Y-DNA etter Eidsvollsmann Niels Nielsen

Moderator: MOD_DNA

Svar
70026
Sted: Oslo

Y-DNA etter Eidsvollsmann Niels Nielsen

Legg inn av 70026 » 25. oktober 2014 kl. 0.25

Jeg undersøker om min mors Nielsen-navn kan stamme fra Eidsvollsmannen Niels Nielsen (trolig via hans sønn Niels Trost Nielsen som offisielt ikke hadde noen barn). Jeg har derfor bestilt Y-dna testkit til min onkel, som - hvis dette stemmer - er direkte etterkommer etter eidsvollsmann Niels Nielsen i far-sønn-rekka.

I den forbindelse lurer jeg på om noen an Eidsvollmann Niels Nielsens kjente etterkommere har tatt Y-dna test hos familytreena.com.

Hvis noen har det, slipper jeg å ta for meg den lange listen over kjente etterkommere og ringe rundt :)

http://data.eidsvollsmenn.no/tng/getper ... svollsmenn

Mvh
Øystein Garnes

Brukeravatar
Rolf Bjerke Holte
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Y-DNA etter Eidsvollsmann Niels Nielsen

Legg inn av Rolf Bjerke Holte » 25. oktober 2014 kl. 15.45

I den forbindelse lurer jeg på om noen an Eidsvollmann Niels Nielsens kjente etterkommere har tatt Y-dna test hos familytreena.com.

Hvis noen har det, slipper jeg å ta for meg den lange listen over kjente etterkommere og ringe rundt :)

http://data.eidsvollsmenn.no/tng/getper ... svollsmenn

husk 1 ting om du finner noen som har dna, betyr ikke negativt resultat at din teori ikke stemmer. Fordi det kan være brudd/ feil fedre/mødre i det du sammenligner med. Da må du ha minst 2 andre iprøver... og de verifiserer hverandre og ikke deg...

70026
Sted: Oslo

Re: Y-DNA etter Eidsvollsmann Niels Nielsen

Legg inn av 70026 » 26. oktober 2014 kl. 17.58

Godt poeng, Rolf. Flere testpesoner gir bedre mer sikkerhet. Jeg skal prøve å få testet flere personer, uansett om jeg får treff eller ikke.

Om jeg får testet 2 menn i den kjente mannsrekka fra Eidsvollsmannen, og disse gir nært Y-DNA treff både med min onkel og med hverandre, burde slektskapet være ganske sikkert.

Svar

Gå tilbake til «Mannlig patrilineær testperson etterlyses»