Odin, født for ca. 2000 år siden i Trondheim med hg I1-AS1

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj11670
Innlegg: 7
Registrert: 16. november 2010 kl. 14.50
Sted: Danmark

Odin, født for ca. 2000 år siden i Trondheim med hg I1-AS1

Legg inn av gj11670 » 1. januar 2011 kl. 19.30

Jeg har altid forestillet mig, at historierne om de nordiske guder foregik i Norge. Måske fordi ordet Jotunheim optræder i Edda’erne, og Jotunheimen ligger jo i Norge. Mange af naturskildringerne i de gamle historier stemmer også godt med forhold i fjeldlandet.

Hvis nu Odin har levet i virkeligheden, kan man så finde frem til hans y-dna? Hundredtusinder af mænd i Skandinavien nedstammer fra en og samme person, der levede for cirka 2000 år siden. Jeg foreslår, at denne mand er Odin, der jo havde et utal af sønner. Det sker efter følgende ræsonnement.

Professor Fridtjof Nansen sagde i 1911, at ultima Thule, der kendes fra antikkens litteratur, kunne være Trondheim. Grækeren Pytheas besøgte Thule i ca. 325 f. Kr..

Professor Carl Marstrander sagde i 1925, at runerne var af etruskisk oprindelse.

Dr. Svend Aakjær sagde I 1935, at Pytheas var manden, der opdagede Danmark, da han besøgte Jylland og Limfjorden for at finde rav. På Pytheas tid levede Alexander den Store og Aristoteles.

Professor Jørgen Ilkjær har i nyere tid udtalt, at de store fund i Illerup Ådal sydvest for Århus af ofrede våben og andre emner med runeindskrift stammer fra en besejret hær, der kom til Jylland fra Norge ca. 205 e. Kr.. Fire kilometer fra disse fund er der nær Gudensø og Gudenåen en massegrav med et meget stort antal skeletter, hvis oprindelse endnu ikke er fastlagt. (Her kort før jul blev det i øvrigt besluttet at opføre en udstillingsbygning til 400 millioner kroner, hvor Illerup-fundene skal udstilles).

Professor Arne Espelund gentog i august 2010, at der i Trøndelag og Jämtland var etableret en avanceret jernindustri i årene 300 f. Kr. til 600 e. Kr.. Disse ”jernværker og smedjer” er aldeles anakronistiske, tusinde år forud for deres tid.

Professor Anatole Klyosov og Igor Rozhansky publicerede i 2010, at y-dna Q1a3 i den sjældne skandinaviske udgave, den såkaldt norske anomali, er 2200 år gammel med en margen på 250 år til hver side. Denne haplogruppe stammer fra en mand i Sibirien, der levede for mere end 11.000 år siden og er især udbredt blandt amerikanske indianere. Den ”skandinaviske Q” er mere udbredt i Norge end G, E1b og J2 tilsammen.

Jeg foreslår derfor, at der var etruskere ombord på de fartøjer, der besøgte Thule ca. 325 f. Kr., og at disse etruskere, der var flygtet fra romernes etniske udrensning i det nordlige Italien, stod af ved Trondheimsfjorden medbringende deres hg Q1a3. De lokale ”stenaldermennesker” lærte af etruskerne, hvordan man laver jern og hvordan man skriver ”runer”, hvilket jo betyder hemmelig. Etruskerne blev kendt under betegnelsen dværge, der var dygtige smede, og mindst en af dem hed Dvalin. Kunsten at lave jern og skrivekunsten blev holdt hemmelig i flere hundrede år ved Trondheimsfjorden, ind til Aserne alias Sitones (ved Odin) tvang Vanerne alias Sviones (ved Njord og Frej) til at flytte fra Trøndelag til det østlige Sverige, hvorfra nogle hurtigt vandrede videre til det vestlige Finland, mens andre senere igen vandrede til Sjælland, Danmark.

Professor Kenneth Nordtvedt offentliggjorde i maj 2010 en liste over hvor mange år, vi skal tilbage for at finde den seneste fælles forfader for hver klynge i haplogruppe I1.
M253 - ASgen --- 3500 years
M253 - P --- 3450 years
M253 – T2 --- 3330 years
M253 – AS13 --- 3360 years
M253 - AS1 --- 1920 years
M253 – AS8 --- 2000 years
M253 – AS2 --- 1920 years
M253 – AS3 --- 2030 years
M253 – AS4 --- 940 years
M253 – AS7E --- 1630 years
M253 – EE --- 1500 years

L22 - Norse --- 3000 years
L22 – NuN14 --- 2750 years
P109 --- 2730 years
L22 – uN1 --- 2550 years
L22– uN2 --- 1570 years
L22 – uN9 --- 1800 years
L22 – uN9a --- 1450 years
L22 – Bothnia --- 1850 years

For en måneds tid siden blev det offentliggjort, at der på Island var fundet mt-dna C1e hos kvinder i fire familier, og det kan betyde, at vikinger har slæbt en indianerpige med hjem fra Amerika. Men kan disse islandske kvinder ikke være efterkommere af en etruskisk kvinde? Denne kvinde kan i så fald føre sit stamtræ tilbage til en af de græske øer ca. 1200 f. Kr., og før da levede der forfædre i Syrien.

I overensstemmelse med Edda’ernes oplysninger sætter jeg nu følgende tal og bogstaver på de mytologiske figurer.

Odin: Hg I1-AS1, en meget folkerig I1-gruppe.
Njord: Hg I1-?N?
Fornjot: Hg I1-Bothnia, der er stærkt udbredt i Vestfinland.
Dvalin: Hg Q1a3, den norske anomali eller skandinavisk Q.
Dvalins døtre, eller nærmere fru Dvalin: Hg mt-dna C1e.

Efterkommere af Fornjot, den første konge af Finland, levede således i Vestfinland i det andet århundrede e. Kr. og cirka 100 år efter Odin.

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Odin, født for ca. 2000 år siden i Trondheim med hg I1-A

Legg inn av dn25293 » 2. januar 2011 kl. 21.08

God kveld J Yde,
Vi liker jo alle å lese interessante historier, og som trønder er jeg jo stolt av at vi trøndere var så mye tidligere ute med å skrive med jern penner, men jeg håper de fleste av dine konklusjoner er et eksempel på det vel utviklete danske humøret!

Din teori om den norske hg Q1a3 er jo en av mange teorier, men Odins, Nords, etc haplogrupper har jeg store vanskeligheter med å forstå hvordan du har kommet fram til. Odin er også sikkert nok gamlere enn 2000 år så han kan ikke være Hg I1-AS1, hvis Ken Nordtvedt tabell er riktig, som den sikkert nok er!!

Med de nye gamle "homo slektene" som har blitt funnet i det siste, for eksempel på

http://dienekes.blogspot.com/2010/12/ar ... ed-to.html

kanskje du kan regne ut en mye eldre fødselsdato for Odin.

gj11670
Innlegg: 7
Registrert: 16. november 2010 kl. 14.50
Sted: Danmark

Re: Odin, født for ca. 2000 år siden i Tronhjem

Legg inn av gj11670 » 8. januar 2011 kl. 23.15

Svein Olav Davidsen skrev:Din teori om den norske hg Q1a3 er jo en av mange teorier, men Odins, Nords, etc haplogrupper har jeg store vanskeligheter med å forstå hvordan du har kommet fram til. Odin er også sikkert nok gamlere enn 2000 år så han kan ikke være Hg I1-AS1, hvis Ken Nordtvedt tabell er riktig, som den sikkert nok er!!

Kanskje du kan regne ut en mye eldre fødselsdato for Odin.


Jeg kan godt forstå, at det kan være vanskeligt at følge tankegangen i min tekst, men den kan næsten ikke skrives kortere.

Professor Hallvard Magerøy skrev i Aschehoug og Gyldendals store Norske leksikon i 1988, at Odin ble utgitt for stamfar til de gjeveste kongeættene i Norden, Skjoldungene i Danmark og Ynglingene i Uppsala, dessuten til Ladejarlene.

I året 985 opremsede den sidste store skjald i Norge, Øyvind Skaldespiller, forfædrene til den norske regent Håkon Ladejarl i 27 (25?) generationer bagud i tid (27 x 30 = 810 år, 27 x 33 = 891 år). Han førte slægten helt tilbage til Sæming, den søn, Odin fik med Skade, skigudinden fra Jotunheim, og så er vi jo tilbage omkring år 100. I 995 blev Håkon Ladejarl, der var født i Lade i Trondheim ca. 935, dræbt i Melhus syd for Trondheim. ”Selv holdt han seg til den gamle asatroen. Her var han på linje med det trønderske bondesamfunnet”.

Store Norske Leksikon omtaler, at den islandske Edda-forfatter Snorre Sturluson besøgte Norge, men boede Snorre egentlig ikke i Trondheim ca. 1220, da han indsamlede materiale om Odin og aserne?

Odin gjorde sig i sin tid store anstrengelser for at lære at læse runer. Blandt de ældste runer kan nævnes et fund fra Øvre Stabu i Norge (ca. 150), Vimose på Fyn (ca. 160) og Illerup i Jylland (ca. 205).

Blandt andre den kendte opdagelsesrejsende Thor Heyerdahl, hvis mor var fra Trondheim, mente, at Odin levede for et par tusinde år siden, men at det var i . . . . Aserbajdsjan?

Professor Kenneth Nordtvedt udtalte som nævnt i 2010, at stamfaderen til I1-AS1 levede for cirka 1920 år siden, og han peger på Slesvig-Holsten som stedet, nærmere betegnet den nedre del af Elben. Antallet af nulevende ”I1-AS1-mænd” i hele verden må kunne tælles i millioner.

Med venlig hilsen
Jens (min computer klarer ikke at ændre J’et i navnelisten ), Aarhus
= = = = =
Byen Århus skiftede pr. 1. januar 2011 navn til Aarhus. I 1948 blev bynavnet ellers ændret fra Aarhus til Århus for at følge skik og brug i Norge og Sverige, men bystyret har nu valgt at gå tilbage til det gamle navn igen. For tusinde år siden hed byen Aros, akkurat som Trondheim hed Nidaros. Aarhus Domkirke ligger i øvrigt på samme længdegrad som Nidaros Domkirke, men det skyldes nok en tilfældighed.

Svar

Gå tilbake til «Arkeologi, antropologi og spekulasjon»