Kan bildet være tatt på Grinaker, Kongelf eller Skirstad?
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: OSLO
Kan bildet være tatt på Grinaker, Kongelf eller Skirstad?
Hei
Har fått tak i dette bildet fra noen slektninger i USA. Er det noen som vet hvor det kan være tatt eller vet hvem personene på bildet er? Etter all sannsynlighet er det tatt et sted i Gran eller Tingelstad. Mener at hun som sitter lengst til høyre er Dina Maria Edvardsdatter født 9. juni 1875 på Grinakereiet. I 1890 bodde hun i Grinakerbråten, i 1891 på Kongelf, i 1897 og 1899 på Grinaker, og i 1900 på Grinaker Søndre. Senere flyttet hun til Skirstad i Vestre Gran. På forhånd takk for hjelpa! Mvh Even Haugseth
Har fått tak i dette bildet fra noen slektninger i USA. Er det noen som vet hvor det kan være tatt eller vet hvem personene på bildet er? Etter all sannsynlighet er det tatt et sted i Gran eller Tingelstad. Mener at hun som sitter lengst til høyre er Dina Maria Edvardsdatter født 9. juni 1875 på Grinakereiet. I 1890 bodde hun i Grinakerbråten, i 1891 på Kongelf, i 1897 og 1899 på Grinaker, og i 1900 på Grinaker Søndre. Senere flyttet hun til Skirstad i Vestre Gran. På forhånd takk for hjelpa! Mvh Even Haugseth
Sist redigert av Even Haugseth den 10. februar 2013 kl. 23.27, redigert 2 ganger totalt.
Re: Hvor/hvem er dette?
Pyntet litt på bildet. Du kan jo begynne med å fortelle hvem i Amerik som har sendt deg bildet. Det kan hjelpe noe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Hei.
Bra at du pyntet litt på det!
Jo, dette bildet fikk jeg for flere år siden da jeg besøkte noen slektninger i Washington State. Antakelig er det hun som utvandret i 1915, Dina Edvardsdatter født Grinakereie i 1875 som sitter lengst til høyre. Hun bodde i 1891 på Kongelf i Tingelstad. I 1900 bodde hun Grinaker Søndre. De siste åra før hun forlot landet, bodde hun på Skirstad (bruksnr. 1) i Vestre Gran. Lurer derfor på om bildet er tatt på et av de stedene hun bodde.
Bra at du pyntet litt på det!
Jo, dette bildet fikk jeg for flere år siden da jeg besøkte noen slektninger i Washington State. Antakelig er det hun som utvandret i 1915, Dina Edvardsdatter født Grinakereie i 1875 som sitter lengst til høyre. Hun bodde i 1891 på Kongelf i Tingelstad. I 1900 bodde hun Grinaker Søndre. De siste åra før hun forlot landet, bodde hun på Skirstad (bruksnr. 1) i Vestre Gran. Lurer derfor på om bildet er tatt på et av de stedene hun bodde.
Fantastisk flott foto
De digre puffermene, smalt liv og utskrådd skjørt var temmelig typisk for kvinnemoten i 1890årene, så om de fulgte moten, er bildet sannsynligvis tatt før 1900. Det kan jo hjelpe til med stedsangivelsen
Mvh
Linda W

Mvh
Linda W
Ikke så godt å vite men Edvard hadde jo 5 døtre og 5 sønner.
Dina Maria emigrerte til slekten i 1915 (New York) prepaid billett.
Broren Carl Erenius emigrerte 1900 til New York . Det kan være mange som har reist før fra denne slekta....Vet ikke når bildet er tatt men de kunne jo ha hatt besøk fra Amerika, kvinnen med hatt i svart...Det kan ikke være Edvard Fredriksen som ligger der for han er død 1888
Dina Maria emigrerte til slekten i 1915 (New York) prepaid billett.
Broren Carl Erenius emigrerte 1900 til New York . Det kan være mange som har reist før fra denne slekta....Vet ikke når bildet er tatt men de kunne jo ha hatt besøk fra Amerika, kvinnen med hatt i svart...Det kan ikke være Edvard Fredriksen som ligger der for han er død 1888
-
Takk for svaret Linda.
Bildet kan være tatt på 1890-tallet. Hvis hun til høyre på bildet er Dina, så kan det vel stemme at hun er i 20-åra.
Bildet kan være tatt på 1890-tallet. Hvis hun til høyre på bildet er Dina, så kan det vel stemme at hun er i 20-åra.
-
Hei Hans
Takk for opplysningene. Hvis tidsangivelsen over er riktig med slutten av 1890-tallet, kan bildet være tatt på Grinaker eller Kongelf. Tror nok ikke at det er Edvard som ligger foran på bildet. Har et annet bilde av han, og det ligner ikke. Dina kjørte tog fra New York til Bellingham i staten Washington på vestkysten. Hun bosatte seg i Bellingham. Hennes søster Caroline utvandret til Bellingham i 1906, men de flyttet ut på landet til Lynden like ved. Var faktisk ikke klar over at broren Carl Erenius hadde vært i Amerika, for han kom tilbake kort etter og var på Gardermoen i 1905. Foreldrene til Edvard, Fredrik Hansen og Maria utvandret fra Vestre Toten til Minnesota på sine gamle dager. Er du i denne slekta også?
Takk for opplysningene. Hvis tidsangivelsen over er riktig med slutten av 1890-tallet, kan bildet være tatt på Grinaker eller Kongelf. Tror nok ikke at det er Edvard som ligger foran på bildet. Har et annet bilde av han, og det ligner ikke. Dina kjørte tog fra New York til Bellingham i staten Washington på vestkysten. Hun bosatte seg i Bellingham. Hennes søster Caroline utvandret til Bellingham i 1906, men de flyttet ut på landet til Lynden like ved. Var faktisk ikke klar over at broren Carl Erenius hadde vært i Amerika, for han kom tilbake kort etter og var på Gardermoen i 1905. Foreldrene til Edvard, Fredrik Hansen og Maria utvandret fra Vestre Toten til Minnesota på sine gamle dager. Er du i denne slekta også?
Nei, er ikke i slekta men har Hadelandsdelen på data. Edvard er f. 1849 på Eid i Søndre Land men kona Karine er f. 1848 V. Toten......
-
Hei igjen Hans.
Ja, det er helt riktig.
Vil det da si at du har alt om Hadeland?
Vet du forresten hvor i Moen/Ål Dinas eldste søster, Mina Otilia Edvardsdatter f. 21. januar 1872, bodde? Har funnet en jeg mener er henne som døde 7. mars 1940 og var 68 år.
Det var mange av søsknene til Karine som bosatte seg på Hadeland:
Anne Helene f. 26. april 1865 på V. Toten
Emma f. 8. mai 1869 på V. Toten
Pouline f. 27. desember 1856 på V. Toten
Hans Christian f. 1. juni 1859 på V. Toten
Martinus (tror jeg) f. 15. juli 1862 på V. Toten
Olave Mathea f. 15. mars 1854 på V. Toen
Ole Anthon (tror jeg) f. 26. februar på V. Toten
Even
Ja, det er helt riktig.

Vil det da si at du har alt om Hadeland?
Vet du forresten hvor i Moen/Ål Dinas eldste søster, Mina Otilia Edvardsdatter f. 21. januar 1872, bodde? Har funnet en jeg mener er henne som døde 7. mars 1940 og var 68 år.
Det var mange av søsknene til Karine som bosatte seg på Hadeland:
Anne Helene f. 26. april 1865 på V. Toten
Emma f. 8. mai 1869 på V. Toten
Pouline f. 27. desember 1856 på V. Toten
Hans Christian f. 1. juni 1859 på V. Toten
Martinus (tror jeg) f. 15. juli 1862 på V. Toten
Olave Mathea f. 15. mars 1854 på V. Toen
Ole Anthon (tror jeg) f. 26. februar på V. Toten
Even
Toten er ikke Hadeland.
Vet ikke hvor Mina oppholdt seg i 1900 tellinga.. har ikke n otert mer enn fødsel/dåp på henne.
Vet ikke hvor Mina oppholdt seg i 1900 tellinga.. har ikke n otert mer enn fødsel/dåp på henne.
-
Hei igjen Hans
Nei, Toten er ikke Hadeland, men det var dit dem flytta, da. Er nysgjerrig på om etterkommerne fortsatt er på Hadeland.
Når det gjelder Anne Helene, så vet jeg om mange etterkommere.
Har hørt at Emma etterhvert flytta til Lunner.
Lurer på om Pauline havnet i Brandbu med etternavn Brenna.
Hans Christian vet jeg også om masse etterkommere på Hadeland.
Martinus vet jeg ikke noe om.
Olave Mathea bodde i Tingelstad ei stund.
Ole Anthon vet jeg ikke mye om.
Får ta en titt på dette når jeg får god tid
Even
Nei, Toten er ikke Hadeland, men det var dit dem flytta, da. Er nysgjerrig på om etterkommerne fortsatt er på Hadeland.
Når det gjelder Anne Helene, så vet jeg om mange etterkommere.
Har hørt at Emma etterhvert flytta til Lunner.
Lurer på om Pauline havnet i Brandbu med etternavn Brenna.
Hans Christian vet jeg også om masse etterkommere på Hadeland.
Martinus vet jeg ikke noe om.
Olave Mathea bodde i Tingelstad ei stund.
Ole Anthon vet jeg ikke mye om.
Får ta en titt på dette når jeg får god tid

Even
Hans Christian fikk vel 8 barn...
Pauline fikk 5
Anne Helene fikk 9
Emma fikk 5
Olave fikk 7
Ole Anthon er gift 1874
Martinus finner jeg ikke noe om. Prøv å lokalisere han i 1900 tellinga.
Pauline fikk 5
Anne Helene fikk 9
Emma fikk 5
Olave fikk 7
Ole Anthon er gift 1874
Martinus finner jeg ikke noe om. Prøv å lokalisere han i 1900 tellinga.
-
Hei igjen Hans
Har hørt at Anne Helene hadde 12, men flere døde små. I hvertfall gutta og den første som het Gerda. Den eldste som levde opp var Malla som ble gift med fetteren sin Martin (min oldefar) da de var godt voksne. Even
Har hørt at Anne Helene hadde 12, men flere døde små. I hvertfall gutta og den første som het Gerda. Den eldste som levde opp var Malla som ble gift med fetteren sin Martin (min oldefar) da de var godt voksne. Even
-
Re: Carl Erenius Edvardsen f. 10. mars 1877 i Tingelstad
Hei igjen Hans.
Holder på med denne greina av slekta igjen.
Hvor har du funnet at Carl utvandret til New York i 1900?
Finner det ikke i emigrantprotokollene for Kristiania på Digitalarkivet.
Synes det er så rart, for hans sønn fortalte med for noen år siden at han dro til byen på slutten av 1890-tallet. Der skal han ha jobbet i bygningsbransjen da krakket kom i 1899.
Etter det jobbet han som bryggesjauer. Han skal også ha hatt ei lita bu i basarhallene i Kirkeristen hvor han solgte brukte klær. I 1905 var han på Gardermoen og slipte sabler.
Sønnen nevnte ikke noe om at han hadde vært i Amerika, og det ville jo vært en stor begivenhet.
Holder på med denne greina av slekta igjen.
Hvor har du funnet at Carl utvandret til New York i 1900?
Finner det ikke i emigrantprotokollene for Kristiania på Digitalarkivet.
Synes det er så rart, for hans sønn fortalte med for noen år siden at han dro til byen på slutten av 1890-tallet. Der skal han ha jobbet i bygningsbransjen da krakket kom i 1899.
Etter det jobbet han som bryggesjauer. Han skal også ha hatt ei lita bu i basarhallene i Kirkeristen hvor han solgte brukte klær. I 1905 var han på Gardermoen og slipte sabler.
Sønnen nevnte ikke noe om at han hadde vært i Amerika, og det ville jo vært en stor begivenhet.