Eidskog Søndre Pramhus

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Ole Thyge Plannthin
Innlegg: 13
Registrert: 31. januar 2019 kl. 21.33
Sted: Danmark

Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 7. juli 2021 kl. 12.24

Jeg er dansk og har desværre ikke adgang til digitaliserede bøger i Nasjonalbiblioteket.

Jeg vil derfor høre om nogen kan hjælpe med oplysninger om Pramhus i Eidskog. Meget gerne henvisning til bygdebok, som jeg kan bestille til dansk bibliotek. Evt. kopier af relevante sider fra bygdebok.

Jeg har fundet Inger Eriksdatter blandt mine aner. Hun skulle være født 1682 i Søndre Pramhus og døde 1753 i Karterud, Vinger.
Hun var gift med Ole Larsen Solberg.

Med venlig hilsen
Ole Thyge Plannthin
oleplannthin@gmail.com
 
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Astrid Mollan » 7. juli 2021 kl. 21.50

Det står mange sider om Pramhus og Solberg. Jeg foreslår at du låner boken.
 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Ole Thyge Plannthin
Innlegg: 13
Registrert: 31. januar 2019 kl. 21.33
Sted: Danmark

Re: Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 7. juli 2021 kl. 22.27

Tak til Astrid!
Jeg prøver at bestille bogen fra Nasjonalbiblioteket i Oslo til mit lokale bibliotek her i København.
mvh
Ole

Pål Furuberg
Innlegg: 15
Registrert: 6. januar 2009 kl. 21.04
Sted: KIRKENÆR

Re: Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Pål Furuberg » 26. juli 2021 kl. 13.42

I bygdebok for Eidskog kan en lese at Ingrids farfar, Ola Hansen søndre Pramhus ( f ca 1634) var fra Gjermshus i Vinger. I Eyvind Lillevold: Vinger bygdebok I, s 300, står det at Ola var sønn av Hans Gudmundsen øvre Gjermshus (ca 1590-1659) og (gift 1613) Kari Persdatter. På side 98 i samme bok kan du lese at Kari Persdatter var et av de tolv barna til Per Toresen Gjøsgarden (bruker der i 1593 og 1620, sønn av Tore Gjøsgarden, nevnt i lensregnskap 1557) og hans kone Siri, som døde før 1639.
I 1592 døde norsk rikskansler Oluf Kalips. Han hadde ingen livsarvinger, og mye av jordegodset ble innløst av slektninger, bl a av en del bønder i Solør. Det er skrevet mange artikler om fordelingen av dette godset og hvordan innløserne kan ha vært i slekt med kansleren. Jeg kan nevne Lars Løbergs artikkel "Nye biter i et gammelt puslespill" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXVI (1998) s 193-209. En sannsynlig teori er at Per Gjøsgardens hustru Siri var datter av Amund Skansgarden (nevnt der 1560 og 1572), som igjen skulle være sønn av Halvor Semmingsen "i Solør" (nevnt mellom 1518 og 1537) og hans hustru Anna Olavsdatter, som var Oluf Kalips' tante. Hun finnes igjen i en gammel håndskrevet svensk slektstavle som datter av Olav Amundsen Holter og Botild Svendsdotter, som igjen var datter av den svenske væpneren Sven Jonsson Dingelvik (halv lilja), død ca 1484 og visstnok sønn av Johan Halstensson av Halsten Pettterssons ätt. Sven var gift (Stola 5/10 1449) med Ingeborg Bytesdotter, som skal ha vært datter av væpneren Tore Byting (tre klubbor) som nevnes mellom 1416 og 1435, og hans hustru Holmfrid Jonsdotter (djur), nevnt som enke i 1478.
I Vinger bygdebok III, s 207 kan en lese at Ola Larsen Karterud (1675-1765) kan ha vært sønn av den tidligere eier og bruker Lars Ellingsen. Dette kan nok være riktig, men Lars het Ellefsen, ikke Ellingsen. Lars Ellefsen Solberg (ca 1650-1708) kan ha vært en sønn av Ellef Amundsen Pramhus. De første poteter som er dyrket i Norge skal ha vokst på Karterud i Vinger (de kom sikkert fra Sverige, det er ikke langt fra Karterud til grensen). Ola Larsen brukte 1/3 av Karterud, jeg er ikke sikker på om potetene vokste på hans bruk eller på et av nabobrukene. Et 1700-talls våningshus fra Karterud befinner seg på Norsk Folkemuseum i Oslo.
Jeg stammer selv fra Ola Larsen og Ingrid Eriksdatters datter Dorte Olsdatter (i Sverige kalt Dordi Olofsdotter), 1709-1782, først gift (1728) med den svenske offiseren Olof Strilow, deretter (1738) med den skogfinske Olof Johansson Hämäläinen i Skålsjön, Gunnarskog i Sverige.
 
 
 

Ole Thyge Plannthin
Innlegg: 13
Registrert: 31. januar 2019 kl. 21.33
Sted: Danmark

Re: Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 26. juli 2021 kl. 20.58

Mange gange tak til Pål Furuberg. Der er mange oplysninger, som jeg kan arbejde videre med.

Du skriver: "Jeg stammer selv fra Ola Larsen og Ingrid Eriksdatters datter Dorte Olsdatter (i Sverige kalt Dordi Olofsdotter), 1709-1782, først gift (1728) med den svenske offiseren Olof Strilow, deretter (1738) med den skogfinske Olof Johansson Hämäläinen i Skålsjön, Gunnarskog i Sverige."
Det er også mine aner. Jeg kan følge min slægt i Bogen fra Olof Johansson via hans søn Olof Olsson/Olofsson (1741-1828). Og hans søn Olof Olsson/Olofsson (1793-1878). Og hans søn Olof Olsson/Olofsson (1818-1906).

Med venlig hilsen
Ole



 
 
 

Pål Furuberg
Innlegg: 15
Registrert: 6. januar 2009 kl. 21.04
Sted: KIRKENÆR

Re: Eidskog Søndre Pramhus

Legg inn av Pål Furuberg » 27. juli 2021 kl. 20.31

Hei Ole!

da er vi 7-menninger om vi er i samme generasjon! Olof Olofssons søster Elin Olofsdotter (1751-1837) var gift med (sitt søskenbarn) Matts Eriksson Hämäläinen i Bengtstorp, Bogen. Deres datter Lisa Mattsdotter Hämäläinen (1776-1807) var gift med Lars Larsen Liukkoinen i Smedtorpet, Brandval Finnskog i Norge. Deres datter Anne Larsdatter Liukkoinen (1795-1843) var gift med Ola Mattisen Paalainen i Askosberget, Grue Finnskog. Deres sønn Ola Olsen Furuberget (1825-1900) var min farfars far.

hilsen Pål

pfurub@gmail.com

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»