Er jeg fullstendig på feil spor ?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn18438
Innlegg: 29
Registrert: 5. desember 2004 kl. 9.52
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Er jeg fullstendig på feil spor ?

Legg inn av dn18438 » 21. september 2016 kl. 12.55

Er jeg fullstendig på feil spor ?
Hvem var Rangdi Olsdatter ? Hvorfor ble ”Ole døpt Hans” ?
Hvorfor gikk Rangdi Olsdtr fra Gunstadeie til alters i Jevnaker kirke langfredag 5 april 1844 ?
Var det far til Hans Olsen som fikk barn med Randi Olsdatter – sønnen Hans Hansen – far til Regine Hansdatter - Ole Hansen, f. 1788, død 2 feb 1845 som var gift med Kari Iversdatter – var det sånn ?
Hvorfor flyttet en Randi Olsdatter til Skotselv der hun er gift med Klaus Kristoffersen – var dette datter til Kari Iversdatter og Ole Hansen ? Hadde hun to barn fra før ?
Hvorfor flyttet Hans Olsen til USA. Var det på grunn av hans to brødre også skulle emigrerte til USA - Iver og Christian Olsen. Var alle disse tre sønner av Ole Hansen og Kari Iversdatter ?
Det kunne ikke være sønnen til Ole Hansen og Kari Iverdatter som fikk barn med en Ragndi Olsdatter – HAN KUNNE IKKE FÅ BARN MED SIN SØSTER ? Var det en annen Ole Hansen som fikk barn med Ragndi Olsdatter eller var det en annen Rangdi Olsdatter som fikk barn med Ole Hansen ? Ble Randi Olsdatter og Hans Olsen aldri gift – eller ble de det ?
Hans Olsen, f. 1775 og hans kone Christina Nilsdatter, f 1775 var foreldre til en Randi Olsdatter, f. 1817. Hennes mormor er Maria Pedersdatter, 71 år, f. 1730. De bodde på en husmannsplass under Gundstad – var det denne Ragndi som bodde på Gunstad i 1817 – 1820 og som fikk barn med Hans Olsen ???
Eller kan det være denne Rangdi Olsdtr som vies i Gran 24 nov 1850 med Svend Paulsen født på Tosoeie 19 mai 1825, død på Skjennumeie 9 okt 1876 . DENNE Randi Olsd ble født på Gullerudeie i Brandbu 29 mai1812, død Skjennumeie 1 okt 1901 – tror jeg –eller er også dette feil ?
Rangdi kalles Nilsdatter i 1865, men Rangdi Olsdtr i 1875, født i Nes sogn i Gran 1811.
Eller var det Rangdi som var datter av Ole Nilsen Gullerud viet i Gran 28.12 1811 med Ingeborg Jacobsdatter Gullerud, husmann i Gullerudeie 1812 og 1815 ?
Hvor ble Ingeborg Eriksdtatter, født 1839 og Hans Hansen, født 1843, konfirmert ? I Folketellingen for Jevnaker 1865 finner vi Hans Hansen som tjenestedreng på gårder Roen i Østre Jevnaker. Da han giftet seg med Marie Olsdatter - bodde han på Bjertnes, men var født på plassen Heiereie på Gran – var det ”sånn” eller er jeg på fullstendig villspor ??
Hilsen Rolf

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Er jeg fullstendig på feil spor ?

Legg inn av gj12185 » 21. september 2016 kl. 18.41

Du er ihvertfall fullstendig på villspor hvis du tror at noen går inn i noe av dette materialet uten en eneste lenke til grunnleggende informasjon. :lol:

Begynn med a legge ut lenker til noen du er HELT 100% sikker på, og så tar vi ett og ett spørsmål i hver sin tråd derfra. Du kan godt få en liste med mine villspor, hvis det hjelper! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn05604
Innlegg: 2715
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.41
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Er jeg fullstendig på feil spor ?

Legg inn av dn05604 » 22. september 2016 kl. 18.30

Ja litt av et rot dette her men det er tydeligvis Randi Olsdatter du er ute etter. Det er jo flere som heter det. Hvilke fakta har du på henne? Gift? Barn?

Brukeravatar
Torun Sørli
Innlegg: 381
Registrert: 23. januar 2005 kl. 12.22
Sted: GRAN

Re: Er jeg fullstendig på feil spor ?

Legg inn av Torun Sørli » 28. september 2016 kl. 19.12

Hei,
Støtter Olaf Larsen, og du må være mer konkret. Begynn med en ting du er sikker på og legg lenke (og da må du selv bruke tid på dette), når du har gjort et forarbeid, og når du kommer med spørsmål som vi forstår, vil du få hjelp. Altså: kort, hva du vet og hva du er ute etter. Kort, kort, kort.

Svar

Gå tilbake til «Jevnaker»