Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 7. juli 2015 kl. 0.36

Har prøvd å finne opprinnelsen til Arne Jenssen "fra Moseng", som kom til Folldal, var gruvearbeider og gift med Anne Haldosdtr. Holen, budde på en gruveplass i Folldal, som ble kalt Moseng, og døde i 1773, det samme gjorde kona, med en times mellomrom. Alt dette i Bygdebok for Folldal, bind I, side 396 - 398. Jeg er svært usikker på om Arne Jenssen var fra Moseng, har sjekket bygdebøker, men jeg har ikke funnet noe. Mener også å sjekket kirkebøker, men det er flere år siden.

Er det noen som "kjenner" denne personen, eller har noen tips om det kan stemme at han hørte opprinnelig til i Moseng i Os? Det var mange fra Os som kom til Folldal da gruva startet i 1750-årene.

På forhånd takk!

Tove Brendryen DePasquale i Gjøvik

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Marie Tollan » 7. juli 2015 kl. 2.14

Hei!
Dette har jeg funnet et eller annet sted:
"Skifte åpnet 08.03.1738 på garden Øvre Sjødalen i Dalsbygden etter avdøde Jens Arnesen, g.m. Anne Andersdtr, som arvinger: barna Arne 10 år, Anders 6 år, Jens 2 år."

Videre har jeg notert at Jens Arnesen (f 1692 i Trøndelag/Horg) ryddet garden Vestgård i Øversjødalen (i Tolga; både Tolga, Os, Dalsbygda og litt av Røros tilhørte Tolgen prestegjeld den gangen).

Anne Haldosdt og Arne Jensen blir trolovet i Tolgen/Os 3.2.1754 og datteren Gjertrud døpes i Os 21.4.1754. Det andre barnet jeg har registrert er Anne f 1757/1758, men hun finnes ikke døpt i KB Tolgen, noe som kan tyde på at de flyttet til Folldal mellom 1754 og 1757/8.

At Arne Jensen kan ha bodd en periode på Moseng, er jo mulig, og derfor "tatt med seg" navnet til Folldal.

Om Anne Haldosdt (f 1717) kommer fra Tolga eller Folldal er jeg ikke sikker på. Som hennes foreldre har jeg registrert Haldo(r) Pedersen Tolgen og Gjertrud Hågensdt Os, men her er ikke kildene mine enige, så jeg er like vis. Med tanke på oppkalling passer jo Gjertrud godt. Skulle du ha dokumentasjon på noe annet, er jeg sjølsagt interessert i å rette opp evt. feil.

Ovenstående med alle forbehold da jeg ikke kan gå god for kildene jeg har brukt (bygdebøker, andres slektstrær og teorier etc.).

Mvh
Marie T

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 7. juli 2015 kl. 15.35

Tusen takk, Marie!

Jeg har "bare" det som Streitlien har i Folldalsboka, men jeg har undersøkt noe i Os-kirkebøker, men har visst gitt opp. Vet at det kan være en sammenblanding med Anne Haldosdtr. om hun er datter på garden Holen i Grimsbu, Folldal, eller om hun "var med Arne Jenssen da han kom til Folldal. Jeg tror det kan være som du sier, at han kan ha bodd på en Moseng-gard ei stund. Interessant dette med Jens Arnesen og Horg.

Takk igjen, så kan jeg se om jeg finner noe mer eller bekreftelse.

Tove fra Folldal, på Gjøvik

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 7. juli 2015 kl. 16.47

Marie,
Ville "bare" tilføye at første barnet til Arne Jenssen og Anne Haldosdtr. er oppsett som Jens f. i 1752, Han lurer jeg da på om han er døpt i Os? Dette er også fra Folldals-boka, under Moseng 93-1, som også er kalt Buchplass etter Jens Nilsson Buch fra Røros eller Tolga - Os?

Jeg vil se om jeg klarer å finne han "sjøl", da det ser da ut som om han da er født før trolovelsen..

Gjertrud f. i 1754 er min tipptippoldemor og vart gift med Peder Sivertsen Bagge, født på Botnan på Innset, men voks opp ved gruva i Folldal. Disse to og familien med 5 barn flytta til Markabygda i Skogn sist på 1700-tallet, og min mors aner er derfra. Min mor kom gift til Folldal, og visste dessverre aldri at hun hadde hatt tippoldeforeldre som hadde bodd der...

Har ikke "startet" å sjekke skifter enda, men det skal jeg jammen gjøre. Takk igjen!

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Marie Tollan » 8. juli 2015 kl. 1.52

Hei Tove!
Håper jeg ikke ødelegger "detektivarbeidet" for deg, men Arne Jensen og Guren Jonsdt (Ryalen?) får en uekte sønn, Jens, som døpes på Røros 26.7.1750.
Flg. kopiert fra Røros KB (transkribert):
"1750 260750 Jens U M Arne Jens. Guren Joensd. Til hvilken Barnefader blef udlagt Arne Jensen K: Uægte Søn. Moderen staaet skrifte"

Jeg tror denne Jens (f 1750) er identisk med den Jens som Folldal BB sier er født i 1752, og at han kommer tilbake til Tolga (får bygsel på Malmåsen i 1782) og blir min 3.tipp.

Faren, Arne Jensen, ble konfirmert i Os i 1746, og det er ikke langt fra Os til Røros. Dessuten er det svært sannsynlig at faren arbeidet i gruva på Røros før han kom til Folldal som "bergmann".

Ja, sikkert mye informasjon å finne i skifter. Mye er scannet og lagt ut, men ofte vanskelig å tyde (syns jeg). Finner du noe som støtter opp om - eller korrigerer mine data, er jeg sjølsagt interessert.

Mvh
Marie

Tove Solveig de Pasquale
Innlegg: 84
Registrert: 1. januar 2007 kl. 22.18
Sted: GJØVIK

Re: Arne Jenssen Moseng, fra Moseng i Os?

Legg inn av Tove Solveig de Pasquale » 27. oktober 2015 kl. 20.23

Hei Marie,

Ja, dette var da interessant! Har visst ikke "svart på" dette før. Ja vel, da er Jens Arnesen sønnen til Guren, men var kanskje med til Folldal en del år? Og så dro Jens tilbake til Tolga, og ble din 3. tipp! Gjertrud Arnesd. f. 1754 er min 2. tippoldemor, og dro med sin familie fra Folldal til Frol i Levanger mellom 1790 og 1795. Hun døde på legd i 1846. Mannen Peder Siversen Bagge var født på Innset, og hadde morforeldre fra Kvikne og Røros.

Artig korsen det går rundt!

God høst!
Tove

Svar

Gå tilbake til «Os i Hedmark»