Min Olderfar Sigvardt f 1802-5 i bodde i Drammendistriktet før han reiste til
Danmark i 1934 er han i FT registrert boende i sogn Tørring Herred Vrads og
i Amt Skanderborg Der han er gift med Mette Marie Men før han reiste til Danmark
søker jeg etter hans slegt i Norge Sigvardt Simonsen f 1802-5 Hvem var hans far
og hvor kommer de i fra i Norge.Det ble søkt på en Sevads simonsen men det stoppet
opp som ikke korekt. Kan noen hjelpe meg med og finne denne slegt. Vi har søgt på
Bragenes.Skogen med god hjelp uten resultat Sigvardt var skomager av yrke
Han kan jo være f hvor som helst i Norge og det blir jo som og lete etter nåla.Men
kan noen hjelpe eller er det håpløst.? MVH Erik Andreas.
Andreas fikk 4 barn i Danmark bla annet en søn Med navn Andreas Erik Sigvardt S
som er min Farfar som ble f 7-10-1854 i han igjen fikk en søn Sigvart Simonsen fam
kom tilbake til Norge i 1900 Da som malermester og min far Sigvardt var da 2 år
han er f i 1898.senere fikk de ytteligere 4 sønner i Norge Dette ble igjen Malerfirma
Simonsen & sønner kan noen hjelpe meg ?
Kan noen hjelpe meg ? Med far til min Olderfar.
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Kan noen hjelpe meg ? Med far til min Olderfar.
Hei!
På Fam.search finner jeg en Syvert Simonsen døpt i Drammen (Tangen) den 2-6-1805 med foreldre Simon Erichsen og Ragnhild Svendsdtr. De giftet seg i Moss 29-4-1792 og i FT 1801 bor de i Tangen Sogn og han er tømmermann i København.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=430#ovre
I 1900 T for Kristiania bor Andreas men fam.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 48063#ovre
mvh Carsten
På Fam.search finner jeg en Syvert Simonsen døpt i Drammen (Tangen) den 2-6-1805 med foreldre Simon Erichsen og Ragnhild Svendsdtr. De giftet seg i Moss 29-4-1792 og i FT 1801 bor de i Tangen Sogn og han er tømmermann i København.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=430#ovre
I 1900 T for Kristiania bor Andreas men fam.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 48063#ovre
mvh Carsten
Re: Kan noen hjelpe meg ? Med far til min Olderfar./
Carsten H Schanche
Takk for at du har tatt deg tid med mitt søken, den mann Syvert Simonsen døpt i Tangen
1805 kan han muligens være bror til min olderfar Andreas Simonsen f ca 1802-05 det ser merklig ut at det på det tidspunkt blir f 2 gutter med navnet Simonsen og på et sted som i Drammendistriktet må vel regne det som litet på den tid ? Er det noen sted der man eventuelt kan se om de er i familie eventuelt i Kirkebøker fra Tangen ved tidliger søk har vi funnet at olderfar Sigvardt ble gift i Tørring og der fikk bla annet en søn som fikk navnet Andreas Erik Sigvardt og som reiste til Norge g med Anna S L født Jørgensen som det står i FK av 1900 med min far Sigvardt, men om Sigvardt og Syverts begge f ca 1802-05 så er jeg kommet langt på vei fordi det er lenken fra olderfars familie som mangler: Håper nå på at du kan finne svaret på dette for meg om jeg må bry deg med det ? MVH Erik Andreas.
Takk for at du har tatt deg tid med mitt søken, den mann Syvert Simonsen døpt i Tangen
1805 kan han muligens være bror til min olderfar Andreas Simonsen f ca 1802-05 det ser merklig ut at det på det tidspunkt blir f 2 gutter med navnet Simonsen og på et sted som i Drammendistriktet må vel regne det som litet på den tid ? Er det noen sted der man eventuelt kan se om de er i familie eventuelt i Kirkebøker fra Tangen ved tidliger søk har vi funnet at olderfar Sigvardt ble gift i Tørring og der fikk bla annet en søn som fikk navnet Andreas Erik Sigvardt og som reiste til Norge g med Anna S L født Jørgensen som det står i FK av 1900 med min far Sigvardt, men om Sigvardt og Syverts begge f ca 1802-05 så er jeg kommet langt på vei fordi det er lenken fra olderfars familie som mangler: Håper nå på at du kan finne svaret på dette for meg om jeg må bry deg med det ? MVH Erik Andreas.
For meg ser dette ut som en innertier! Simen har tilknytning til Danmark. Sammenlign navnene:
1801-telling for 0712 Strømsøe
Bragernæs Strømsøe Tangen No 7o
Simen Erichsen Huusbonde 37 Begge i 1te ægtesk Tømmermand og i kiøbenhavn
Ragnild Svendsdtr Hans kone 32 Begge i 1te ægtesk
Johanne-cathrine Simensdttr Deres børn 3
Svend-andreas Simensen Deres børn 1
I tillegg til Syvert i 1805, er Anne Sophia født i 1793 i Moss, og to Ingeborg Maria i 1796 i Moss og 1802 i Drammen.
skanderborg, Vrads, Tørring, , , Hus, 64, FT-1860
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv, Fødested
Sigvardt Simonsen, 55, Gift, Skomager Husfader, , Norge
Ane Jørgensen, 36, Gift, Kone, , Stilling S.Skanderborg Amt
Andreas Erik Sigvardt Simonsen, 6, Ugift, Søn, , Tørring
Mette Marie Rangnild Sophie Johanne Simonsen, 3, Ugift, Datter, , Tørring
Her ser det ut som de har kalt opp alle slektningene!
Andreas etter broren? Erich etter farfaren? Sigvardt etter seg selv?
Mette Marie er etter Sigvardts tidligere kone. Ragnhild etter moren? Sophie etter søsteren? Johanne etter søsteren?
skanderborg, Vrads, Tørring, Tørring mark, , Et huus, 56, FT-1845
Sigvardt Simonsen, 40, Gift, , Skomager, Norge
Mette Marie Pedersdatter, 51, Gift, , Hans kone, Heri sognet
Jens Jacob Nielsen, 15, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Inger Marie Simonsen, 12, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
1801-telling for 0712 Strømsøe
Bragernæs Strømsøe Tangen No 7o
Simen Erichsen Huusbonde 37 Begge i 1te ægtesk Tømmermand og i kiøbenhavn
Ragnild Svendsdtr Hans kone 32 Begge i 1te ægtesk
Johanne-cathrine Simensdttr Deres børn 3
Svend-andreas Simensen Deres børn 1
I tillegg til Syvert i 1805, er Anne Sophia født i 1793 i Moss, og to Ingeborg Maria i 1796 i Moss og 1802 i Drammen.
skanderborg, Vrads, Tørring, , , Hus, 64, FT-1860
Sigvardt Simonsen, 55, Gift, Skomager Husfader, , Norge
Ane Jørgensen, 36, Gift, Kone, , Stilling S.Skanderborg Amt
Andreas Erik Sigvardt Simonsen, 6, Ugift, Søn, , Tørring
Mette Marie Rangnild Sophie Johanne Simonsen, 3, Ugift, Datter, , Tørring
Her ser det ut som de har kalt opp alle slektningene!
Andreas etter broren? Erich etter farfaren? Sigvardt etter seg selv?
Mette Marie er etter Sigvardts tidligere kone. Ragnhild etter moren? Sophie etter søsteren? Johanne etter søsteren?
skanderborg, Vrads, Tørring, Tørring mark, , Et huus, 56, FT-1845
Sigvardt Simonsen, 40, Gift, , Skomager, Norge
Mette Marie Pedersdatter, 51, Gift, , Hans kone, Heri sognet
Jens Jacob Nielsen, 15, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Inger Marie Simonsen, 12, Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Hei igjen Inger.
Ja det ser ganske så artig ut men det er en ting som. Skulle ikke Sigvardt ha stått som søn
sammen med Sivert som står oppstilt som søn begge er jo fra omkring 1805-2 ? Men det ser ut til og være en 10`er, men alikevel 100 % er det jo ikke, men han Sigvardt må jo være f et sted jeg får lete videre for og finne ut av det. Mange takk igjen Inger
MVH Erik Andreas.

Ja det ser ganske så artig ut men det er en ting som. Skulle ikke Sigvardt ha stått som søn
sammen med Sivert som står oppstilt som søn begge er jo fra omkring 1805-2 ? Men det ser ut til og være en 10`er, men alikevel 100 % er det jo ikke, men han Sigvardt må jo være f et sted jeg får lete videre for og finne ut av det. Mange takk igjen Inger
MVH Erik Andreas.

Nå tror jeg ikke at jeg forstår deg helt, Andreas.
Selvfølgelig er det ikke helt, helt sikkert at Carsten har funnet de riktige tippoldeforeldre til deg, men sammentreffet med alle navnene er slående! Carsten fant jo en Syvert i denne familien, født i 1805, det er akkurat i passe tid for å være din oldefar.
Hvis du mener at Syvert mangler i 1801-tellingen, så stemmer det, for han var jo ikke født ennå!
Sigvardt - Sivert - Syvert - alle er samme navn, bare forskjellige former eller skrivemåter. Hvis navnet Syvert ikke ble forstått i Danmark, var det kun en bagatell for ham å forandre det til Sigvardt. Jeg tror Syvert er den samme som din oldefar Sigvardt. Ihvertfall tror jeg nok på det til at jeg vil gå videre med det sporet.
Carsten fant Syverts dåp på internett, men nå må vi videre på Riksarkivet og kikke i kirkebøker igjen. Jeg skal se etter konfirmasjonen til Syvert i Tangen på mandag, og er vi riktig heldige, står han som utflyttet også!
Selvfølgelig er det ikke helt, helt sikkert at Carsten har funnet de riktige tippoldeforeldre til deg, men sammentreffet med alle navnene er slående! Carsten fant jo en Syvert i denne familien, født i 1805, det er akkurat i passe tid for å være din oldefar.
Hvis du mener at Syvert mangler i 1801-tellingen, så stemmer det, for han var jo ikke født ennå!
Sigvardt - Sivert - Syvert - alle er samme navn, bare forskjellige former eller skrivemåter. Hvis navnet Syvert ikke ble forstått i Danmark, var det kun en bagatell for ham å forandre det til Sigvardt. Jeg tror Syvert er den samme som din oldefar Sigvardt. Ihvertfall tror jeg nok på det til at jeg vil gå videre med det sporet.
Carsten fant Syverts dåp på internett, men nå må vi videre på Riksarkivet og kikke i kirkebøker igjen. Jeg skal se etter konfirmasjonen til Syvert i Tangen på mandag, og er vi riktig heldige, står han som utflyttet også!