Hvor lå Skaaraaeie?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Hvor lå Skaaraaeie?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 29. november 2021 kl. 13.46

Hei!

Skaaraaeie er naturligvis en husmannsplass under Skaaraa, så spørsmålet burde kanskje ha vært hvor Skaaraa lå.

Jeg trodde det lå i den nordlige del av Sel, men så har jeg jobbet litt med en Kari Ellefsdatter, som jeg bla.a. har funnet i folketellingen 01.02.1801 på Skaaraaeie og når jeg ser på tellingskretsen ser det ut for at dette er i Heidal sogn.

021 Kari Ellevsdatter - 0028 Skaare - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0515P Vågå prestegjeld - Digitalarkivet

Dette er beboere på gården Skaaraa med husmannsplasser - Karis far er f.eks. husmann med jord, og da må det være naturlig å konkludere at han bor på en husmannsplass under Skaaraa.

Vi ser også at dette er tellingskrets 2 i Vågå prestegjeld, som omfatter Vågå, Sel og Heidal sogne.

Når jeg åpner tellingskrets 2, ser jeg at denne tellingskrets skal ligge i Heidal sogn:

002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0515P Vågå prestegjeld - Digitalarkivet

Dersom listen over gårdene i tellingskretsen er noenlunde systematisk geografisk, kan man kanskje utlede noe av at andre gårdsnavn nevnt kitt før Skaaraa er f.eks. Åsoren og Ottækeren, og begge disse lå så vidt jeg vet i Bredenbygda.

Er det noen med stabil lokalgeografisk kunnskap som kan plassere denne Skaaraa?

På forhånd takk.

Ivan Kristensen
Nellikveien 6
3050  Mjøndalen

Brukeravatar
Brit Sæther
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Hvor lå Skaaraaeie?

Legg inn av Brit Sæther » 29. november 2021 kl. 21.27

Hei

Forslag:
Jeg er ikke lokalkjent i Sel og Vågå, men ser på kartet at det ligger en gård som heter Gammel Skårå. Den ligger mellom Nordre Olstad og Romundgard. Disse gårdene ligger i nordre Sel.

Brit

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 29. november 2021 kl. 21.52

Ja, takk for dette innspill.
Det er også her jeg har forstått at Skaaraa skulle ligge.
Men jeg synes det er ganske tydelig i den viste folketelling, at det må ligge en Skaaraa i Heidal sogn og antagelig omkring det nåværende Otta - altså i det som dengang ble kallt bredenbygda.
Og så blir jeg forvirret :?

Ivan Kristensen

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 30. november 2021 kl. 11.55

Et lite tips.  :)
 Send en hyggelig epost til kommunen og spør om de kan hjelpe deg. Kommunene sitter med gamle kart og kab\n sende deg et kartutsnitt.
Jeg har sendt slike forespørsler til kommunene og de svarer alltid, men det kan ta tid før svaret kommer, da dette ikke er noen prioritert arbeidsoppgave, men svar får du. :D

Ulf S

Ivan Bjarne Kristensen

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 30. november 2021 kl. 12.37

Takker for det tipset, det hadde ikke jeg tenkt på.
Jeg hadde tenkt på Sel historielag, men har ikke kommet så langt ennå.

Ivan

Svar

Gå tilbake til «Vågå»