Ole O Sagfossen f. 1832 og Anne Jakobsdtr Trykkerud f 1835

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Randi Viddal
Sted: ÅLESUND

Ole O Sagfossen f. 1832 og Anne Jakobsdtr Trykkerud f 1835

Legg inn av Randi Viddal » 23. mars 2014 kl. 15.43

Hei, Jeg prøver å hjelpe en venninne i USA som har norske aner med litt slektsopplysninger. Hennes oldeforeldre emigrerte i 1880 årene med 8 barn. Før de dro til USA bodde de i Saude/Sauherad i Telemark og brukte etternavnet Grinnekaasa og senere Kaasa. Tidlig på 1870 tallet flyttet de til Sandsvær i Buskerud før de reiste til USA og da skiftet de etternavn til Sagfossen, antagelig fordi de da bodde på Sagfossen under Kjørstad, Sandsvær prestegjeld. Har funnet en del av dem i KB, men det min venninne er mest interessert i er om det kan finnes gjenlevende slekt her i Norge i dag. Så jeg ønsker å vite hvilke bygdebøker jeg kan lete i både når det gjelder Sauherad i Telemark og Sandsvær i Buskerud for å finne ytterligere opplysninger om denne slekta.
På forhånd takk!

Dette er også blitt postet under Telemark, men under annet emne da jeg ikke tror den eldste generasjonen fulgte med til Buskerud.

Mvh Randi Viddal

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Re: Ole O Sagfossen f. 1832 og Anne Jakobsdtr Trykkerud f 18

Legg inn av Bjørg Lunde » 24. mars 2014 kl. 19.32

Hei,

Familien er omtalt i Sandsværs Historie IV side 574. Boka finnes i Nasjonalbiblioteket, tilgjengelig fra norske ip-adresser :

http://www.nb.no/nbsok/nb/90e84adc2d982 ... ndex=3#575

Det ser ut til at alle reiste til Amerika. Litt artig er det at utvandringsattesten er avbildet i boka. Artig er også historien om spilledåsen.

mvh Bjørg

Randi Viddal
Sted: ÅLESUND

Re: Ole O Sagfossen f. 1832 og Anne Jakobsdtr Trykkerud f 18

Legg inn av Randi Viddal » 24. mars 2014 kl. 23.20

Hei Bjørg,

tusen takk for veldig god hjelp. Nå vet jeg hvor jeg skal begynne å lete i allefall. Det er ikke så enkelt å vite når en ikke er kjent i distriktet det er snakk om.
Nok en gang tusen takk for hjelpa!

Mvh Randi Viddal

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»