Løbergsetra

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj06168
Innlegg: 65
Registrert: 21. januar 2008 kl. 4.47
Sted: ASKER

Løbergsetra

Legg inn av gj06168 » 28. juni 2016 kl. 16.12

Gårdsnr. 39 tror jeg det var, i alle fall bruksnr. 265

På vegne av venn lurer jeg på et par ting. På seterhuset på Løbergsetra i Trysil hans står det et initial: O I S, denne "signaturen" har han funnet på en annen setervegg/Kvassbergsetra?(inne, oppunder mønet) i distriktet også, denne gangen med årstallet 1902. Setra hans er i fra før århundreskiftet. Vi lurer på om denne signaturen kan være samme mannen, ja for jeg mener det er en kar all den tid det står S til slutt, som i ...sen. Altså en mann med fornavn som feks starter på O, og etternavn/farsnavn på det litt mere sjeldnere I. Har sett på folktellingen, også for 1900, søkt på etternavn I og det kommer ikke opp noen med fornavn på O. Setter jeg for eksempel Ole til fornavn dukker det opp den eneste kandidaten som jeg kan se, (selfølgelig ikke sikkert) , men allikvel, denne Ole Iversen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7065005322

Det behøver ikke å være han, men kan han knyttes til noe i dette distriket av Trysil? Jeg ser han er eier og bor på Søndre baksjøberget i FT 1900. Er det noen som har kunnskap om setra Løbergsetra eller Myrli som det og heter på vollen, har noen sammenheng med denne gården? Eller er det noen som har bygdebøker for Trysil som kan kaste lys over "nøtten"

Med hilsen Morten
hilsen morten

e-post: morten.undseth@lifi.no

Lars Løberg
Innlegg: 6
Registrert: 4. november 2004 kl. 23.18
Sted: OSLO

Re: Løbergsetra

Legg inn av Lars Løberg » 19. mars 2021 kl. 11.48

OIS i 1902 er nok Ole Jonsen, som da var bruker på Løbergs. Han flyttet senere til Lund, men fortsatte å bruke Løbergsetra og flyttet endelig dit permanent i 1920. 

Svar

Gå tilbake til «Trysil»