Andreas Gudbransen f. ca 1851

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Andreas Gudbransen f. ca 1851

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mars 2010 kl. 6.14

Hei !

Jeg søker en Andreas Gudbrandsen som skal være født i N. Land i 1851 i følge 1900-tellinga, han er da bosatt på gården Aamot i Etnedal ( se også en etterlysning jeg hadde i N. Aurdal vedrørende 4 av barna hans ).
Med god hjelp har jeg to kandidater i 1865-tellinga, begge 17 år.
Den ene bosatt på gården Thomlesven i Norsinnen sogn og den andre på gården Nordbakken i Land sogn.
Andreas gifter seg med Guri Knutsdtr ca 1874, vel dette vet jeg ikke sikkert, men første
barn er i bygdeboka for Valdres oppgitt å være Inger født 1874.
Jeg trenger nok mye hjelp her, men først og fremst er giftemålet viktig for å finne riktige
foreldre eller om mulig på annen måte finne ut hvem Andreas som dro til Etnedal er.

mvh
Odd

Helene Kristine Gurihus
Innlegg: 171
Registrert: 3. april 2005 kl. 20.56
Sted: ULNES
Kontakt:

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 7. mars 2010 kl. 7.05

Hei,

Det er ingen Andreas født i Nordre Land med det patronymikonet på oppgitt fødselsdato.

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1007778

Vielsen kommer vi nok ikke til å finne, da det er et hull mellom 1872 og 1877 i Sør-Aurdal (inkl. Bruflat sogn) når det gjelder vielser.

Har lagt ved det jeg har på familien.

Andreas Gulbrandsen Tomlesveen utvandret i 1876, og giftet seg i USA med Isabella Tveita.

Andreas Gulbrandsen Nordbakken var født 15.10.1848 på Øksneeie, Hov, Søndre Land.

mvh
Dag Gurihus
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Erik Hov » 7. mars 2010 kl. 8.48

Jeg har faktisk Andreas Gulbrandsen Aamodt i mitt slektsregister men da som født på Skolmeneie i Nordsinni, NOrdre Land 29-7-1849 av foreldre Gulbrand Gulbrandsen (fra Narum i Fluberg) og kona INgeborg Andersdatter Bekkesveen..
Etter det jeg har ble Andreas gift i Nord Aurdal 1873 med Guri Knutsdatter Røbøle men kan ikke finne vielsen nå. Derimot ved både Knut og Kristians fødsler står Andreas som født i 1849 og ved Olga fødsel 1850.
Ser ikke ut til at noen av fadderne er søsken til Andreas (han hadde forøvrig 12.
Må prøve å finne ut hvordan jeg har koblet Andreas Aamot mot sønn til Gulbrand og Anne.....

mvh Erik

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Erik Hov » 7. mars 2010 kl. 8.50

En annen ting.....Gulbrand og Ingeborg bodde først i NOrdsinni men flyttet sener til Klattstølen i Etnedal hvor Gulbrand døde i 1862.

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mars 2010 kl. 14.29

Hei Daq og Erik !

Tusen takk for god hjelp.

Finner imidlertid ikke koblingen til mi slekt i dette leddet heller, må derfor et eller
to ledd til bakover.

Har dere noe på foreldrene Guldbrand Guldbrandsen f. 1792 og Ingeborg
Andersdtr f.20.09.1817 og deres foreldre ?

Finner en Gulbrand født i 1792 i kirkeboka for Land, med en Guldbrand som far
og Mari / Kari Hansdtr som mor. Hvis dette er riktig familie, blir denne Mari interessant.
Jeg har ei kvinne som heter Marie ( Kristine ) Hansdtr som gifter seg inn i familien
i 1805, kan det være ei søster ?

mvh
Odd

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Erik Hov » 7. mars 2010 kl. 15.30

Hei Odd.

Jeg vet en god del om slekten bakover for hvertfall Gulbrand ,Andreas` far. Er selv i direkte slekt med Gulbrand`s bror Christoffer Gulbrandsen Narum.
Ingeborg Andersdatter var datter til Anders Hansen Lie-eie ,NOrdsinni ,og Kirsti Knutsdatter. Kirsti var født ca 1790 i Sør Aurdal og døde i 1867 og Anders var født på Jensvoldeie i nordsinni 1790 og døde i Torpa ,NOrdre Land 1864 og var sønn til Hans Andersen Skartlien ,født 1746 og Ingeborg Torstensdatter f ca 1750 d 1817.

Gulbrand Gulbrandsen var født på Ankaltrud i Nordsinni 1792 og døde på Klattstølen i Etnedal 1862 og var som du nevner sønn til Gulbrand Christoffersen (Berg) Narum 1761-1828 og kone MAri Hansdatter Gjefle fra Østsinni f 1764 d 1834. De ble gift i Land i 1785 og fikk 11 barn.
Du sa at Mari (Kristin?) Hansdatter giftet seg inn i familien i 1805......med hvem da??
mvh Erik

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mars 2010 kl. 18.07

Hei Erik !

Jeg vet som sagt ikke helt sikkert om jeg er på rett kurs her, men denne Hans Andersen
er vel det mest lovende sporet så langt. Vet du om han hadde en datter som hette Marie
( Kristine ) født ca 1782 +/- et par år. Marie Hansdtr giftet seg i 1805 med Mikkel Mathiasen.

mvh
Odd

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Erik Hov » 7. mars 2010 kl. 18.43

Jeg og lurer på om du er "litt ute å kjører" nå men Hans Adnersen Skartlien hadde ingen datter med navn Marie eller Kristine ,og så vidt jeg vet er det ingen Mikkel Mathiasen i Narumslekta heller.
Skal Marie (Kristine) Hansdatter og Andreas Gulbrandsen ha noe med hverandre å gjøre?

Erik

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mars 2010 kl. 19.48

Hei Erik !

Utgangspunktet mitt er at under undersøkelser vedrørende mine slektninger I Canada,
finner jeg 4 av Andreas Guldbrandsens sønner beskrevet som " cousins " til mine
slektninger, Gilbert, Simon, Sever og Chris. Hvis denne informasjonen er riktig må jo
Andreas eller Guri eller en av deres forfedre være linken mellom familiene.
Ute å kjøre er jeg selvfølgelig når det gjelder hvem den personen er, men det kan jo være du sitter på løsningen hvis du har kartlagt familien.

mvh
Odd

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Erik Hov » 7. mars 2010 kl. 20.47

Jeg hadde nok gjort som deg å prøvd å finne ut av hvordan slektskapet mellom familiene er. Prøver det selv med noen "cousins" som flyttet til New Zealand.

Hva vet du om slekten til dem som er "cousins" til de 4 bødrene?
Burde vel gå an å finne ut av dette om man f.eks visste alle oldeforeldrene til sine slektninger og de 4 brødrene?? Det vet du kanskje alt?

Jeg har stortsett kartlagt farsslekten til Andreas ,vet litt om moren Ingeborgs slekt også men etter å ha lett litt på Guri vet jeg faktisk litt der også. Fant ut nå at jeg er i slekt med hennes mor og mormor.
Guri var datter til Knud Knudsen KLevgårdseie ,født ca 1818 og Anne Olsdatter Muslerudsveen ,født 30-9-1822. De ble gift 21-1-1849 i Sør Aurdal og fedre oppgitt til Knud Knudsen og Ole Engebretsen. Det er en Knut KNutsen Klevgårdseie konfirmert i 1832 men hans far er oppgitt til Knut Hansen og ikke Knudsen. Det er også en KNut Knutsen født på Lundeeie i Etnedal 1818 med foreldre Knut Knutsen og Anne Andersdatter.
Anne Olsdatter var født på Espelieie i Etnedal 30-9-1822 som datter til Ole Engebretsen Klevgård 1765-1834 og Anne Ellensdatter Muslerudsveen ,født 1781, Anne Erlandsdatter var datter av Erland Olsen Bagn 1747-1801 og Berte Knutsdatter Espelien.
Dette hjelper vel ikke så mye kanskje....

Erik

Odd Ivar Hansen
Innlegg: 170
Registrert: 9. desember 2005 kl. 0.33
Sted: TRONDHEIM

Re: Andreas Gudbransen

Legg inn av Odd Ivar Hansen » 7. mars 2010 kl. 22.36

Hei Erik !

De som er "cousins " til Gilbert Aamot og hans brødre har jeg mye på ja. Det er bare denne Marie Hansdtr jeg ikke vet noe om, har ikke en eneste slektning på henne, det er derfor jeg mistenkte at hun er linken her på en eller annen måte. Hun er oldemor til slektningene jeg referer til i Canada, oldefarens slekt har jeg kontroll på, de kom fra Finnmark.

I Winger, Polk county, Minnesota hadde disse brødrene ei tante som de reiste til før de dro til Canada har du registrert noe slikt ?
Her bodde også mine slektninger 6 søsken med familie, mellom 1910 og 1915 drar både
mine slektninger, Mickelsons og Aamotbrødrene til Canada. Det virker altså som de bodde i næreheten av hverandre " over there " både i USA og Canada.
Du kan jo kontakte meg på oih2@start.no, det har vært moro om vi har kunnet løst denne gåten,

mvh
Odd

Svar

Gå tilbake til «Nordre Land»