Erik Jonassen Ekenblad, Odals Verk f. ca. 1786
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: LARVIK
Konfirmert antakelig 7 okt 1804 ved Strøm
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Gift 30 nov 1811 med enken Anne Hansdatter Odals Verk (Jfr min tidligere etterlysing av Mari Svendsdatter - Anne er datter av Mari Svendsdatter Huken og Hans Olsen Odals Verk)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-156
Død 12 sep 1861 på Brattbakken, gravlagt 13 okt 1861 ved Strøm, 75 år
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-187
Etter hva jeg kan finne ut, er hans foreldre Jonas (Jan) Eriksen Ekenblad og Brita Eliasdatter.
Kjenner noen til om dette er riktig - og noe om deres opphav? Navnene tyder på at det er svensk bakgrunn.
Svært takknemlig for hjelp på veien er
Elisabeth Lysebo
Konfirmert antakelig 7 okt 1804 ved Strøm
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
Gift 30 nov 1811 med enken Anne Hansdatter Odals Verk (Jfr min tidligere etterlysing av Mari Svendsdatter - Anne er datter av Mari Svendsdatter Huken og Hans Olsen Odals Verk)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-156
Død 12 sep 1861 på Brattbakken, gravlagt 13 okt 1861 ved Strøm, 75 år
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-187
Etter hva jeg kan finne ut, er hans foreldre Jonas (Jan) Eriksen Ekenblad og Brita Eliasdatter.
Kjenner noen til om dette er riktig - og noe om deres opphav? Navnene tyder på at det er svensk bakgrunn.
Svært takknemlig for hjelp på veien er
Elisabeth Lysebo
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Re: Erik Jonassen Ekenblad, Odals Verk f. ca. 1786
Ut i fra FamilySearch ser det ut til at de født i Hedmark, men det må jo sjekkes med kirkebøker.
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/M4DW-GMR
Her i Ft.1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 40173#ovre
Mvh BrØ
https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/M4DW-GMR
Her i Ft.1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 40173#ovre
Mvh BrØ

-
- Sted: SKARNES
Erik Jonassen (Jansen/Johannesen) Ekenblad var født 14.9.1786 på Munkfors bruk i Ransäter, Värmland. Faren Jonas (Jan/Johannes) Ekenblad f ca 1758 var "knipsmeddreng" der 1770 - 1790-årene. Han blir gift der med Beata (Brita i 1801) Eliasdatter Holm f ca 1761. Hennes foreldre var mestersmeden Elias Holm f 1732 og kone Märta Andersdotter f 1732.
Kildene til dette er husförhörslängder for Ransäter 1776 - 1791 side 190 - 191, og 1791 - 1801 side 152.
Mvh Pål
Kildene til dette er husförhörslängder for Ransäter 1776 - 1791 side 190 - 191, og 1791 - 1801 side 152.
Mvh Pål

-
Kjære Pål Evensen -
Jeg er rør til tårer over dette innlegget ditt! Har hatt mistanke om at de må ha hatt svensk opphav, men har ikke visst hvor jeg skulle lete. Nå skal jeg gjøre bruk av mine svenske abonnementer og lete dem fram. Jeg har også utfra kirkebøkene hatt en følelse av at Brita var Beata, siden jeg fant en Beata Ekenblad som fadder ved en dåp.
Dette ble en ekstra sterk opplevelse, siden vår datter Ane (Gustavsson) bor i Värmland og har deltatt med sine bilder på Munkfors Konstförening Ransäter!
Av hjertet tusen takk hilser
Elisabeth i Larvik
Jeg er rør til tårer over dette innlegget ditt! Har hatt mistanke om at de må ha hatt svensk opphav, men har ikke visst hvor jeg skulle lete. Nå skal jeg gjøre bruk av mine svenske abonnementer og lete dem fram. Jeg har også utfra kirkebøkene hatt en følelse av at Brita var Beata, siden jeg fant en Beata Ekenblad som fadder ved en dåp.
Dette ble en ekstra sterk opplevelse, siden vår datter Ane (Gustavsson) bor i Värmland og har deltatt med sine bilder på Munkfors Konstförening Ransäter!
Av hjertet tusen takk hilser
Elisabeth i Larvik
Hei
Jeg har en Johannes Jonasen Ekenblad f. 20/6-1803 odals verk, med Jonas Eriksen Ekenblad f. Ca 1762 i min slekt.
Er det noe slektskap mellom dine og mine tro?
Mvh Laila

Jeg har en Johannes Jonasen Ekenblad f. 20/6-1803 odals verk, med Jonas Eriksen Ekenblad f. Ca 1762 i min slekt.
Er det noe slektskap mellom dine og mine tro?
Mvh Laila
-
Hei Laila!
Jeg har støtt på denne dåpen 7. juli 1803
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-380
Høyre side, venstre spalte,
men det som har forvirret meg, er at på denne barnedåpen står Jonas Egenblad Jernverket og hustru Eli Lars(?)datter, hans sønn Johannes osv..
Kan presten ha skrevet feil navn på barnets mor? Har opplevd feilføring andre steder i denne min.boken.
Barnets faddere er navn jeg kjenner igjen i andre forbindelser der "min" Jonas (Jan) Ekenblad (ca 1763-1807) er involvert. "Min" Jonas (Jan) Ekenblads kone er Beata Eliasdotter Holm (f 9. nov 1764 i Persby Hammare, Mo, Älvsborgs län Sverige, gravlagt ved Strøm Sør-Odal 5. mars 1809). I 1801-tellingen blir hun kalt Brita.
Jeg finner (antakelig) "barnet" Johannes Jonassen som 62 år og gift på Hernæshaugen i 1865-tellingen for Søndre Odalen; ham har du jo også i en eldre etterlysing:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96837
Jeg har tidligere forsøkt å finne et giftermål mellom Jonas Egenblad og denne Eli, for å få bekreftet at Eli virkelig er hans kone, uten å lykkes. Finner dem heller ikke i 1801-tellingen som "par".
Ut fra alder på "min" Jonas og min Beata, er det ingenting i veien for at de godt kan være Johannes' foreldre - men dette har jeg ingen mulighet for å sjekke! DESSVERRE.
Jonas og Beata er for øvrig min manns 3. tippoldeforeldre.
Ble vi noe klokere, du og jeg?
Hilsen Elisabeth
Jeg har støtt på denne dåpen 7. juli 1803
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-380
Høyre side, venstre spalte,
men det som har forvirret meg, er at på denne barnedåpen står Jonas Egenblad Jernverket og hustru Eli Lars(?)datter, hans sønn Johannes osv..
Kan presten ha skrevet feil navn på barnets mor? Har opplevd feilføring andre steder i denne min.boken.
Barnets faddere er navn jeg kjenner igjen i andre forbindelser der "min" Jonas (Jan) Ekenblad (ca 1763-1807) er involvert. "Min" Jonas (Jan) Ekenblads kone er Beata Eliasdotter Holm (f 9. nov 1764 i Persby Hammare, Mo, Älvsborgs län Sverige, gravlagt ved Strøm Sør-Odal 5. mars 1809). I 1801-tellingen blir hun kalt Brita.
Jeg finner (antakelig) "barnet" Johannes Jonassen som 62 år og gift på Hernæshaugen i 1865-tellingen for Søndre Odalen; ham har du jo også i en eldre etterlysing:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=96837
Jeg har tidligere forsøkt å finne et giftermål mellom Jonas Egenblad og denne Eli, for å få bekreftet at Eli virkelig er hans kone, uten å lykkes. Finner dem heller ikke i 1801-tellingen som "par".
Ut fra alder på "min" Jonas og min Beata, er det ingenting i veien for at de godt kan være Johannes' foreldre - men dette har jeg ingen mulighet for å sjekke! DESSVERRE.
Jonas og Beata er for øvrig min manns 3. tippoldeforeldre.
Ble vi noe klokere, du og jeg?
Hilsen Elisabeth
Eli Larsdatter kan være en feilskriving ja, jeg har kun opplysninger som jeg fikk av en annen inne her, som jeg prøver å bekrefte ved å se i KB og FT.
Derfor så har jeg kun navnet på Eli, ikke noe fødselsår e.l. Men Jonas eriksen ekenblad f. Ca 1762. Død 1807 Odals Verk, sør odal og gravlagt 10 mai 1807 i sør odal, som far, så det er godt mulig at det egentlig er Beata/Brita som er Johannes' mor.
Jeg klarte forøvrig ikke å tyde fadderene til Johannes, kan du hjelpe meg med det?
Jonas/Jan er min 5 tipp oldefar
Mvh Laila
Derfor så har jeg kun navnet på Eli, ikke noe fødselsår e.l. Men Jonas eriksen ekenblad f. Ca 1762. Død 1807 Odals Verk, sør odal og gravlagt 10 mai 1807 i sør odal, som far, så det er godt mulig at det egentlig er Beata/Brita som er Johannes' mor.
Jeg klarte forøvrig ikke å tyde fadderene til Johannes, kan du hjelpe meg med det?
Jonas/Jan er min 5 tipp oldefar

Mvh Laila
Fant forresten konfirmasjon til Johannes i håp om at navnet på mora sto der.
Fant han under Strøm(odalen) klokkerboka år 1819 på side 258, nr 5
Johannes Jonasen, Jernverket f. 20 juni 1803
Far: Jonas Eriksen, står noe under navnet hans jeg ikke klarer å tyde :-/
Fant han under Strøm(odalen) klokkerboka år 1819 på side 258, nr 5
Johannes Jonasen, Jernverket f. 20 juni 1803
Far: Jonas Eriksen, står noe under navnet hans jeg ikke klarer å tyde :-/
-
Johannes' faddere: Jahn Brunsel, Erich Holm, Michel Wahlstad, Methe JernVærket, Stine Jahnsd: JernVærket
1801-telling:
*Jan Brunsel 34 år Spigersmed
*Erich Holm - kan det være ugift sønn (27 år) av Jan Holm, hammersmed. Jan kan være identisk med BEATAS bror Jonas, som flyttet ut fra Munkfors bruk i Ransäter i Värmland 1777. I svenske kilder har jeg ennå ikke funnet HVORTIL, men jernverket i Odal er en kvalifisert gjetting.
*Michel Walstad er Mekkel Jensen 53 år, møller med jord.
*Finner en Methe på Verket: Mette Pettersd. 40 år, gift med kleinsmed Hans Jansen
*Stine Jansdatter: Jan Holm har en 16-årgammel datter Stina i 1801 - antakelig for ung. Derimot har hammersmeden Jan Hult 69 år og enkemann en ugift datter Stina på 28 år. Antakelig henne? Jan Hult var mästare ved Munkefors Bruk Ransäter i Värmland, der også Jonas og Beata kom fra. Han reiste også bort, i følge Husforhörslängdene.
(belegg for de svenske opplysningene har jeg via SVAR- og AD-abonnementer)
Håper dette var til llitt hjelp for deg?
God kveld fra Larvik
1801-telling:
*Jan Brunsel 34 år Spigersmed
*Erich Holm - kan det være ugift sønn (27 år) av Jan Holm, hammersmed. Jan kan være identisk med BEATAS bror Jonas, som flyttet ut fra Munkfors bruk i Ransäter i Värmland 1777. I svenske kilder har jeg ennå ikke funnet HVORTIL, men jernverket i Odal er en kvalifisert gjetting.
*Michel Walstad er Mekkel Jensen 53 år, møller med jord.
*Finner en Methe på Verket: Mette Pettersd. 40 år, gift med kleinsmed Hans Jansen
*Stine Jansdatter: Jan Holm har en 16-årgammel datter Stina i 1801 - antakelig for ung. Derimot har hammersmeden Jan Hult 69 år og enkemann en ugift datter Stina på 28 år. Antakelig henne? Jan Hult var mästare ved Munkefors Bruk Ransäter i Värmland, der også Jonas og Beata kom fra. Han reiste også bort, i følge Husforhörslängdene.
(belegg for de svenske opplysningene har jeg via SVAR- og AD-abonnementer)
Håper dette var til llitt hjelp for deg?
God kveld fra Larvik
-
Laila!
Velkommen i slekten! Her er jo FASIT: moren er Beata! Det er hennes navn som står skrevet.
Det forklarer også alle fadderne som hadde en god tilknytning til denne familien og stedet de opprinnelig kom fra!
Da glemmer vi alt som har med Eli Larsdatter å gjøre - og hadde det ikke vært for sent, burde presten fått en liten refs for feilskriving!
Beste hilsen Elisabeth
PS: send meg en e-post [email protected], så kan vi utveksle litt flere opplysninger
Velkommen i slekten! Her er jo FASIT: moren er Beata! Det er hennes navn som står skrevet.
Det forklarer også alle fadderne som hadde en god tilknytning til denne familien og stedet de opprinnelig kom fra!
Da glemmer vi alt som har med Eli Larsdatter å gjøre - og hadde det ikke vært for sent, burde presten fått en liten refs for feilskriving!
Beste hilsen Elisabeth
PS: send meg en e-post [email protected], så kan vi utveksle litt flere opplysninger
Hei Elisabeth
Så morro at vi fant ut hva som var riktig, alltid like morro å treffe på andre slektninger
Å takk for navnene på fadderene til Johannes og forklaring på hvem de var
Jeg sender deg en mail da jeg har litt oversikt i systemet mitt . Som sagt så har jeg fått info fra en annen, å nettopp begynt å sjekke det med kilder
Mvh Laila

Så morro at vi fant ut hva som var riktig, alltid like morro å treffe på andre slektninger

Å takk for navnene på fadderene til Johannes og forklaring på hvem de var

Jeg sender deg en mail da jeg har litt oversikt i systemet mitt . Som sagt så har jeg fått info fra en annen, å nettopp begynt å sjekke det med kilder

Mvh Laila
-
- Sted: GUTVIK
Har nettopp meldt meg inn i DIS Norge for å lete etter Erik Jonassen Ekenblads forfedre og fått et vell av info i forb med Elisabeth, Laila og Påls korrespondanse. Så takket være dere, er jeg kommet på samme nivå. Jonas Ericksen Ekenblad var også min tipp-tipp-tipp oldefar og Erik Jonassen Ekenblad er såledess min tipp-tipp oldefar. I mormonarkivet har jeg funnet ut at Jonas hadde minst to barn til: Kari og Jacob. Vet dere noe om dette? 

-
Hei Bjørg -
hvis alt går bra, følger her et vedlegg med Jonas' barn

hvis alt går bra, følger her et vedlegg med Jonas' barn

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Elisabeth L.
Elisabeth L.
-
Hei Elisabeth, Dessverre gikk det ikke så bra med lenken du sendte på mail. Kan du prøve igjen?
Bjørg Tiller
-
Så dukket lenken opp med alle navn! Tusen takk
Bjørg

Bjørg
Bjørg Tiller
-
Hei igjen -
noe som ikke kom med på familiearket: Jonas og Beata giftet seg mellom 1786 og 1789, antakelig i Ransäter. Kirkebøker finnes ikke for perioden. Når Erik døpes i 1786 er han oäkta, mens neste barn 1789 er äkta...
God helg - og påske - fra Elisabeth!
noe som ikke kom med på familiearket: Jonas og Beata giftet seg mellom 1786 og 1789, antakelig i Ransäter. Kirkebøker finnes ikke for perioden. Når Erik døpes i 1786 er han oäkta, mens neste barn 1789 er äkta...
God helg - og påske - fra Elisabeth!
Vennlig hilsen
Elisabeth L.
Elisabeth L.
-
Takk for det, Elisabeth, og God Påske til deg også
.
Bjørg

Bjørg
Bjørg Tiller