Michael Nicolai Herbst kone, Margrethe Nielsdtr.

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn17508
Innlegg: 97
Registrert: 14. februar 2005 kl. 18.28
Sted: NOTODDEN
Kontakt:

Michael Nicolai Herbst kone, Margrethe Nielsdtr.

Legg inn av dn17508 » 15. juli 2008 kl. 12.12

Lurer på om noen har informasjon om foreldrene til Margrethe Nielsdtr. som ble gift med sersjant Herbst i Bragernes kirke 30/6 1722 (Trol. 12/3 1722)

Jeg regner ikke med å finne Michaels foreldre, men dersom noen kjenner til den saken også, vil jeg bli svært takknemlig!

Deres ekteskap i Bragernes: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-239

Takknemlig for all info om disse, men jeg vet at de kom til Hjartdal og fikk mange etterkommere der.

Mvh, Ragnhild Kaste Kaasa

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: Michael Nicolai Herbst kone, Margrethe Nielsdtr.

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 14. desember 2008 kl. 12.13

Hei :)

Eg ser at du ikkje har fått svar enno, men her fann eg noke interressant. Skifte i Bragernes i 1747.
Det er Margrethe si mor som er død (Anna Margaretha Svendsdatter). Tilstede er hennes første ektemann, som tydeligvis er Margrethe sin far (Nils Jørgensen).

digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk06021682&gardpostnr=1455&personpostnr=8155&merk=8155#ovre

Anne Lisbeth :)

Anne Lisbeth Stavland
Innlegg: 2474
Registrert: 3. oktober 2008 kl. 18.16
Sted: BREMNES

Re: Michael Nicolai Herbst kone, Margrethe Nielsdtr.

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 14. desember 2008 kl. 13.22

Hei igjen!

Her er familien til Michael Nicolay Herbst. Det er mor hans som er død, Anna Maria Fuursmand. Faren heiter Daniel Mæchen. Michael Nicolay er også død.

digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk08061666&personpostnr=7194&merk=7194

Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
3567
Innlegg: 268
Registrert: 20. februar 2006 kl. 0.57
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Re: Michael Nicolai Herbst kone, Margrethe Nielsdtr.

Legg inn av 3567 » 27. januar 2012 kl. 16.02

Faren til Michael Nicolai Herbst var neppe Daniel Mæchen. I skifteregisteret står det at Anna Maria hadde vært gift tidligere, og i begravelsesregisteret for Skien finner vi:

5/7-1753, Lieuntn. Mæchens Frue, forrige Capt. Herbstes efterlatte Enche Frue, begravet i Kierche gaarden med alle Klocher efter at hun først var baaren i Kierchen uden Liig Prædichen, da hun Aatte dage hafde weret Liig udj Eget huus, gl. 76 aar og var til forretninges Siihr paa Alteret og Prædichestolen det Fløyels klæde saa som Lys var tent i alle Croner.

Hun hadde altså tidligere vært gift med Capt. Herbst, som da må være far til Michael Nicolai og de øvrige Herbst-barna hennes. Jeg har ikke funnet noe om de videre anene. Men både Herbst og Fuursmand er navn som går igjen i danske offisersfamilier, så denne kaptein Herbst og Anna Maria var trolig begge fra Danmark, antagelig gift der før han ble stasjonert i Norge.

Og så kan man jo bli nokså forb.... på prestene på 1700-tallet. Denne presten var mer opptatt av hvordan kirken var dekorert enn av å nevne navnet på avdøde dame!

mvh Kåre

Svar

Gå tilbake til «Drammen»