Kristen Hansen, f. i Øier - gift/bosatt på Kværnes og Akre

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Kristen Hansen, f. i Øier - gift/bosatt på Kværnes og Akre

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 25. august 2010 kl. 12.54

Hei!
Jeg trenger ikke hjelp til leting etter mannen, jeg ønsker bare å vite om det er noen der ute som kjenner til hans skjebne.

Kristen Hansen er født på Elstad i Øyer i 1815, blir gift i Stange med Oline Larsdatter i 1853, og får barn på Stange og Hamar før han og familien så flytter til Kværnes i Ytre Rendalen, hvor de får ytteligere 7 barn. Kona, Oline Larsdatter dør i 1884, da bor familien på Engemoen under Akre (er nevnt der i Bygdeboka, som jeg selvsagt også har sjekket)

Jeg lurer på hvor det ble av Kristen Hansen. Jeg finner ham ikke død i Ytre Rendalen, og han er nevnt når kona dør. Flere av barna emigrerer til Amerika, og det er en etterkommer i Amerika som leter etter Kristen. Rykter i slekta der borte sier at han har vært med på Shermans March to the Sea i nov.-des. 1864, men da var Kristen hjemme i Norge og laget barn, så dette tror jeg er helt feil. Men kan han ha emigrert til en av barna etter at kona døde? Eller etter at det siste barnet Johan (f. og død i 1874) ble født? Jeg har lett i utflyttingsprotokoller og i emigrantlistene (men for Kristiania er de jo på langt nær komplette). Ryktene i familein i USA sier også at kona til Kristen som kom sammen med ham var en Kirsti/Kjersti Ols/Hans, og hun byttet visst navn til Carrie ved immigrasjon. Jeg har ikke funnet noe som tyder på at Kristen gifter seg igjen heller, men dette kan jo ha skjedd hvor som helst.

Jeg ønsker altså ikke at noen skal lete etter noe, jeg har funnet alle barna i Norge, og også i USA, jeg har funnet fødsler og dåp og ekteskap på alle. Altså - det jeg lurer på -
Dro Kristen til USA, eller vet noen hvor det ble av ham? (Barna kalte seg Kværnes med forskjellige skrivemåter i USA).

mvh og på forhånd takk,
Laila Christiansen

Svar

Gå tilbake til «Rendalen»