Gulmoen, ved Stai?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj06168
Innlegg: 65
Registrert: 21. januar 2008 kl. 4.47
Sted: ASKER

Gulmoen, ved Stai?

Legg inn av gj06168 » 23. mars 2010 kl. 12.47

Min oldefar Olaf P. Gulmoen (1876-1967) ble født på Stai, Fetten eller Åsheim også kallet, naboeneiendommen rett sør for sykehuset/hemmet, han flyttet til Tylldalen. Hans far igjen kom fra gården Gulmoen i Ringebu. når han dør, øverste reg.:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010460.jpg

står det at hans bopel var Gulmoen i Stor Elvdal. etter 1900 må han ha flyttet dit, mulig etter 1906 når hans kone dør. Det har meg blitt fortalt at det er et sted/hus/lite bruk som har vært, er kallt Gulmoen og dette skal ligge i nærheten av Stai?, iallefall sør for Koppang og nord for Stai. Er det noen som vet hvor dette er?
hilsen morten

e-post: morten.undseth@lifi.no

Tore Myrvang
Innlegg: 23
Registrert: 22. oktober 2006 kl. 18.32
Sted: OSLO

Re: Gulmoen, ved Stai?

Legg inn av Tore Myrvang » 30. mars 2010 kl. 18.07

I Matrikkelutkast av 1950 for Stor-Elvdal finnes en Guldmoen. Obs. med d. Dette stedet har Gnr. 19 Bnr. 337 og ble i 1918 skjøtet fra Arthur Mathiesen AS til Lina Guldmoen. Stedet ligger i Atna sentrum, dvs ca. 30 km fra Stai. Kanskje navnet Lina Guldmoen er kjent ?
Mvh. Tore

gj06168
Innlegg: 65
Registrert: 21. januar 2008 kl. 4.47
Sted: ASKER

Re: Gulmoen, ved Stai?

Legg inn av gj06168 » 30. mars 2010 kl. 22.33

Tore

Og takk for responsen. Ja den eiendommen vet jeg om, også Lina Guldmoen (med d). I min søken har jeg kommet over Lina på Atna. Det er nok ikke den eiendommen jeg søker, men denne damen kommer ut i fra samme Ringebuslekta, men hun var født på Guldmoen i Øvre Rendal, der en eldre bror til da min tippoldefar nevnt død i linken i mitt innlegg ovenfor slo seg ned og bodde til sin død i 1907. Lian drev forøvrig landhandleri i Øvre Rendal, hun må i kjøpskontrakten av 1918 beskrive at hun ikke må drive noen form for butikkvirksomhet på eiendommen på Atna som måtte konkurere med det allerede eksisterende stasjonshotellet. Hårda bud... Hun solgte eiendommen i 1935, da later det til at hun bor på Veldre på Ringsaker.
hilsen morten

e-post: morten.undseth@lifi.no

Svar

Gå tilbake til «Stor-Elvdal»