Beitnes var en av de større gårdene da Maria Pedersdatter (f. 1840 og datter på Beitnes) giftet seg med Christian Pedersen (f. 1833), som kom fra det langt mer beskjedne bruket Oppi. Familieoverleveringer forteller at Marias foreldre var så misfornøyde med dette valget av partnerskap, at hun ble gjort arveløs. Sakene ble ikke bedre av at foreldrene på sett og vis fikk rett - Maria og Christian slet til tider med å få det til å gå rundt.
Men hvem var dette litt ufølsomt rasjonelle paret på Beitnes - Marias foreldre? Faren het Peder Olsen (f. 1804), sønn av Ole Pedersen (f. 1780) og Marte Olsdatter. Mer vet jeg ikke om hans familie. Og moren het Oliana Halvorsdatter (f. 1815), som muligens var datter til Berte Marie Erichsdatter (f. 1793) fra Beitnes og Halvor Olsen fra Lismoen. Berte Marie var i så fall datter av Erich Marcusen Betnes (f. 1753) og Mari Arnesdatter (f. 1756).
Jeg er litt usikker på slektskapsforholdene her, først og fremst om jeg har funnet rette foreldre til Oliana Halvorsdatter. Og var folkene på Beitnes "verre" enn folk på andre større gårder på denne tiden?
Riktig godt nyttår til alle Beitnesinteresserte!
Odd Sørdal
Gården Beitnes (Betnes) i Hof
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: OSLO
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: Gården Beitnes (Betnes) i Hof
Ser ut til at du har rette foreldre på Oliane.
Når det gjelder Peder Olsens foreldre står det i bygdeboka at det var Ole Pedersen f ca 1776 og Maria Eriksdatter f ca 1768, gift 1801. Hun var da tjenestejente i Prestegården. Det har ikke vært mulig å finne hvor de kom fra, men trolig var de ikke fra Hof.
Hvis du sender mailadressen på PM kan jeg skanne noen sider fra bygdeboka for deg.
Om folkene på Beitnes var værre enn andre? Trolig ikke.
Når det gjelder Peder Olsens foreldre står det i bygdeboka at det var Ole Pedersen f ca 1776 og Maria Eriksdatter f ca 1768, gift 1801. Hun var da tjenestejente i Prestegården. Det har ikke vært mulig å finne hvor de kom fra, men trolig var de ikke fra Hof.
Hvis du sender mailadressen på PM kan jeg skanne noen sider fra bygdeboka for deg.
Om folkene på Beitnes var værre enn andre? Trolig ikke.
Hei.
Jeg har kommet omtrent like langt som dette i søket på min egen slekt, men jeg lurer på hvor du har funnet informasjonen om at de giftet seg i 1801. Jeg finner ikke noen kirkebøker med informasjoner om vigsler i Hof kirke fra det året.
Fra folketellingen i 1801 finner jeg heller ikke noen Ole Pedersen som er født i 1776, men en som tydeligvis er født i 1780.
Jeg er svært interessert i å få mer informasjon rundt det du har funnet, samt å evt. få verifisert mye av den informasjonen jeg selv sitter med. Det stammer fra data som min far samlet sammen på slutten av 70-tallet.
Jeg har kommet omtrent like langt som dette i søket på min egen slekt, men jeg lurer på hvor du har funnet informasjonen om at de giftet seg i 1801. Jeg finner ikke noen kirkebøker med informasjoner om vigsler i Hof kirke fra det året.
Fra folketellingen i 1801 finner jeg heller ikke noen Ole Pedersen som er født i 1776, men en som tydeligvis er født i 1780.
Jeg er svært interessert i å få mer informasjon rundt det du har funnet, samt å evt. få verifisert mye av den informasjonen jeg selv sitter med. Det stammer fra data som min far samlet sammen på slutten av 70-tallet.
Hei Odd.
Vi diskuterte denne historien i familien, og den er ny for oss (vedr. arveløsheten). Dette er jo min farfars tante, og min far har aldri hørt faren sin snakke om dette. Men jeg er interessert i å høre om du kjenner mer til dette.
Vi diskuterte denne historien i familien, og den er ny for oss (vedr. arveløsheten). Dette er jo min farfars tante, og min far har aldri hørt faren sin snakke om dette. Men jeg er interessert i å høre om du kjenner mer til dette.

- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Som jeg sa over her er mine opplysninger fra bygdeboka og ikke sjekket mot kirkebøkene av meg.
Forøvrig ligger alle Hofs bygdebøker skannet i Nasjonalbibliotekets "Bokhylla" http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&me ... 0for%20hof
Beitnes har gårdsnummer 46 og starter på side 153 i bind 2.
Forøvrig ligger alle Hofs bygdebøker skannet i Nasjonalbibliotekets "Bokhylla" http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&me ... 0for%20hof
Beitnes har gårdsnummer 46 og starter på side 153 i bind 2.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Giftemålet til Ole og Maria her på venstre side.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
-
- Sted: OSLO
Hei Bjørn,
Beklager at jeg ikke har vært inne på denne siden på en stund, og det er også ganske lenge siden jeg skrev om Beitnes. Dette med arveløsheten ble fortalt i Salterud-familiene, som hadde det fra Christian Oppis sønn, Peer. Så jeg antar det er riktig. De hadde jo også ganske dårlig råd tidvis etter at de var blitt gift, og det hendte at folk på bygda bidro slik at ungene skullle få ordentlig mat.
Hilsen Odd
Beklager at jeg ikke har vært inne på denne siden på en stund, og det er også ganske lenge siden jeg skrev om Beitnes. Dette med arveløsheten ble fortalt i Salterud-familiene, som hadde det fra Christian Oppis sønn, Peer. Så jeg antar det er riktig. De hadde jo også ganske dårlig råd tidvis etter at de var blitt gift, og det hendte at folk på bygda bidro slik at ungene skullle få ordentlig mat.
Hilsen Odd