Vasrud bnr. 1 under gnr.111, FÅBERG
Moderator: MOD_Oppland
Vasrud bnr. 1 under gnr.111, FÅBERG
Er det noen som har kjenskap til denne familien og gården?
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =515#nedre
Ifølge matrik.1950 gnr.111 bør denne ha ligget under Saksum, men kan ikke finne den der.
Kjennskap til etterslekt og eller øvrig informasjon, motas med takk.
Gunnar Andre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =515#nedre
Ifølge matrik.1950 gnr.111 bør denne ha ligget under Saksum, men kan ikke finne den der.
Kjennskap til etterslekt og eller øvrig informasjon, motas med takk.
Gunnar Andre
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Vasrud bnr. 1 under gnr.111, FÅBERG
Hei
Under DIS gravminner finner jeg bl.a en Emil Vasrud begravet på Fåberg http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=475235
Trolig er dette yngste sønn av Simon og Berte.
Emil er begravet samme med Signe.
Finner også to til med samme etternavn begravet i Saksumdal.
Får ikke sjekket kirkebøkene da de er nede for øyeblikket.
Mvh
Marit
Under DIS gravminner finner jeg bl.a en Emil Vasrud begravet på Fåberg http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=475235
Trolig er dette yngste sønn av Simon og Berte.
Emil er begravet samme med Signe.
Finner også to til med samme etternavn begravet i Saksumdal.
Får ikke sjekket kirkebøkene da de er nede for øyeblikket.
Mvh
Marit
-
- Sted: LILLEHAMMER
Iflg. Fåberg Historielags bok "Husmannsplasser i Fåberg" bind 2 side 397 var Vasrud et husmannsbruk under gården Saksum i Saksumdal i Lillehammer kommune. Vasrud er nevnt i 1732, 1733 og 1734 da "Ole Olsens enke ved Nygård" måtte møte hos presten i Fåberg for å ha forsømt slåtte- og skuronnarvbeidet. Iflg. boken bodde Simen på stedet i 1939. Stuga på ca 30 kvadratmeter ble revet i ca 1950. Navnet Vasrud er nå borte i Saksumdal.
Hei Marit.
Takk for hjelpen.
Hei Per.
Takk skal du ha for opplysningene.
Betyr dette ay etterkommerne IKKE brukte Vasrud som familienavn i ettertid?
Takknemelig for svar vis du eller noen vet noe om dette.
Gunnar Andre.
Takk for hjelpen.
Hei Per.
Takk skal du ha for opplysningene.
Betyr dette ay etterkommerne IKKE brukte Vasrud som familienavn i ettertid?
Takknemelig for svar vis du eller noen vet noe om dette.
Gunnar Andre.
Jeg vokste opp i Saksumdal på 50- og 60-tallet, og da var det en gårdskar på Saksum-gården som het Amund. Etternavnet lød som Vassrud, men om det ble skrevet med enkel eller dobbel v, eller med en eller to s-er, vet jeg ikke.
Hei.
For moroskyld tok jeg et søk på det navnet i telefonkatalogen - fikk flere sider med navnet skrevet på "alle" måter så navnet blir nok fortsatt brukt, men det kan jo være andre steder som har hatt samme navn. Du kan jo sjekke ut dette selv
Første gang jeg har brukt tlf. katalogen slik, men ingenting "skal vel være uprøvd".....
For moroskyld tok jeg et søk på det navnet i telefonkatalogen - fikk flere sider med navnet skrevet på "alle" måter så navnet blir nok fortsatt brukt, men det kan jo være andre steder som har hatt samme navn. Du kan jo sjekke ut dette selv

Første gang jeg har brukt tlf. katalogen slik, men ingenting "skal vel være uprøvd".....

Lillian Kristiansen
Hei.
Takker for svarene.
Har siden funnet et bilde av noen av familien; Simen, kona Berte, sønnene Petter og Karl.
Dette i Fåberg historielags skrift; Nytt og Gamalt Oktober 2010 i artikkelen "Skuronnu i Saksumdal 1920. (finnes på hjemmesiden) Paret fikk antagelig 8 barn. Petter, Emil, Asmund, Karl, Einar, Borghild og (Usikker) Sigfied, i denne rekkefølge.
Forøvrig var Amunds døpenavn ASMUND og var født 19 mars 1902 og han døde 11 jan. 1970 i Fåberg.
Fikk noen opplysninger ved Stats.ark. på Hamar, ved skifte, men alle opplysninger om etterkommere er meget innteresant.
Gunnar Andre
Takker for svarene.
Har siden funnet et bilde av noen av familien; Simen, kona Berte, sønnene Petter og Karl.
Dette i Fåberg historielags skrift; Nytt og Gamalt Oktober 2010 i artikkelen "Skuronnu i Saksumdal 1920. (finnes på hjemmesiden) Paret fikk antagelig 8 barn. Petter, Emil, Asmund, Karl, Einar, Borghild og (Usikker) Sigfied, i denne rekkefølge.
Forøvrig var Amunds døpenavn ASMUND og var født 19 mars 1902 og han døde 11 jan. 1970 i Fåberg.
Fikk noen opplysninger ved Stats.ark. på Hamar, ved skifte, men alle opplysninger om etterkommere er meget innteresant.
Gunnar Andre
Her er det mer om Vasrudfolk i slutten av dokumentet: www.faberghistorielag.no/assets/docs/hattestad/gnr-111.pdf