Kirsti Halvorsdatter Nøtåsen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
dn27320
Sted: OSLO

Kirsti Halvorsdatter Nøtåsen

Legg inn av dn27320 » 15. juni 2012 kl. 9.37

Hei der,

Jeg leter etter mer informasjon rundt Kirsti Halvorsdatter Nøtåsen (Nødaasen)
I 1752/1753 får hun et barn med Tamburen Ole Persen/Pedersen Nyborg, han er også kjent som bygdas "Don juan" - og i perioden 1750-1753 får han fire barn uten for ekteskap.

Kirsti og Oles sønn Halsten Olsen døpes 25 mars 1753. Moren er Kirsti Halvorsdatter Nøtåsen og "faderen angives at Være Tambur Ole Pedersen Nyborg der nu er i Tienst hos løytnant Glad"
Her ser du dåpen til Halsten:

digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp04271751&personpostnr=3196&merk=3196

Kirsti blir "alene" med Halsten da Tamburen gifter seg med Maren Dorotea Glad (på Terningen) i desember 1753.
Videre kan det se ut til at Halsten overtar Haslerud/ Halstensrud gård under Nøtåsen -
Liten forklaring til sted/ stedsnavn
(Bruket ble ryddet sm plass under Nordre Nøtåsen i løpet av 1780-åra.
Eiendommen ble først kalt Fugleset, seinere fikk den navn etter nybrottsmannen Halsten Olsen som fikk kontrakt på plassen i 1795. Han holdt til her i alle fall fra 1788.
Seinere er navnet endret til Haslerud.)

Men hva skjedde engentlig med Kirsti og Halsten,... jeg står litt fast og lurer på om det er noen som har lyst til å hjelpe meg litt? :)
Kristine

Brukeravatar
dn27320
Sted: OSLO

Re: Kirsti Halvorsdatter Nøtåsen

Legg inn av dn27320 » 15. juni 2012 kl. 9.41

Halsten var gevorben soldat i <<Søndenfjeldske Infanteriregiment>> fra 1773 til 1793.
Han var stasjonert i Fredrikstad og har trolig vært hjemmenfra stpre deler av året, så de første åra har det nok vært Kirsti som har hatt hovedansvaret for plassen. Før de kom hit hadde de holdt til på Graverbakken. Slekta er nærmere omtalt i Trond Bækkevolds slektsbok: Familien Bækkevold i Elverum.

Kilde: Elverum Bygdebok, Bind 6 - s.75-78

Har sett i BB og jeg kommer ikke stort videre, ville legge til dette i håp om at noen klarer å finne ut mer..
Kristine

Svar

Gå tilbake til «Elverum»