Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 16. februar 2012 kl. 18.06

I en tidligere sak endte jeg opp med en skikkelig løs tråd. Lars Arnesen og Ragnhild giftet seg den 23. mai 1793 (nr 3 i andre kolonne fra venstre):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138

En Lars Arnesen fikk datteren Maria Elisabet den 6. oktober 1793 (andre kolonne fra vestre, nr 5 fra bunnen):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-144

Spørsmålet er: Er det samme Lars Arnesen og - hvis ja - hvor kom han fra?

Disse folkene bare forsvinner for meg etter 1793, med unntak av Maria Elisabet da - som jeg tror er min tipp-tipp-oldemor.

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av dn23027 » 16. februar 2012 kl. 19.48

Jeg tror det er samme Lars Arnesen. Johannes skomager er kausjonist ved vielsen, han er også fadder ved dåpen av Maria Elisabeth. Hun ser ut til å være oppkalt etter fadderen Madame Lüth, kapellanens kone (ft1801)..samme fornavn.

Og så er det en Laers Arnesen Orderlykken med hustru Ragnhild som døper datter Kari i Lesja 3. desember 1797, høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-251

Moren introduseres 4.adventsøndag (ca midt på neste side i kirkeboken)

Mvh

Linda

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av dn23027 » 16. februar 2012 kl. 20.00

Her er familien i 1801. Vanskelige å finne pga stavemåten på navn. Det var søk på Kari som løste det problemet :) Men her heter kona Joensdatter, så da spørs det...

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=892#ovre

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av dn23027 » 16. februar 2012 kl. 20.09

Det var ingen Maria Elisabeth hos Lars Arnesen i Lesja, men det er døpt ei i Lesja i 1795 med mor Catarina Olsen, far skipper Laers Petersen fra Drammen, men henne har du kanskje sjekket ut av saken? : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-231

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 16. februar 2012 kl. 21.06

Hmmm......
Hvis vi tar utgangspunkt i at ekteparet Lars Arnesen og Ragnhild Nilsdatter er de samme som foreldrene til Maria Elisabet (basert på Johannes Skomaker) er det 2 muligheter:
1) Maria Elisabet ble igjen i Vågå når foreldrene flyttet til Lesja (før 1797). Det høres litt rart ut, men helt umulig er det vel ikke.
2) Det må finnes en Maria Elisabet (eller Marie Elisabeth Larsdatter Øieeie). Jeg finner ingen andre, og dobbeltnavn var ganske uvanlig i Vågå (eller området rundt) på den tiden.

Den Maria Elisabeth som ble født på Lesja har jeg ikke hørt om før. Hvor var hun og moren i 1801?

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 16. februar 2012 kl. 21.12

Dette er vel "Lesja-utgaven":
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1670#ovre
Det er jo litt interessant at mannen på gården het er Lars til fornavn ....... Den aktuelle Maria Elisabeth kan godt ha havnet i Vågå som tjenestejente. Er det mulig å finne ut av noe slikt da mon tro? Hun er vel konfirmert .........

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 16. februar 2012 kl. 21.16

Og den "riktige" Maria Elisabet var 26 år når hun giftet seg i 1822, dvs født ca 1795/96. Så det taler til "Lesjas" fordel .......

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 17. februar 2012 kl. 20.46

Er det noen som klarer å tyde alt som står skrevet ifm dåpen på Lesja i 1795? Fadderne ser ut til å ha litt spesielle navn i alle fall .....
Og hvem var denne Catarina Olsen?

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 18. februar 2012 kl. 18.30

Lars Arness. og familien hans er omskrive i Bygdebok for Lesja bd 3 (1996) s. 404 og 645. Der manglar årstalet for når han og Ragnhild gifta seg, men det er no løyst; det var i Vågå.

Lars kan òg ha vore far til Maria Elisabeth f. i Vågå, men med ei anna mor enn Ragnhild - det forekom av og til, og det kan forklare at barnet ikkje var i lag med Ragnhild og Lars i 1801.

Eg har dessverre ikkje bygdeboka for Dovre tilgjengeleg no, men det kan jo tenkjast den Maria Elisabeth som vart f. i Lesja 1795 (det var nok på Dombås, noverande Dovre kommune) er nemnt der (bd 1).

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 19. februar 2012 kl. 21.04

Det er jo en annen mulighet. Og det er at det er en annen Lars Arnesen som er faren til Maria Elisabet. Problemet er at det ikke er så mange å velge imellom. I folketellingen for 1801 er det kun én Lars Arnesen i Vågå, og han er 80 år og ugift. Det som er interessant er at han bor på Øy nedre. Maria Elisabet var fra Øiseie da hun giftet seg.

Og hvem var den Lars Arnesen som flyttet til Lesja. Hvilken gård kom han fra? Hvis han fikke en datter etter at han giftet seg med Ragnhild, må hun ha vært fra et Øiseie kanskje?

Men hvor var Maria Elisabet i 1801?

Det finnes en jente i passende alder som er oppført som Marit på gården til presten. Det kunne jo forklare at prestefruen var fadder?

Og hvem var Johannes Skomaker? Det finnes 2 stk skomakere med fornavn Johannes i 1801; Johannes Johansen boende på Skjedsvold og Johannes Jonsen boende på Ulleberg.

Hvis noen kan kaste lys over noen av spørsmålene hadde det vært fint :) .

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 24. februar 2012 kl. 10.56

Gjennom bygdebokarbeidet kom eg til at Lars truleg var frå ein husmannsplass under Bottem, Bottemshaugen (bd 3 s. 587), døypt 22. april 1766: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-269 (nede på venstre sida).

På Bottemshaugen var det Arne Jonss. gm. Marit Larsdtr. som eg har sett opp som foreldra til denne Lars-en. Arne-namnet var ikkje så vanleg i Lesja, men her var far til Arne ein Jon Arness. frå Søre Bottemsbrekka, son til ein Arne det var skifte etter i 1704.

Men eg ser at det faktisk vart døypt ein annan Lars Arness. berre eit par veker seinare i 1766, rett på motståande side (same oppslaget). Far hans var Arne med bustadnamn som truleg er "Søllegraae" - det er nok Soleglad på Dombås. I Bygdabok for Dovre bd. 1 (2003) er den familien sett opp under Soleglad s. 69, foreldra er Arne Sveinss. og Kari Jørgensdtr., der Arne Sveinss. og var frå Søre Bottemsbrekka og dermed søskenbarn med Arne Jonss. på Bottemshaugen. Denne koplinga er òg gjort i Lesja bd. 3.

Dei to Lars-ane f. omtrent samstundes i 1766 var altså tremenningar. Det er ikkje meir informasjon om den Lars-en som er sett opp på Soleglad i bygdeboka.

Brukeravatar
gj11159
Innlegg: 142
Registrert: 12. april 2012 kl. 15.14
Sted: De Forente Stater
Kontakt:

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av gj11159 » 25. mai 2012 kl. 18.27

Men det er også en andre Lars som er dåpt i 1767 (høyre side - midt i mellom)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-281

og har vært en del av diskusjon her om sønnen Arne, osv. i Fræna forum som kanskje kan hjelp:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?p=510500

Og her er en Ragnild Nilsdatter som Vågå konfirmant i 1786 (sidst kolonne til høyre og tredje fra bunnen):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-225

Og kanskje en Ronoug Nielsdatter (?) dåp rekord fra 1774. Jeg kan ikke lese skriften. Kan noen hjelp? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87

Det er flere Rannoug / Ragnild i Vågå dåp rekorder mellom 1769 og 1774 -- men ikke så mye som ser ut med "Nils" som far.

Er det mulig at moren til Maria Elisabeth døde i barselseng - og det er derfor hennes far, Lars, brakte henne til dåpen alene? Og også hvorfor Maria Elisabeth i 1801 folketellingen på Blæstrund er alene?

Til Leif Klemetrud, Ragnhild er min 3rd great grandmother (tipp-tipp-oldemor?) -- so kanskje vi er slekt. :)

Unskyld norsken min...det er ikke alltid perfekt.

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 29. april 2014 kl. 19.23

Tenkte jeg skulle ta opp igjen denne saken for å sjekke om noen har nye opplysninger som kan bringe meg videre. Det er mange opplysninger her med jeg har problemer med å finne "bevis".

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 29. april 2014 kl. 19.25

Tenkte jeg skulle ta opp igjen denne saken for å sjekke om noen har nye opplysninger som kan bidra til meg videre. Det er mange opplysninger her med jeg har problemer med å finne "bevis".

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Else Berit Rustad » 29. april 2014 kl. 22.10

Leif skrev:Er det noen som klarer å tyde alt som står skrevet ifm dåpen på Lesja i 1795? Fadderne ser ut til å ha litt spesielle navn i alle fall .....
Og hvem var denne Catarina Olsen?


Dåpen til Maria Elisabet i 1795:

d. 28de Nov. Et ugift Fruentimmer Catarina Olsens uægte B: Maria Elisabet, samme Barn er hjemme-døbt af mig d. 22de Nov. i Landkræmmer Hr. Reichenvalds Huus, Barnet er fød d. 21de Nov., Faddere: Madame Reichenvald Marit Blæstrund, Hr. Reichenvald, Sr. H. Berg, Sr. P. Berg. Til Barne Fader er udlagt: Skipper Laers Petersen af Drammen.
Samme Barns Hjemme Daab er confirmeret i Lessøe Hoved-Kirke d. 28de Nov. 1795
.

Men:
I margen ved denne barnedåpen er det en henvisning til side 577 i kirkeboka, og der finner vi følgende innførsel 22. februar 1802:
22de Feb. 1802, da Jeg betienede Jomfrue Petronella Knoph i Hendes Logemente paa Hendes Syge-Seng, erklærede Hun at det lille Pige-Barn Maria Elisabeth som Hun havde hos sig var hendes uægte Datter og skulle være Hendes Arving, denne Erklæring giorde Jomfrue Knoph i Lensmand hr. Alf Bergs, min og den yngre Madame M. Bergs Overværelse.

Etter dette så ser det jo ut til at moren kalte seg ved et falskt navn ved barnets dåp :!:

Mvh
Else B.

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 14. april 2020 kl. 10.22

Jeg gjør nå et nytt forsøk på å finne ut av hvem Lars Arnesen og Ragnild Nielsdatter var. Siden sist har jeg funnet følgende mulige kandidater:

Det blir født en Ragnild Nielsdatter den 24. mai 1772 med foreldre Kari Jonsdatter og soldat Niels Pedersen. De var ikke gift. Faddere var "Ole ???? ssen, Eirik Volden, Jngri øygaarden, Ragnild ib., Imbjør Iversdatter":
Nederst, andre kolonne, venstre side: https://media.digitalarkivet.no/view/9247/44849/49

Denne Ragnild ville vært 21 år i 1793, noe som gjør henne aktuell.

Når det gjelder Lars Arnesen, så er den eneste personene jeg klarer å finne med med det navnet født i 1720 og bor på Øi. Han ville da vært 67 år i 1793. Det er 5 måneder mellom giftemålet i mai 1793 til Maria Elisabet blir født i oktober samme år.

Det ser ut som disse to personene har vært i samme område i det aktuelle tidsrommet. Er det mulig å finne bevis for at dette kan stemme - eller det motsatte?

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13027
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. april 2020 kl. 10.33

Leif skrev:Det blir født en Ragnild Nielsdatter den 24. mai 1772 med foreldre Kari Jonsdatter og soldat Niels Pedersen. De var ikke gift. Faddere var "Ole ???? ssen, Eirik Volden, Jngri øygaarden, Ragnild ib., Imbjør Iversdatter":
Nederst, andre kolonne, venstre side: https://media.digitalarkivet.no/view/9247/44849/49
24. mai er ikke fødselsdato, men dåpsdato.. Forøvrig er 1. fadders patronym sannsynligvis Pederssen

Mvh Paul

Leif Idar Klemetrud
Innlegg: 312
Registrert: 18. mars 2021 kl. 11.54

Re: Lars Arnesen og Ragnhild Nielsdatter, gift 1793

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 16. april 2020 kl. 9.29

Jeg har nok vært litt sløv og oversett en del ledetråder underveis i denne saken :o . Mye har vært feil, men hvis man ser bort fra det, begynner det å henge sammen. Her er et forsøk på oppsummering:

1) Lars Arnesen og Ragnhild Nilsdatter giftet seg i Vågå den 23. mai 1793
2) Lars Arnesen fikk datteren Maria Elisabet den 6. oktober 1793 i Vågå
3) Maria Elisabet ble igjen i Vågå og giftet seg i 1822 med Engebret Olsen Trælviken (Sætaflaten)

Så var spørsmålet hvem Lars og Ragnhild var og kom fra.

Lars:
Etter å ha lest bygdeboken for Lesja, tror jeg det er sannsynlig at Lars er den Lars Arnesen som er omtalt på side 404, se innlegg lengre opp. Han var gift med en Ragnhild Nilsdatter av ukjent "hærkomst". Det står også at disse folkene reiste mye rundt. Etter som jeg ikke finner noen annen Lars Arnesen i Vågå (bortsett fra Lars Arnesen Øi som er for gammel og var ugift i 1801), verken blant de fødte eller døde - er dette den mest sannsynlige Lars.

Ragnhild:
Etter en del fundering har jeg kommet til at den mest sannsynlige Ragnhild er den født i Vågå den 24. mai 1772. Hun var "uægte" datter av soldat Niels Pedersen og Kari Jonsdatter. Både i bryllupet til Lars og Ragnhild og i dåpen til Maria Elisabet figurerer en Johannes Skomager, se annen sak, som henholdsvis kausjonist og fadder. Han må ha hatt et slektsforhold til enten Lars eller Ragnhild. Johannes hadde farsnavnet Jonsen. Jeg tror det kan henge sammen slik at Johannes Skomager var onkel til Ragnhild Nilsdatter (bror til moren Kari Jonsdatter).

Det er vel da sannsynlig at disse folkene var svært fattige og ikke hadde ressurser til å forsørge et barn. Det kan i så fall være grunnen til at Maria Elisabet ble igjen i Vågå og at prestefruen "madam" Luth var fadder i dåpen. Det kan også forklare hvorfor både Lars og Ragnhild bare forsvinner fra alle kilder i Vågå.

Dette er kun en teori, men nå henger den litt mer sammen kanskje .......

:?

Svar

Gå tilbake til «Vågå»