Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av 6820 » 15. august 2006 kl. 14.48

Hei, jeg er i ferd med å finne info i et fylke jeg aldri har "beveget" meg i, tar gjerne mot tips om sider hvor der er informasjon om Os/Tolga.

Utgangspunktet er Mikkel Haagensen, 52 år i 1865. Han bodde på Moseng nedre. Han hadde en sønn utenfor ekteskap, moren og sønnen Lars Mikkelsen flyttet til Skjervøy (finner Lars i Kvænangen). Ikke helt sikker på morens navn, men muligens Sigrid Larsdtr fra samme område som Mikkel eller fra Røros-traktene.

Vet at der er andre som har forsket på denne slekten, håper noen er knyttet til dette forum. :)

Selvfølgelig er jeg også interessert i info rundt Lars Mikkelsen og kona Elen, ser at Lars var enkemann da han giftet seg med Elen, foreløpig har jeg ikke funnet tidligere vielse for Lars.

Som sagt er jeg tidlig i letingen etter denne slekten, men greit å være sikker på mor til Lars før jeg går videre.
Hilsen fra Marianne

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av Marie Tollan » 18. august 2006 kl. 0.11

Hei!
I bygdeboka for Os, bind 1 s. 204 står det at Mikkel Håkonsen (Haagensen) Breen f 1813 i 1837 fikk sønnen Lars med Sigrid Larsdt Hallen fra Røros. Os, som da tilhørte Tolgen prestegjeld (om jeg ikke husker feil) ligger bare ei god mil fra Røros.
Anbefaler deg å låne Osbøkene (3 bind, utgitt ca. 2000, forf. Gjermundsen) hvis du vil finne Mikkels aner.
Rørosbøkene, derimot er mye vanskeligere å finne fram i, så det enkleste ville nok være å lage et nytt tema under Røros og etterlyse foreldrene til Sigrid Larsdt Hallen f ca.1816.
Mvh
Marie

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av 6820 » 18. august 2006 kl. 2.07

Hei, tusen takk, så det var Breen ja! Fant nemlig vielsen til sønnen og der sto nok Breen, men var ikke sikker. Hadde hørt nevnt noe med Egg/Eggen og Breen før i denne sammenheng.

Da Sigrid Larsdtr gifter seg i Skjervøy er hun nevnt som født i Os, Tolgen, - har ellers fått et tips om at hun kan være fra Kuraas, Glåmos. Sigrid bruker mellomnavnet Hallen en gang, - ser at der er flere Hallen som bor i Havnæs, Skjervøy - og der også Sigrid Larsdtr hadde adresse da hun giftet seg. Finner ikke Hallen i Røros/Tolga.

Takk for tipset om bygdebøker, skulle til å søke opp hvilke bøker som er tilgjengelig. :)
Hilsen fra Marianne

dn20011
Innlegg: 2
Registrert: 22. februar 2011 kl. 19.47
Sted: BOLSØYA

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av dn20011 » 22. februar 2011 kl. 19.51

vet du når og med hvem Sigrid Larsdatter giftet seg. Har funnet ut at hun hette Samuelsen og var gift i Uløybukt og at de hadde en datter som hette Johanna. Hva mannen hette til fornavn vet vi ikke.

Hilsen Rigmor

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av Marie Tollan » 14. mai 2011 kl. 23.27

Hvis dett er identisk person....
Siri/Sigri Larsdt blir gm Samuel Johnsen 25.5.1845 i Skjervøy (Kb s 339). Hun er født i 1816 på Røros (Røros kb s 159).

FT 1865 Ulø Skjærvø Skjærvø Sæter 239
1630 1 1 Samuel Johnsen hf Gdb. Forpagter og Fisker g 49 m Ibestad 2 6
1631 2 Siri Larsdatter hans Kone g 49 k Røraas
1632 3 Johan H. Samuelsen deres Søn ug 19 m Skjervøy
1633 4 Anne L. Samuelsdatter deres Datter ug 16 k Skjervøy
1634 5 Johanna C. Samuelsdatter deres Datter ug 5 k Skjervøy

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av 6820 » 15. mai 2012 kl. 18.17

Hei, her var innspill jeg ikke hadde sett. Takk for det.

Ja, har funnet en del tråder på denne slekten nå. Ser ut som mange av dem dro nordover til Troms, også tidligere enn Sigrid dro dit med sønnen Lars Mikkelsen. Han ble konfirmert i Skjervøy 1855.

Sigrid gift med Samuel Johnsen, de bodde på Ravelseidet og senere Sætra i Skjervøy. Har funnet 7 barn som de hadde. Ser ut som Sigrid kom til Havnes, Skjervøy først. Der bodde, tror jeg, en slektning av Sigrid, Ovidia Jensdtr. Hallen, g.m. handelsmann Johannes Holmboe Giæver.

Jeg har hatt et opphold i letingen på denne slekten, og får flytte over til Røros/Skjervøy/Tromsø. Tror en "gammelonkel" av Sigrid bodde i Tromsøområdet. Her er som nevnt flere i Hallen-slekta som dro nordover, spennende å finne tråder :)

Veldig spennende denne/disse slektene ettersom det for meg er "nye" områder å forske i.
Hilsen fra Marianne

dn18527
Innlegg: 6054
Registrert: 30. november 2004 kl. 19.25
Sted: VÅGÅ

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av dn18527 » 15. mai 2012 kl. 18.31

Hei Marianne.
Har sendt deg en PM. :D
Vennlig hilsen Tove

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Mikkel Haagensen, Moseng nedre, Tolga

Legg inn av Astrid Ryen » 8. juli 2012 kl. 15.54

Hei Marianne.

Jeg har lagt noen svar med lenker under temaet Hans Olsen Kurås under Skjervøy.

Sigrid Larsdatter født 1816 i Røros med foreldre Lars Jensen Hallen og Anne Margrete Pedersdatter Ødegaard. Sigrid Larsdatter Ous ble konfirmert i Tolga i 1834.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Tolga»