Guri Hansd. to ektem. Johannes Schjelderup / Ole Arnes. Aas

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Guri Hansd. to ektem. Johannes Schjelderup / Ole Arnes. Aas

Legg inn av Astrid Ryen » 5. november 2016 kl. 14.00

Skifte etter Guri Hansdatter var i 1815:

GURI HANSDATTER AAS ENKE TOLGEN HYTTEPLASS 20/6-1815 GF (1808-22, SIDE 275A)
Enken Guri Hansdatter etterlot seg følgende barn fra sitt første ekteskap med Johannes Schjelderup: 1: Anne Margrete Johannesdatter Schjelderup 50 år, 2: Olava Johannesdatter Schjelderup enke, 3: Helle Andrea Johannesdatter Schelderup, gift på en plass under Teslie gård (Strinda). Guri Hansdatters barn i andre ekteskap med Bygmester Ole Arnesen Aas: 4: Johannes Olsen Aas 38 år, 5: Kari Olsdatter Aas, gift med Ole Eriksen Heschestøen.

1801 Tolgensgaard: Ole Arnesen 62 år, husmann med jord og hyttearbeider, hans kone Goro Hansdatter 64, deres sønn: Johannes Olsen 25 år. Guri Hansdatter ble gift første gang 17/2-1763 med Johannes Schjelderup, som døde i 1767, født ca 1732. (En Johannes Schjelderup ble konfirmert på Røros i 1751). Enke Guri Hansdatter Kirkbakken ble gift 6/10-1775 med Ole Arnesen som døde i 1807 67 år gammel. Ole Arnesens enke Guri Hansdatter ble begravet 17/7-1814 72 år, født ca 1742. Guri Hansdatter ble født på Røros, døpt 10/6-1742 med far Hans Bersvendsen. Foreldrene til Guri Hans Bersvendsen og Olava Haraldsdatter Gullikstad ble gift i 1735. I ekstraskatten 1762 bodde de i Galåen med to barn over 12 år Marit og Maren, videre sønnen Bersvend Hansen gift med Sara Tarvaldsdatter. Det var skifte etter Hans Bersvendsen i 1781, da bodde de på Sundet under Rørosgård. Hans Bersvendsen (for øvrig av ukjent opphav) var 72 år da han døde i 1781, og datteren Guri var ifølge skiftet gift med Ole Arntsen ved Tolga Hytteplass. Olava Haraldsdatter ble begravet i Tolga 21/12-1788 70 år gammel, født ca 1718.

Jeg vil gjerne vite mer om de to ektemennene:

Johannes Schjelderup - jeg har ingen anelse.

Ole Arnesen Aas - en kandidat: Ole døpt i Vingelen 6/11-1740. Far: Arne Pedersen Aasen.
Mvh Astrid

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Guri Hansd. to ektem. Johannes Schjelderup / Ole Arnes.

Legg inn av Marie Tollan » 6. november 2016 kl. 1.49

Hei Astrid!
Ja, din kandidat, Ole Arnesen, stemmer presis med mine registreringer. Legger ved ei aneliste uten at jeg tør gå 100% god for den, da jeg innimellom har benyttet bygdebøker etc. uten å ha sjekket originalkilder.

Johannes Schjelderup er jeg mer usikker på, sjøl om jeg har registrert aner. Her er nok både Robelin, Munthe og flere brukt som kilder, og de er ikke sammenfallende! Spesielt Johannes' mor, er det ulike oppfatninger om, så du får ta opplysningene med flere klyper salt.

Håper likevel du kan ha noe nytte av materialet, og setter stor pris på tilbakemeldinger der du finner feil eller mer pålitelige opptegnelser.

Mvh
Marie
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Guri Hansd. to ektem. Johannes Schjelderup / Ole Arnes.

Legg inn av Astrid Ryen » 6. november 2016 kl. 18.54

Hei Marie!

Tusen takk for utførlig svar. Jeg gikk en tur i det fine været idag, men - straks jeg var hjemme - "kastet jeg meg over" Johannes Schjelderup og hans opphav. På Geni fant jeg at Jens Andersen Schjelderup skal ha vært gullsmed og ble gift med Margrethe Christine Henriksdatter Klein fra Tønsberg. Jeg søkte på sistnevntes navn på "søk i alle kilder" og fant henne i skifteregister for Tønsberg.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000754832

Er dette virkelig samme dame som døde på Tolga i 1744? Navnet er er det samme som er registrert ved død i kirkebok for Tolga!

Når det gjelder Johannes Schjelderup, så finner man ikke hans dåp i kirkebok for Røros.

Følgende er konfirmert på Røros: Henrich Schielderup 1745, Johannes Schielderup 1751 og Michael Schielderup 1756 (kan være søsken?). Jeg finner at det er en Jens Schielderup på Røros i årene 1734 - 41. Jens Schielderups enke Ribor Lytkes ble begravet på Røros 2/9-1777 74 år gammel.

Finnes det flere Jens Schjelderup? Jeg har ikke noe særlig kjennskap til denne slekten.
Mvh Astrid

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: Guri Hansd. to ektem. Johannes Schjelderup / Ole Arnes.

Legg inn av Marie Tollan » 6. november 2016 kl. 23.35

Ja, Astrid, jeg har flere Jens Schjelderup (Schjelderup med div. ulike stavemåter, men har brukt denne for å lette søk i databasen).
Her er link til en Schjelderup-tråd som også involverer Margrethe Christine Henriksd Klein, spesielt Remi Pedersen har mye interessant:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=76553

Ang. nevnte konfirmasjoner har jeg flg mulige kandidater:
-Johannes M. Irgens Schjelderup f 1735 Røros. Foreldre: Michel Andersen Schj. og Anne Margrethe Johannesd Irgens
eller
-Johannes Jensen Schjelderup ~1732 Røros?-1767 Tolga
-Michel Andersen Schjelderup 1739-1767 død Tynset 27 år - Foreldre: Anders P Schj og Elisabeth Evensd Meldal - Jens PedersenSchj.s nevø (Se nedenfor)
-Henrich Schj. - finner ingen passende.

Ellers kan du jo lese om Schjelderup til øyet blir stort og vått under "Slekter" - uten nødvendigvis å bli klokere...

Den Jens Schj. som var g 30.3.1740 i Vor Frue? Trd. m Riborg Cathrine Johansd Luytkis, har jeg med patronym Pedersen. Foreldre: Peder Pedersen Schj. og Lucie Anderd Hagerup.
Han skal være f på Støren ~1702 og dør/begraves på Kvikne 6.6.1750 48 år som proviantforvalter Røros verk. (Visstnok ingen barn v/skiftet).

Ellers har jeg en Jens Schjelderup som fadder på Tynset i 1723 (Jens Pedersen?), og en Jens Schjelderup som kommunikant på Kvikne 1754 (ikke Jens P. da han dør i 1750, kanhende Jens Andersen).

Svar

Gå tilbake til «Tolga»