Engebret andersen fra Nordsinni?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Engebret andersen fra Nordsinni?

Legg inn av Erik Hov » 20. november 2009 kl. 23.27

Jeg har for meg at denne mannen har blitt diskutert her før men klarte ikke å finne hvor.

Uansett ,han var født ca 1716 og døde 1800 ifølge Nordsinni bygdebok. Bodde på Mortenstuen og på Tøndrumsmoen i Nordsinni (side 160 og 165 i bygdeboka) ,men det står ikke i bygdeboka hvor han var fra.
Det er derimot ett par i bygdeboka ,på Låvmoen (side 82) som kan være hans foreldre.....Anders Engebretsen ca 1684-1746 og Marte Johannesdatter ca 1680-1767.
De står oppført som gift i Land 1713 og med barna Ingeborg f 1716 ,Johannes 1718 ,Marit 1720 og Jørand f 1722.
Engebret Andersen hadde mange barn bl a 2 med navnet Marit som kunne være kalt opp etter hans mor (??).
Undres jo litt på om Anders og Marte kan være foreldrene til Engebret??
Finnes vel ikke skifte etter Anders eller Marte heller?

jaja jeg har hvertfall spurt, selv om dette vel er gjettverk(??).

mch Erik

60867
Innlegg: 81
Registrert: 29. september 2012 kl. 18.06
Sted: GJØVIK

Re: Engebret andersen fra Nordsinni?

Legg inn av 60867 » 19. september 2015 kl. 18.19

Engebret er min 4 ganger tipp-oldefar og jeg lurer også på hvor han kom fra.
I sitt første ekteskap fikk han barna Marit, Amund, Lars og Hanibal. Hanibal er min 3 ganger tipp-oldefar.
Det er ikke så lett å lese ut fra barnas navn. Normalt så ville vel den førstefødte, hvis det var en datter, bli oppkalt etter hans mor, noe som kan peke mot at moren het Marit.
Så heter den første sønnen Amund. Det passer jo ikke inn hverken med faren til Engebbret eller kona Mari. Da burde det vært Anders eller Ole.
Engebret ble så gift med Siri Nilsdatter. her er det mer logikk i valg av navn på barna:
Den førstefødte fikk navnet Anders. Så kommer en ny sønn i 1756 som blir døpt Peder. Så dør den første Anders og da de får en ny sønn i 1759, blir han døpt Anders. Så kommer en ny sønn i 1762 som blir døpt Nils før datteren blir født i 1767. Hun blir døpt Marit. Så her kan det jo også peke mot at moren til Engebret het Marit.

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: Engebret andersen fra Nordsinni?

Legg inn av Erik Hov » 19. september 2015 kl. 19.14

Da er vi i slekt langt ute da. Hvordan er din linje ned til Hannibal da?
I bygdeboka for Nordsinni er det ikke nevnt noen Engebret som barn av det paret jeg nevnte ,Anders Engebretsen og Marte Johannesdatter ,men Engebret kan jo være uteglemt i kirkeboka for Land.
Siden faren på dette paret her Anders Engebretsen burde jo han hatt en sønn som het Engebret. Har sett gjennom bygdebøkene for Nordre Land ,og funnet at dette nevnte paret er dem som ligger nærmest til å være foreldrene til Engebret ,men bevise noe kan man jo ikke.
Navnet Hannibal er jo ikke så vanlig i Land ,og dessuten vet man jo ikke noe om hvor Anders Engebretsen oh Marte Johannesdatter kom fra heller ,og heller ikke hvor Hannibal`s mor (Engebret`s første kone) Marit Olsdatter kom fra heller.
Kan jo bare gjette på at Marit eller en av Engebret`s foreldre var i slekt med en eller annen Hannibal i Land ,slik at Hannibal ble kalt opp etter en av dem.
Engebret`s eldste datter Marit er nok da kalt opp etter første kona Marit Olsdatter eller Engebret`s mor Marte Johnnesdatter.
Må være en slik forklaring på det med navnene Lars og Amund også. Er ikke så mange Amuner heller.
Jeg skulle også visst hvor denne Marit Olsdatter var fra ,eller hvor Anders og Marte egentlig kom fra......det hadde nok løst saker og ting.

60867
Innlegg: 81
Registrert: 29. september 2012 kl. 18.06
Sted: GJØVIK

Re: Engebret andersen fra Nordsinni?

Legg inn av 60867 » 19. september 2015 kl. 19.38

Engebret Andersen, f.1716, d.1800 og Marit Olsdatter f.1704, d.1753 fikk sønnen Hannibal Engebretsen i 1746(død 1825) som da er min 3 ganer tipp oldefar. Han var først gift med Kirsti Olsdatter Endrerud(1734-1788) og de fikk 2 døtre, Marte Hanibaldsdatter(1776-1841) som ble gift med Hans Petter Meier Sæby fra Vik i Sogn. De bodde i Vik.
Den andre datteren var Christine Hanibaldsdatter(1779-1833) som ble gift med Christoffer Olsen Skålerud.
Hannibal giftet seg så i 1790 med Kari Andersdatter(1755-1831)De bodde bl.a på gården Domset på Nordsinni. De fikk sønnen Engebret Hannibalsen i 1791(d.1868) Det er min tipp-tipp oldefar. Han ble gift med Anne Andersdatter Vinjarhagen(1784-1866) som da er foreldrene til min tipp-oldefar Anton Engebretsen(1829-1898)

Svar

Gå tilbake til «Nordre Land»