Nils Engebretsen og Barbro Olsdatter gift 1735

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj03522
Innlegg: 299
Registrert: 21. august 2006 kl. 20.52
Sted: DRAMMEN

Nils Engebretsen og Barbro Olsdatter gift 1735

Legg inn av gj03522 » 4. oktober 2006 kl. 14.40

Hei.
Kjenner noen disse personene.
De giftet seg i Vestre Slidre 3.1.1735. Nils bodde på Løken mens Barbro kom fra Kaalstad.

De fikk en sønn Engebret døpt 29.9.1734. Han er en av mine aner. Jeg er svært lite kjent i det området og søker derfor hjelp. Engebret giftet seg med Ragne Jensdatter i 1767 i Vestre Slidre. De får noen barn mens de bor i området. Senere reiser de "nedover" til Ringerike. Her blir en annen av mine aner født.

Foreldrene til Ragne Jensdatter var: Jens Olsen Magistad/Røe/Bølstad og Marit Torsteinsdatter Sørbu/Bølstad.
Jens Olsen har jeg fått opplysninger om , mens Marit har jeg ingen opplysninger vedrørende hennes foreldre, m.v.

mvh
Tormod Thoresen
Drammen


Hei.
Jeg har funnet mer. Trolig er denne familien fra Østre Slidre. Men de er ikke nevnt i den bøker som har med Østre Slidre å gjøre.
Jeg kopierer også dette til Østre Slidre .

De skriftet ikke av leiemaalet , vedrørende at Engebret var født før giftemålet.

Forloverne var: Even Knudsen Næsja og Ole Larsen Enang. De forlovet seg 18.11.1734.

De fikk følgende kjnte barn utennom Engebret:

Ole døpt i Lomen 11.8.1737. Foreldrene var: Niels Engebretsen og Barbro Olsdatter, Kaalstad. Fadderen var : Barnro Mattsdatter Rogne, Kari Michelsdatter Rogne, Mikkel i Hougen og Østen Olsen i Hauge.

Ole døpt 12.7.1739 , det stod ikke hvor foreldrene var bosatt: Fadderne var: Marit Matisdatter, Colstal? , Seeborn Thorleifsd. Rønsrud ? , Finkel Larssøn Skaterud , Ellend Olssen Rogne og Eric Olssøn Rude.

Ole døpt i Woloboe 29 8 br. 1746. Fadderne: Ingri Følken , Groe Jstad, Lars Bugge, Knud Nesja, Guttorm Begrer.

Syver døpt i Slidre i 1748 Fadderne: Syver T, Ingebiørg Olsdatter Veilingsad , Anne Thorstensdatter Ha,bre, Gaute Bjørnsen og Taasten Larsen Følken,

Nile Engebretsen , gjørstad , 58 år er gravfestet 27.12.1764 i Woelbo,

En av fadderne ; Barbro Madsdatter , jørstad , 60 år er gravfestet 13.4.1766 i Wolboe.

Håper noen kan hjelpe her. Jeg er blank på denne familien.
mvh
Tormod

13247
Innlegg: 42
Registrert: 4. desember 2004 kl. 12.35
Sted: SANDVIKA

Re: Nils Engebretsen og Barbro Olsdatter gift 1735

Legg inn av 13247 » 3. oktober 2007 kl. 21.39

Her er du inne på en litt vanskelig sak tror jeg. Nils Engebretsson tror jeg kommer fra Løken i Vestre Slidre. I følge Valdres Bygdebok skal det ha vært to brødre, Gunnar og Engebret Jøgersønner, som delte Løken i det som ble kalt "heima åsen" ca. 1644. Hvordan denne familien er på en av Jørstad gårdene vet jeg ikke for det virkeir ikke som de har eiet noe. Derimot kan det være at de drev for Lars Bugge som eide mange gårdparter i Volbu på den tiden. De kan ha vært på Eikra og i Strande, men mest sannsynlig det første.

Bygdeboka har ikke nevnt Nils Engebretsson. Derimot er alle faddere kjente personer, selv med de feiltolkningene du har i skriften.

Jens Olsen virker å ha bodd både i Lis-Røe, på Sørbu og enten Hagrud (heima åsen) eller Haughovd (austa åsen). Bygdeboka har heller ikke noe om han.

Fellesnevneren i det hele bildet virker å være Lars Bugge og det er ikke usannsynlig at disse var i hans tjeneste.

Svar

Gå tilbake til «Øystre Slidre»