Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 16. desember 2014 kl. 17.01

Hei.
Jeg trenger litt hjelp, da jeg ikke vet hvor jeg skal lete :oops:

Ole Ingebretsen ble født i des. 1745. Han var fra Torsgård i Ringebu. Han giftet seg med Rannei Gundersdatter, fra søndr Olstad gård, 16 juni 1774

Den 13 juni 1778 bygslet Sogneprest Andreas J Pihl bort Søndre Olstad gård, til gårdbruker Ole Ingebretsen for 2 huder og 2 skinn.

Jeg har alle opplysninger om familien ellers osv. så dette trenger ingen å lete etter, men hvor kan jeg finne dokumentene om overtagelsen av gården?

Ulf S

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. desember 2014 kl. 20.38

Det var ingen overdragelse (salg) av gården, men leie/bygsel.

Bygselseddelen er her, venstre side

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 2, Sted: Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAH
Merknader: 13.02.1738-25.09.1739, aut. 18.04.1738. 15.06.1751-26.06.1752. 19.06.1775-10.10.1788, aut. 18.06.1775.
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630813.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-298

Litt presisering: Gården var gammelt (benefisert) kirkegods, derfor var det sognepresten som sto for bygselen. Den ble ikke bygslet bort "for 2 huder og 2 skinn" - dette var det som gården var satt i skyld for. Selve leien besto i diverse avgifter som fulgte leilendingsgods, samt at den nye bygsleren (Ole Engebretsen) skulle yte føderåd til forrige bygsler (Gunder Torgersen) og hans kone, samt til Tosten Olsen m/kone for deres levetid.


Mvh
Else B.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 17. desember 2014 kl. 10.56

Hei, Else.

Takk for løsningen.

Du er et unikum, ikke bare når det gjelder tyding av håpløs skrift, men også som en hjelper i de aller fleste vanskelige oppgaver. :D

Mange takk for hjelpen :!: :!: :!:

Benytter anledningen til å ønske deg god jul og godt år. :)

Jeg får sikkert behov for din hjelp også til neste år.

Ulf S :D

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. desember 2014 kl. 11.01

Det er hyggelig å kunne være til hjelp, Ulf :D :D
Kan hende du trenger ordlyden i bygselseddelen (jeg tok den med det samme, så var det gjort!), eller andre kan ha behov for dette en annen gang:

En byxel Sedel paa Olstad.
Andreas Pihl Sogne Præst for Gusdahls Meenighed i Gulbran... Giør vitterligt, at ieg haver Bøxlet, og Fæstet, ligesom og ieg hermed Bøxler og Fæster, til Ole Engebretsen Torgaard, En af Gusdahls Præsteboels beneficerede Gaarder, søndre Olstad, i Olstad Fierdingen beliggende, som Skylder Aarlig 2de Huuder og 2de Skind, med Bøxel og Herlighed, som Gunder Taargersen tilforn haver havt i Fæste; Men nu til benævnte Ole Engebretsen frievillig afstaaet og Opladt haver, imod at hand og Hustrue nyder aarlig Føderaad paa Gaard benævnte Søndre Olstad Deres Livstid, Neml: Fire Tønder godt Væg...ands Byg, 2de Tønder Mellem Korn; En halv Tønde Rug, toe March Ager som vindes op og ned af Brugeren, men Frøet forskaffer hand sig selv, Trende Mæler Hampe Sæd, Fire Mælinger øverst og Sønderst i Kiærling Enget, øvre nye Lin-Myren, 2de Vinterlæs Sæther Høe, Fødes aarlig 2de Kiør og 4re Sauger, 3de Bismerpund Flæsk, og halvt Slagt-Nøed, 3 Sættinger Salt, frie Hæst naar forlanges, fornødent og Varmt Huusrum, og tilbørlig Opvartning baade i Sundheds og Sygdoms Tilfælde af Brugeren, Men naar een af dem ved døden afgaar, da nyder den igienlevende ickun halve Deelen af det foreskrevne Føderaad; det flyder af sig selv, at naar begge ere ved Døden afgaaen, da alt føderaadet vil hiemfalde til Gaarden igien. - Ligesaa nyder og Tosten Olsen og Hustrue deres vedbørlig Ophold og Opvartning saalenge de lever. - Thi skal benævnte Ole Engebretsen, og Hustrue, deres Livstid nyde, bruge, og beholde, bemte. toe Huuder og 2de Skind, med alle til og underliggende Herlighed, som Gaarden fulgt haver og med Rette tilligge bør. Og det saalenge han deraf i rette Tiid, svarer og betaler de Kongelige Ordinaire og Extraordinaire Skatter, og Contributioner, Landskylden med Tredie tage og all anden lovlig og sædvanlig Rettighed, til mig eller Efterkommere i Embede, holder Gaarden i forsvarlig Stand efter Loven, med Bygning, Rødning, og Giødning; Skougen icke til uxligt forhugger, eller forhugge lader, er sin Landherre i alle lovlige Maader hørig og lydig, samt redelig efterkommer de ovenanførte og af hannem selv frievillig tilsagde Føderaads Conditioner og ellers i ingen Maader imod Loven om Leylendings Pligt forvirker. Bøxlen er mig, efter Loven betalt. - Gusdahls Præstegaard den 13de Juny 1778. Andreas Pihl (LS)


God jul til deg også!
Mvh
Else B.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2362
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Søndre Olstad gård i Vestre Gausdal 16 juni 1774

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 17. desember 2014 kl. 13.47

Hei, igjen.

Mange takk for "oversettelsen" :D

Ulf S

Svar

Gå tilbake til «Gausdal»