Tydehjelp av skifte på Kjorstadmoen der Hans Jonsen er nevnt

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj03657
Innlegg: 175
Registrert: 17. september 2006 kl. 18.50
Sted: DRAMMEN

Tydehjelp av skifte på Kjorstadmoen der Hans Jonsen er nevnt

Legg inn av gj03657 » 18. mars 2015 kl. 13.17

Står helt fast med å finne Engebret Hansen (Barlund) som Dovre bygdebok mener kom fra Glassmestermoen. Navnet Glassmestermoen ble ikke brukt på den tiden.
Derfor tror jeg det må være Kjorstadmoen.

Engebret Hansen kjøper Barlund av svigermora si rundt 1789.
Men kom han da fra gården Glassmestermoen slik Dovre bygdebok oppgir?

Ser at en Hans Jonsen er nevnt i ett skifte for Kjorstadmoen.
Men trenger tydehjelp der. Kan dette være faren til Engebret Hansen?

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25177 ... ull&mode=0

Finnes det en oversikt over kjøp og salg av Glasmestermoen/Kjorstadmoen jordebok eller noe tilsvarende?

Mere opplysninger finnes i ett tidligere innlegg her.
Men velger å lage ett nytt her siden jeg prøver å ta opp denne tråden igjen.
Sist redigert av gj03657 den 28. mars 2015 kl. 13.09, redigert 1 gang totalt.

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1719
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Tydehjelp av skifte på Kjorstadmoen der Hans Jonsen er n

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 27. mars 2015 kl. 12.44

Vil anbefale deg å flytte dette til det forum det vel hører bedre hjemme, nemlig Hjelp til tyding av kildemateriale som ligger under Slektsfaglige diskusjoner
i Slektsforum. Lenke nedenfor.

https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352

gj03657
Innlegg: 175
Registrert: 17. september 2006 kl. 18.50
Sted: DRAMMEN

Re: Tydehjelp av skifte på Kjorstadmoen der Hans Jonsen er n

Legg inn av gj03657 » 28. mars 2015 kl. 13.08

Takk for tipset. Da prøver jeg det.

gj03657
Innlegg: 175
Registrert: 17. september 2006 kl. 18.50
Sted: DRAMMEN

Re: Tydehjelp av skifte på Kjorstadmoen der Hans Jonsen er n

Legg inn av gj03657 » 9. april 2015 kl. 13.14

Har nå fått litt tydehjelp.

Skiftet fortel kven som er næraste arvingar til avdøde. Kva born dei har eller får, fortel det ikkje noko om.

Her må vi bla to sider fram: Avdøde er kalla Joen Joensen, enkja Anne Simensdatter. Avdøde har to born med første kona,
Marit Hansdatter: 1: son Hans, 21 år, 2: dotter Goro, 17 år.

Eigarane av plassen (fire namn) let enkja og sonen bruke plassen vidare mot å betale den vanlege leiga og halde vilkåra elles.

Plass-setlar, dvs. kontrakter om bruk av ein plass, skulle tinglysast, men det vart ofte ikkje gjort. Dersom det er gjort,
vil det stå i tingboka (kronologisk) og det kan kanskje stå i (personal-)panteregisteret. Uansett kan det vere vanskeleg å finne.
Plassen høyrer til dei fire bruka på garden, og følgjer med når dei skiftar eigar.

Dersom plassen ein gong vart skyldsett, altså skild ut og ført inn i matrikkelen som sjølvstendig eigedom, skal det stå i realpanteregisteret-
både skyldsetjinga og kjøp/sal. Eg har ikkje sett panteregisteret for dette området, men det spørs om ikkje register ordna med ei side for kvart bruk
kom nokre tiår seinare enn det som er aktuelt her. Altså kan det krevje noko leiting for å finne fram, også i registeret.


Siden skiftet er fra 1802 Så regner jeg ut at Hans Joensen må være født i ca. 1781 altså kan jeg utelukke han som farskandidat til Engebret Hansen Glassmestermoen.

For øvrig fant jeg denne slektsiden om han: http://onshus.no/getperson.php?personID=I107835&tree=1


Så nå er det tilbake til start igjen. Så forbindelsen Glassmestermoen-Kjørstadmoen den finner jeg ikke til Engebret Hansen.

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»