Hei. Jeg lurer på hvor plassen Skriverengen i Nordskogbygda ligger? Jeg er ikke kjent i området der. Harald O(ttosen) Sørlie bor der når han ble konfirmert, antakelig hos familie han ble satt ut til etter farens død. Her er lenken:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 130188.jpg
Hilsen Bjørnar Iversen
Skriverengen i Nordskogbygda. Hvem bodde der i 1911?
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: SIGGERUD
Re: Skriverengen i Nordskogbygda. Hvem bodde der i 1911?
Harald Ottosen bor i FT 1900 hos sine farforeldre Halvor og Oline Kvernbekken på Østerengen, bortsatt på fattigkassens regning. En Otto Halvorsen befinner seg på samme tidspunkt i Rølsåsen som skogsarbeider.
Mvh Anne Elise
Mvh Anne Elise
-
Ja, det har jeg funnet. Men hvilken tilknytning har han til Skriverengen i 1911? Bor han der hos familie, og hvor ligger plassen Skriverengen? Han bor jo der når han blir konfirmert. Da er han 14 år gammel og det var vel ganske tidlig til å ha tatt seg "tjeneste" noe sted?
Dessuten er ikke Skriverengen nevnt i matrikkelen eller brukt som stedsnavn under FT 1900.
Dessuten er ikke Skriverengen nevnt i matrikkelen eller brukt som stedsnavn under FT 1900.
-
Hei igjen.
Jeg skulle nok presisert opplysningene litt mere. Haralds far druknet i 1897, og moren dro til Amerika i 1903 etter å ha satt bort barna til oppfostring hos familie. Søsteren Olga havnet på barnehjem i 1906 etter å ha bodd hos tante på Elverum i noen år.
Harald bodde hos sin bestemor og hennes nye mann på Østerengen i 1900. Da var bestemoren 64 år, så det kan hende hun var død før Haralds konfirmasjon i 1911. Derfor kan Harald ha havnet hos andre familiemedlemmer på Skriverengen??.

Harald bodde hos sin bestemor og hennes nye mann på Østerengen i 1900. Da var bestemoren 64 år, så det kan hende hun var død før Haralds konfirmasjon i 1911. Derfor kan Harald ha havnet hos andre familiemedlemmer på Skriverengen??.
Jeg har vært i kontakt med flere av den eldre garde med lokalkunnskap både i Nordskogbygda og i Hernes; men ingen av dem har hørt om Skriverengen. Så jeg heller til at kanskje presten har misoppfattet navnet Øverengen? Så da er det vel bare å sjekke ut når bestemor dør!
Mvh Anne Elise[/u]

Mvh Anne Elise[/u]
-
Noen ganger tar det tid å finne løsninger, og nå har jeg funnet svaret selv.
Jeg lastet ned Gårdsmatriklene fra 1886 for Hedmark og foretok et søk i Excel. Det ble 10 treff på Skriverengen. (Kaldes Engen (Skriverengen)).
Det er Gårdsnummer 114, Bruksnummer 232 a-k, Kolstad i Elverum.
Sorenskriveren bor i a. De andre plassene er: Skov, Grindjordet og Nistilløkken. Nå er det bare å lete gjennom disse plassene.
Jeg lastet ned Gårdsmatriklene fra 1886 for Hedmark og foretok et søk i Excel. Det ble 10 treff på Skriverengen. (Kaldes Engen (Skriverengen)).
Det er Gårdsnummer 114, Bruksnummer 232 a-k, Kolstad i Elverum.
Sorenskriveren bor i a. De andre plassene er: Skov, Grindjordet og Nistilløkken. Nå er det bare å lete gjennom disse plassene.
Kjempeflott at du fant det!
Også i matrikkelen for 1904 finnes denne eiendommen; "kaldes Engen (Skriverengen)", dvs. eiendommen heter opprinnelig Kolstad gnr. 114 bnr. 1, og eieren er Sorenskriveren. I bnr. 11 Hornmobrenna heter eieren Halvor Halstensen, og dette kan jo teoretisk være bestefar Halvor.
Men mest sannsynlig er det en plass i nærheten av 114/1 han bodde, da denne eiendommen ligger i østre Hernes i og med han ble konfirmert i Nordskogbygda.Du finner igjen eiendommene på Elverum kommunes kartside.
Mvh Anne Elise
Også i matrikkelen for 1904 finnes denne eiendommen; "kaldes Engen (Skriverengen)", dvs. eiendommen heter opprinnelig Kolstad gnr. 114 bnr. 1, og eieren er Sorenskriveren. I bnr. 11 Hornmobrenna heter eieren Halvor Halstensen, og dette kan jo teoretisk være bestefar Halvor.
Men mest sannsynlig er det en plass i nærheten av 114/1 han bodde, da denne eiendommen ligger i østre Hernes i og med han ble konfirmert i Nordskogbygda.Du finner igjen eiendommene på Elverum kommunes kartside.
Mvh Anne Elise