Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 29. november 2004 kl. 9.15

I samband med bygdebokarbeid om Lom finn eg ein person omtalt i boka J. T. Odegard: 'Erindringer I' (Oslo 1930) som eg ikkje klarer å identifisere. Omtalen gjeld eit hushald på garden Hågån, der kaptein Nils Ulrik Fredrik Jensson Beichmann (ca 1777-1855, kp-sjef i Lom/Vågå 1818-44) budde:

"Gamle Madam Resch tog sig efter Fruens Død (i 1825) av Husholdningen; hun var også til Hjælp og Trøst for de Omboende, da hun havde et nokså godt Husapothek og kunde give gode Husråd til Hjælp og Lindring for Syge eller i Ulykkestilfælde, hvilket trængtes i den Tid da Lægen boede over to gammelnorske Mil længer syd i Dalen (på Vågemo), og da der hverken fandtes Telegraf eller Telefon."

Denne 'madam Resch' finst ikkje i dei vanlege kjeldene frå Lom frå denne tida. Kan nokon seie noko om kven ho var, og gjerne kvifor ho kom til Lom?

Nokre element av Resch-familiar er nemnt på innlegg 11241 i Debatt på Digitalarkivet, men utan at eg kan sjå det er samanheng.

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 13. juni 2007 kl. 19.32

Hei Arnfinn,

Trekker denne gamle tråden litt frem fra glemselen ...

Fikk du noe tilbakemelding via annet hold vedr madamen ?

Kan hun ha hett Rasch ?
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 13. juni 2007 kl. 21.42

Hei igjen, Gry.

Dessverre, ingen reaksjon. La òg inn spørsmål på denne DA-diskusjonen: http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... g=13#anker
men ingen reaksjon.

Og boka der ho burde vore nemnt (Bygdabok for Lom bd 3) er utgjeve.

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 14. juni 2007 kl. 11.50

Hei Arnfinn,

Det var jo synd,da det sikkert var en spesiell kvinne med mye omsorg, som har satt spor etter seg i dalen ...

Vi får ha henne på minnet og at hun kanskje vil komme med i evt nye opplag av Lom-boka i fremtiden.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
gj02671
Innlegg: 905
Registrert: 19. februar 2006 kl. 21.22
Sted: LOM

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av gj02671 » 15. juni 2007 kl. 16.34

Hei!

Om nokon finn noko om denne "madamen" - så kan det gjerne inn i Lom Heimbygdslags tidsskrift; Heim og bygd. Underskrivne er skriftsstyrar, så berre send det direkte til meg!

mvh, Atle Brandsar.

gj13544
Innlegg: 68
Registrert: 18. mars 2011 kl. 15.27
Sted: Oslo

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av gj13544 » 21. juni 2012 kl. 11.16

Hei, jeg har noen opplysninger om ”Madame Resch i Lom” som ble etterlyst her i 2004-2007. Det er jo svært lenge siden, så kanskje har du allerede fått opplysninger om henne. Men for ordens skyld - her kommer det jeg vet:

Jeg har interessert meg for henne fordi hun var gift inn i glassblåserslektene Laumann og Resch. Selv kom hun fra en offisersfamilie. Pikenavnet hennes var Dorthea Margrethe Weyhe. I følge Lassens genealogiske samlinger skal det finnes en opplysning om at hun var født i Vang 3.5.1783, men Lassen har ikke funnet dåpen hennes i Vang. Jeg gjetter at hun var født i Fron hvor kirkebøkene mangler for dette tidspunktet. Hennes foreldre var major Peter Conrad Weyhe og Christiane Kjerulf. Dette framgår av skifter fra Fåberg - skifte etter Peter Conrad Weyhe 1825 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25179/467/ og skifte etter Christiane Kjerulf (enkefru Weyhe, Fåberg 18.6.1845).

Familien Weyhe bodde på Sødorph Ødegården i Fron ved folketellinga i 1801. Samme år flyttet de til gården Dallerud i Fåberg (1801-1809) og deretter til gården Oudenhuus .
Dorthea Margrethe giftet seg i Fåberg 1803 med den tyskfødte glassblåseren Sebastian Laumann som arbeidet på Jevne glassverk. Med ham fikk hun tre barn: Maria Margrethe f. i Fåberg 1804, Peter Conrad Weyhe f. 1806 i Fåberg og Sebastian Joseph f.1809 i Vardal. Da det yngste barnet ble født arbeidet Sebastian Laumann trolig ved Gjøvigs glassverk i Vardal.
Dorthea Margrethe Weyhe giftet seg for andre gang i Fåberg i 1814 med glassblåseren Johannes Resch. I kirkeboka står det at ekteskapet ble inngått med kongelig bevilling, men det er ikke nevnt at bruden var fraskilt. Det må hun imidlertid ha vært for hennes første mann, Sebastian Laumann, levde i beste velgående. Han arbeidet ved Aasnæs glassverk i Beitstaden i Nord-Trøndelag og døde der i 1849, 72 år gammel. De to sønnene i ekteskapet må ha fulgt faren. Sebastian Joseph omkom i en drukningsulykke i Beitstaden i 1816. Peter Conrad Weyhe Laumann som var oppkalt etter morfaren, ble glassblåser på Aasnæs som faren og døde der i 1890. Datteren Marie Margrete må ha bodd sammen med moren. Hun ble konfirmert i Fåberg i 1819. Marie Margrethe Laumann utdannet seg til jordmor og giftet seg på Vestre Toten i 1828 med en tyskfødt snekker, August Hendrik Bendix Reiss.
Johannes Resch var enkemann da han giftet seg med Dorthea Margrethe Weyhe. Han hadde vært gift med Anna Catharina Laumann som var en yngre søster av Dorthea Margrethes første mann. I dette ekteskapet var det to barn – Ulrika Eleonora f. i Fåberg 1801 og Johan Michael f. i Fåberg 1802. Ulrika Eleonora døde som barn, Johan Michael ble garver. Han var bosatt på Kongsvinger. Ekteskapet med Dorthea Margrethe Weyhe var barnløst. Johannes Resch døde i 1824. Dorthea Margrethe var i følge skiftet etterfaren, Peter Conrad Weyhe, fortsatt bosatt i Fåberg ved hans død i 1825. Men etter det har hun trolig flyttet til Lom for å bestyre husholdet til kaptein Beichmann.
I Lassens genealogiske samlinger er det en innføring om henne fra 1858, kanskje hentet fra en fattigprotokoll. Der er hun beskrevet som en trængende kone med understøttelse av fattigvesenet.
I 1865-tellinga for Lom kalles hun Margrethe D. Reich 84 år, f. i Vang på Hedemarken http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8002654Hun døde i Lom i 15.12.1874 og ble gravlagt 12.1.1875 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=6072&uid =ny&idx_side=-244 . Da var hun bosatt på Fosstuen.
Dorthea Margrethe Weyhe kom fra en familie med offiserer på farssiden og prester på morssiden. Hennes farfar, Joachim Ditlef Weyhe var regimentsfeltskjær i Oppland (se Ovenstad s.561-562). Morfaren, Henning Jacob Kierulf, var prost i Nannestad. Det finnes en viss tilknytning til Lom i slekta. Henning Jakob Kierulf skal ha vært prest i Lom før han kom til Nannestad. Peter Conrad Weyhe, skal ifølge Ovenstad ha vært sjef for Lomske Kompani fra 1791.
Dorthea Margrethe Weyhes første mann, Sebastian Laumann, var født ca 1775. Om hans eldste bror, Lorentz, finnes det opplysninger om at han var født i Böhmen. En eldre søster var født i Sachsen. Familien var nok opprinnelig katolikker. Søsteren Valborg er registrert som katolikk i svenske kirkebøker. Sebastian Laumann kom til Norge i 1789 sammen med foreldrene og seks søsken. Familien arbeidet først ved Hurdals glassverk. Da Jevne glassverki Fåberg ble startet opp i 1791, flyttet familien dit . Sebastian Laumanns svoger Frans Landgraff var hyttemester på Jevne i de første årene og seinere ble broren, Lorentz Laumann, hyttemester der. Før familien kom til Norge var de noen år ved Rödastens glasbruk i Göteborg.
Dorthea Margrethe Weyhes andre mann, Johannes Resch, var sønn av glassblåseren Johan Michael Resch og hans kone Ulrika Eleonora Filion. Ulrika Elonora Filion kom til Norge (Hurdals glassverk) sammen med sin far Christian Filion i 1757. Filion-familien er nok opprinnelig fra Frankrike, men Christian Filion var trolig født i Tyskland. Før han kom til Norge arbeidet han bl.a. ved en glasshytte kalt Schleichach i Bayern og flere år i Sverige. Ulrika Eleonora Filion giftet seg med Johan Michael Resch i Hurdal i 1767. Familien oppholdt seg en tid ved Stömbecks glasbruk ved Umeå som ble drevet av Christian Flion. Johannes (Anthonius) er trolig født der ca 1779, men jeg har ikke finnet dåpen . Hans far, Johan Michael Resch, kom til Sverige første gang i 1750 og til Hurdal ca 1758. Han var vervet til de svenske glassverkene av Christian Filion og kom trolig fra Bayern. I likhet med Christian Filion var han katolikk.

Håper disse opplysningene kan være til nytte for lokalhistorikerne i Lom. Hvis du har funnet ut noe mer om livet til Madame Resch, tar jeg med takk imot opplysninger.
Mvh
Anne Minken

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 21. juni 2012 kl. 11.41

Bevares - her kom løysinga med mange detaljar. Det ser ut til at vi i arbeidet med bygdeboka oversåg at ho var i bygda så seint som i 1865. Og at ho vart gravlagt her har òg unngått oss, først og fremst fordi kyrkjebøkene vart dataregisterert i det gamle dataprogrammet Ættesoge, der det mangla felt for etternamn.

Men Atle Brandsar har no nok stoff til å skrive eit stykke om ho i Heim og Bygd. I bygdeboka (bd. 3 s. 321) er det berre ei lita rammetekst med den informasjonen vi hadde da boka kom ut i 2005.

Grete Christiansen Thornæs
Innlegg: 28
Registrert: 2. juni 2010 kl. 8.56
Sted: BORHAUG

Re: Kven var "Madame Resch" i Lom i 1820-åra?

Legg inn av Grete Christiansen Thornæs » 17. mars 2013 kl. 9.58

Takk til Anne Minken for en ny opplysning om min slekt som jeg ikke hadde fra før.
Jeg trodde at min tipp, tipp, tippoldefar Sebastian Laumann var død da Margrethe Dorthea giftet seg på nytt med Johannes Resch i 1814, men her får jeg altså oppysninger om at han levde i beste velgående i flere år til, så takk igjen :)

Madame Resch - Margrethe Dorthea f. Weyhe gift Laumann og senere Resch var altså min tipp, tipp, tippoldemor :)

Mvh

Grete

Svar

Gå tilbake til «Lom»