sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen heksejakt

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn24705
Innlegg: 198
Registrert: 4. januar 2010 kl. 19.31
Sted: OSLO

sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen heksejakt

Legg inn av dn24705 » 9. august 2010 kl. 17.58

søker etter historie eller evt slekt før disse herrene

disse drev med heksejakt i rendalen bl.a

det jeg vet er at de drev heksejakt i 1665 i rendalen, åmot og stor elvdal

jeg har desverre ikke noe fødsel eller dødsdato på noen men
sogneprest jens bondesen var dansk

og disse to var mulig i slekt

håper noen vet mer om heksejakten

hilsen anne k

Marie Tollan
Innlegg: 363
Registrert: 19. desember 2004 kl. 19.06
Sted: TOLGA

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av Marie Tollan » 9. august 2010 kl. 22.19

Anbefaler deg å lese "Blaafjeld" av Jacob Breda Bull. Der beskrives heksejakten i Rendalen.

Ellers har jeg notert at Jens Bondesen (Bundisøn) var født i 1606 og at Simon Povelsen var gift med datteren Maren Jensdt.

Temaene 75772 og 10607 på Digitalarkivets Webdebatt har sikkert informasjon av interesse.

dn24705
Innlegg: 198
Registrert: 4. januar 2010 kl. 19.31
Sted: OSLO

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av dn24705 » 9. august 2010 kl. 23.44

tusen takk for viktig informasjon
flott at noen kan hjelpe en stakkar som har hatt hekse jaktere i slekten :lol:
men spennende er det jo .

takk igjen anne k

dn23902
Innlegg: 30
Registrert: 9. august 2009 kl. 0.36
Sted: TOLVSRØD

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av dn23902 » 10. august 2010 kl. 13.52

Hei Anne

Jeg er selv etterkommer etter kapelanen. Emnet har vært oppe tidligere i forumet. Du kan gå inn på denne lenken, og lese mer om Simon Povelsen og slekten.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... n+povelsen

Du kan også trykke på SØK, og skrive inn navnene i søkefeltet. Kanskje det dukker opp noe mer.

Boka (Stykket) "Rendalsheksene" er skrevet på bakgrunn av den omtalte hekseprosessen. Du kan sikkert få tak i den i et antikvariat.

Hilsen Liv :)

gj16144
Innlegg: 3
Registrert: 11. april 2012 kl. 21.07
Sted: oslo

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av gj16144 » 11. april 2012 kl. 21.09

hei, endelig kommer jeg frem til noe, får hjelp av en i familien som jobber med slektsgransking og jeg er etterkommer av at

(MIN bestefar Inge Arnold Sundbakkens 6 tipp-oldefar var sogneprest til Åmot og Rendalen, Jens (Bundisøn) Bondesen f. Jylland, Danmark. Sammen med sin svigersønn (Inges 5 tipp-oldefar) kapellan Simon Pofvelsen f. I Skåne (den gang dansk) var de som sto bak den store hekseprosessen (heksebrenningen) i Rendalen i 1671?

så moro å se og lese dette :)

dn05808
Innlegg: 175
Registrert: 19. april 2006 kl. 9.41
Sted: ÅS

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av dn05808 » 12. april 2012 kl. 3.48

Det som er mest morro er at det rett nok var en heksejakt, men at det endte godt forsåvidt som det ikke ble noen heksebrenning.

gj16144
Innlegg: 3
Registrert: 11. april 2012 kl. 21.07
Sted: oslo

Re: sogneprest jens bondesen og kapelan simon pofelsen hekse

Legg inn av gj16144 » 12. april 2012 kl. 11.23

Min bestefar Inge Arnold Sundbakkens 6 tipp-oldefar var sogneprest til Åmot og Rendalen, Jens (Bundisøn) Bondesen f. Jylland, Danmark. Sammen med sin svigersønn (Inges 5 tipp-oldefar) kapellan Simon Pofvelsen f. I Skåne (den gang dansk) var de som sto bak den store hekseprosessen (heksebrenningen) i Rendalen i 1671?

Aktoratet bygde sin anklage mot hovedtiltalte på Jens Bondesens utsagn. Jens Bondesen (1606-1684) "vaar Slotz-Capellan ved Agershus, men tilforne har været 5 Aar Præst udi Ostindien" (Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistoriem biografi og litteraturhistorie 1920 side 399) Han kom 1646 som sogneprest til Åmot som den gang også omfattet Stor-Elvdal og Rendalen.. Jens Bondesen var sønn av sogneprest Budde til Selde og Aasted i Viborg stift på Jylland. Under navnet Joannes Budæi Viborgensis ble han i 1633 utskrevet med studenteksamen fra Viborg Skole. Bygdebokforfatter Eyvind Lillevold karakteriserer ham som en mann som holdt på sine rettigheter, men hevder at han ikke var steil og stiv. Han huskes også for at han sammen med menigheten i 1674 skjenket kirken en ny altertavle. Den står nå i den gamle kirken på Osneset. ” Hr. Jens døde Anno 1685 om høsten, han var udi sin Liffs tid en saktmodig Mand oc lefvede i god Forstand oc Venskab med Almuen. Hans ganske Alder vaar 79 Aar”.

Hans svigersønn Simen Povelsen ( -1697) skal ha kommet fra Skåne til Rendalen hvor han var residerende kapellan og i 1662 fikk utlagt Negard Nordset som residens. "Simmen" er en av tre skattebønder på "Norset" i 1652-53. På Nordset var Simen Povelsen nabo til en av de hovedtiltalte i hekseprosessen som etter flere års forløp endte med frifinnelse.
Jacob B, Bull har skildret hekseprossessen med dikterisk frihet i sin roman Blåfjell. Jeg vil absolutt anbefale å lese boka, selv om den er skrevet på gammelnorsk, for den handler om din familie.
Her er også nevnt Inge Arnolds 2. 6. tipp-oldefar "Den vanvittige kapellan" – ”Den avsindige kapellan” i Åmot, Lasse Jakobsen Swante, som ble gjenfunnet på en berghylle i Blåfjell. Lasses sønn Jakob (Lassesen) Larsen Swante Høye, (Inges 2. 5.tipp-oldefar) vanligvis bare kalt Jakob Larsen Høye, som var lensmann nevnes også i boka "Blåfjell".
Blåfjell fikk etterhvert et mystikkens slør over seg og det igjen var vel opptakten til barne-tv serien om Jul i Blåfjell.



ja koselig forhistorie om min familie :)

Svar

Gå tilbake til «Rendalen»