Mulig oppslag i Tynset bygdeb.?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj06168
Sted: ASKER

Mulig oppslag i Tynset bygdeb.?

Legg inn av gj06168 » 7. desember 2009 kl. 19.47

Jeg har et spørsmål om noen kan gjøre seg umaken, hvis mulig, å se etter for meg i bind 3 av I. Stretliens bygdebok for Tynset etter noe. -Og hvis det ikke er for mye å referere referere hva som står. Hvis det blir for mye får jeg heller forsøke å fjernlåne boken.

I Tylldalen og Brydalens bygdebok, bind 1 gard og ætt s. 444 henvises det til ovenevnte bygdebok på s. 447 om Gina Johannesdatter Fiskvik, eller Oks-Gina (1865-1933). (Gift med Bertin Håkensen (1853-1933)

Jeg lurer veldig hva som det står der om henne.

med hilsen Morten Undseth
hilsen morten

e-post: [email protected]

dn05808
Sted: ÅS

Re: Mulig oppslag i Tynset bygdeb.?

Legg inn av dn05808 » 7. desember 2009 kl. 20.17

Takk for sist.

Kortversjonen er at Gina var kort og lubben, men velvoksen og sterk. Han var enestående arbeidssom, dyktig og foretaksom. Oppnavnet fikk hun fordi hun og hennes ,mann ikke hadde råd til en hest. I stedcen brukte hun en okse når hun skulle 1,5 mil på handletur til Tylldalen eller 2 mil til Tynset. Det største problemet med oksen vars vel at den var svært lite villig til å overholde vikeplikten for møtende hestskyss.

Hele avsnittet tar vel en bokside og er vel vært et besøk på ditt bibliotek. Det er ført i pennen av Bjarne Grandum som senere skrev Tylldalen og Brydalens bygdebok.

mvh
Øystein

gj06168
Sted: ASKER

Re: Mulig oppslag i Tynset bygdeb.?

Legg inn av gj06168 » 7. desember 2009 kl. 23.16

Ja takk for sist Øystein, artig at det er du som skriver.

Ok, flott det du referer, takk skal du ha, det er nok og essensen av det som og står i bygdeboka for Tylldalen/Brydalen. Kan nok av artighetsskyld alikevel låne Tynsetboka tenker jeg.

Hilsen Morten
hilsen morten

e-post: [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Tynset»