Mölmen Lesjaskog

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj15650
Innlegg: 2
Registrert: 31. januar 2012 kl. 17.48
Sted: Frankrike

Mölmen Lesjaskog

Legg inn av gj15650 » 31. januar 2012 kl. 18.18

Hei!

Er det noen som vet hvor Mölmen-navnet pâ Lesjaskog kommer fra? Jeg har sett at navnet Mölmen forekommer som stedsnavn i Tyskland, men jeg gâr utifra at det ikke er noen sammenheng der..?

Min onkel Egil Mölmen hadde en teori om at navnet opprinnelig var "me-olme" som var et sted der elven videt seg ut og rant saktere, om jeg forsto ham rett.

Er det noen som vet noe mer/annet?

Med vennlig hilsen Annik Mölmen

Brukeravatar
Arnfinn Kjelland
Innlegg: 427
Registrert: 29. november 2004 kl. 8.56
Sted: VOLDA
Kontakt:

Re: Mölmen Lesjaskog

Legg inn av Arnfinn Kjelland » 31. januar 2012 kl. 18.33

Mølmen-namnet kjem frå garden - opphavleg husmannsplassen - Mølmen like ved Lesjaskog kyrkje. Men kva namnet eigentleg tydar er meir usikkert - Egil si tolking kan vere rett, men i bygdeboka er det referert ei litt anna tolking: "molm", som enten kan tyde "å male" (t.d. mjøl) eller malm, erts, grus. Begge tolkingane er i alle fall knytt til elva, Mølmsåe (-åa).

Bygdeboka: http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html

gj15650
Innlegg: 2
Registrert: 31. januar 2012 kl. 17.48
Sted: Frankrike

Re: Mölmen Lesjaskog

Legg inn av gj15650 » 12. mars 2012 kl. 9.24

Tusen takk skal du ha for svar og lenke til bygdeboka, koselig â sitte â bla i! Et sted i boka er det et annet forsök pâ forklaring:

9,6. Mølmen. Udt. mø1£mé, Dat. mø1£men.

Det eneste lignende Navn, jeg har kunnet finde, er Mølmesdal, nu udt.
Møllsdalen, i Lavik. Nogen sikker Forklaring kan jeg ikke give. Naar Navnet,
som Udtalen viser, er Enstavelsesord, vil det være sproglig vanskeligt at bringe
det i Sammenhæng med malmr m., Malm, Erts. Jeg har tænkt paa, om det
kunde være en lydlig Ændring af 1ste Led i et Par med Smylme- begyndende
Stedsnavne i Bergens Stift, ved hvilke det blev opgivet, at Smylme- skulde
skrive sig fra et Plantenavn. Aasen anfører fra Nordhordland Smylm som
Navn paa Planten aira flexuosa.

Mölmsâe, Mölmesdal.... Det kan kanskje vaere en sammenheng der? Og sâ har elvenavnet gitt opphav til familienavnet Mölmen, som du sier.

Interessant er det ihvertfall!

Takk til deg,
Mvh,
Annik Mölmen Bonnenfant

dn30219
Innlegg: 301
Registrert: 6. juni 2013 kl. 19.31
Sted: VINSTRA

Re: Mölmen Lesjaskog

Legg inn av dn30219 » 6. juni 2013 kl. 20.33

I mors lille perm med avisutklipp o.l. har jeg funnet en mulig forklaring på hva som kan være opprinnelsen til navnet Mølmen. Se vedlegg. Hvor utklippet kommer fra eller hvem som er forfatter vet jeg ikke, artikkelen inneholder mange spesialtegn og forkortelser så det er mulig at det er en filolog eller en annen spesialist som har satt fram sin teori i et fagtidsskrift eller lignende.

Trond Mølmen Tollefsrud
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj25070
Innlegg: 1
Registrert: 26. september 2015 kl. 10.51
Sted: Frankrike

Re: Mölmen Lesjaskog

Legg inn av gj25070 » 26. september 2015 kl. 10.58

Tusen takk for svar med interessant vedlegg! Jeg sâ det ikke för nâ i dag, altsâ mer enn to âr senere. Men bedre sent enn aldri! :)

Mvh Annik Mølmen Bonnenfant

Svar

Gå tilbake til «Lesja»