Ole Andersen, Elset i Hof, f.1802

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn09529
Sted: MOLDE

Ole Andersen, Elset i Hof, f.1802

Legg inn av dn09529 » 3. desember 2006 kl. 20.52

Jeg etterlyser opplysninger, evt. aktuelle kilder, vedr. Ole Andersen, som skal være født på Elset gård i Våler sogn, Hof prestegjeld, ca. 1802.

Han kom til Fræna i Romsdal en eller annen gang før 1834, via Nord-Odal. Han ble gift i Fræna i 1834 og døde der i 1843. Det er her kirkebøkene oppgir fødested Elset, Hof.

Ved folketellingen i 1801 har Elset gård en gårdsgutt ved navn Anders Andersen, 19 år.
Har noen mulighet til å bringe på det rene om dette er opphavet til Ole Andersen, evt. ytterligere informasjon om familien og om Oles liv før 1834? Det sies at han rømte fra nød og ulveplage under de verste uårene på Hedemarken.

Jeg har lest "Elset i Våler - ei slektsbok" av Håvard Skirbekk, men de jeg etterlyser tilhører nok ikke gårdens egne folk. Har Hof bygdebok eller Åsnesboka info om Elset, og i tilfelle, hvilket bind?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Ole Andersen, Elset i Hof, f.1802

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 3. desember 2006 kl. 23.15

Jeg finner ingen Ole Andersen født ca. 1802 på Elset. Det er heller ingen brukere med navnet Anders på Elset på denne tida. Det er ingen Anders Andersen i Hof prestegjeld som får en sønn Ole ca. 1802.

Blir ikke navnet på hans far oppgitt ved vielse?

Hof prestegjeld var før 1848 det som i dag er kommunene Åsnes og Våler. Hof var også egen kommune ved siden av Åsnes og Våler, men gikk inn i Åsnes i 1960-åra?. Garder i Våler blir ikke behandlet i bygdebøkene for Åsnes og Hof. Våler har egen bygdebok skrevet av Alex Bugge. Boka omhandler hovedsakelig eiere og brukere på gardene, lite om mindre plasser, og er i hovedsak ei gardshistorie uten egen slektshistorie.

Svar

Gå tilbake til «Åsnes»