Johan Petter Nystuen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Per Inge Renstrøm

Johan Petter Nystuen

Legg inn av Per Inge Renstrøm » 25. desember 2023 kl. 20.06

Jeg søker mer bakgrunn til min olderfar Johan Petter Nystuen født ikke så langt fra Sørskogbygda . Dro allerede som 18 åring til Åstad . Han var født 1859 og døde 1939 
i Åmot kommune - Rena   Eier av Verket.

Per Inge Renstrøm

Re: Johan Petter Nystuen

Legg inn av Per Inge Renstrøm » 25. desember 2023 kl. 20.48

Takk for informasjon.

Brukeravatar
Andreas Kallstad
Sted: Oslo

Legg inn av Andreas Kallstad » 25. desember 2023 kl. 23.50

For hans 70-årslag ble det skrevet i avisen:

"Petter Nystuen, Åmot, fylte 70 år lørdag. Han er født i Kynberget i Elverum. Som den eldste i en stor barneflokk fikk han tidlig lære sig å arbeide, og fra han var 15 år gammel lå han i tømmerskogen. Han drev så med skogsarbeide, tildels i Sverige, og kom i 1885 til Åmot, hvor han siden har bodd. I 1891 kjøpte han eiendommet Verket. Denne har han drevet sjelden dyktig og energisk. Om vinteren lå han på tømmerkjøring og om sommeren grov han åker, og det er ikke få mål jord han har lagt under plog. Og det har vært slitsomt, stenet jord, det bærer digre steinrøiser og stengjerder bud om. I 1912 solgte han unda en større del av eiendommen. Til gjengjeld har han senere drevet det han har igjen så meget mere intenst, og det lille bruk er sjeldent pent og velstelt. I 10 år arbeidet han ved Skjærodden Bruk. Politikk har han interessert sig for, og han var i 18 år suppleant til herredstyret, og deltok ofte. I den gamle valgordningens tid var han valgmann, og ellers har han vært domsmann etc. Han har hatt 5 barn, hvorav de 4 lever.

Petter Nystuen bærer alderen lett, men så er han også av en sund slekt, mor hans lever ennu og er over 97 år. Og at han ikke trives i uvirksomhet viser noen svære stenhauger, som han i sommer har gravet op. Personlig er han en koselig og grei kar, som kan glede sig ved almindelig aktelse innen bygda.

Østlendingen, mandag 21. oktober 1929 (nb.no)

For hans 75-årslag ble det skrevet:

Bilde

"Småbruker Petter Nystuen, Rena, er idag 75 år. Han er født i Kynberget i Elverum. I 25 års alderen kom han til Åmot som skogsarbeider hos Carsten Pedersen Walmsnæss (gårdseier, skogbruker Bjørnstad gård) på Åsta. I 1887 blev han gift og i 1891 kjøpte han eiendommen Verket ved Rena hvor han fremdeles bor hos sin svigersønn driftsbestyrer Eng Øvermo som har overtatt eiendommen. Nystuen har hatt flere kommunale tillitshverv, således møtte han i 6 perioder ofte som varaman i herredstyret. Nystuen er tross alderen frisk og sterk.

Hamar Stiftstidende (1929-1959), fredag 19. oktober 1934 (nb.no)
Østlendingen, fredag 19. oktober 1934 (nb.no)

For hans begravelse ble det skrevet:

"Småbruker Petter Nystuen blev begravet ved Åmot kirke igår. Kapellet var vakkert pyntet og fylt til siste plass av avdødes slekt og mange venner. Sogneprest Hovdin forrettet og talte ut fra ordet <Far i dine hender overgir jeg min ånd>. Før talen sang menigheten <Gud skal allting mage> og efter talen <Så ta da mine hender>.

På båren blev det lagt ned krans fra venner og kamerater på Rena ved T. O. Fuglerud og fra Åmot demokratiske forening ved Joh. Jønsberg. Sognepresten forrettet også ved graven.

Marskalker var snekker Medvin Stensrud og skogeier Chr. Skrokbæk.

*

Petter Nystuen, som blev 79 år gammel, var født i Kynberget i Elverum. Han kom til Åmot i 1885 og kjøpte eiendommen <Verket>. Han drev som småbruker, arbeidet om vinteren i skogen og i en rekke år på Skjærodden Bruk. Nystuen var meget politisk interessert og møtte ofte for demokratene i herredsstyret, likesom han var valgmann i den gamle valgordningstid. Han var en rettsinnet og helstøpt pernsonlighet."

Hamar Stiftstidende (1929-1959), onsdag 10. mai 1939 (nb.no)

Det kan også se ut som at Anno Domkirkeodden har et brudefoto av Johan Petter Nystuen. Ser ut som om du kan ta kontakt for tilgang.
Johan Petter Nystuen, Hamar, brudefoto. - Anno Domkirkeodden / DigitaltMuseum 

Bilder fra Skjærodden Bruk
Skjærodden Bruk - Anno Glomdalsmuseet / DigitaltMuseum
Skjærodden Bruk - Anno Glomdalsmuseet / DigitaltMuseum

Vh, Andreas

Per Inge Renstrøm

Legg inn av Per Inge Renstrøm » 4. januar 2024 kl. 12.28

Takk for all informasjon om min olderfar - Johan Petter Nystuen.

Svar

Gå tilbake til «Elverum»