Frå "Nu" nr. 7/1904 tek ein med dette: "Vognmand Knud Olsen i Drammen kaldes derborte Fjeld-Knud. Han driver en af Drammens største Vognmandsforretninger og har egen Gaard. Det er ogsaa ham, som ejer Omnibussen, der gaar fra Tangen til Landfaldøen, Byen fra Ende til anden, hejle dagen. Omnibussen er en Slags Sporvogn, som trækkes af 2 Heste. Men der er ikke Spor i Gaten. Den kjører og skumpler paa Gatestejnene, saa Passagererne undertiden hopper høgt i sittende Stilling indi Vognen. Omnibussen kaldes populært bare Bussen."
Jeg har forsøkt å google meg til noe mer info om denne omnibussen. Har funnet en side til Sporveismuseet (http://sporveismuseet.no/vognpark/DO.htm) som indikerer at det var en hr. Hans Larsen som drev hesteomnibussen på denne tiden. Eller jeg kan kanskje tro at det var før min tippoldefar overtok?
Jeg lurer på om noen sitter på mer info om omnibussen i Drammen og dennes historie som kan si noe mer om min tippoldefars eierskap. Det hadde selvsagt også vært veldig morsomt å få se noen bilder av omnibussen på begynnelsen av 1900-tallet

Er det forresten noen som vet hva "Nu" er for noe? Et tidskrift av noe slag?