Romani røtter og DNA

Moderator: MOD_DNA

Svar
Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Romani røtter og DNA

Legg inn av Hilde Aga Brun » 19. august 2017 kl. 13.34

Hei. Om en får et lite utslag på DNA fra Nord India og øst europa mm, etter en DNA test, og det ryktes om mulig reisende i slekta et sted. Kan en anse det som en mulig bekreftelse?

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av gj03489 » 20. august 2017 kl. 13.08

En smule nordindisk dna kan vel være en viss indikasjon på at det finnes noen reisende i slekta, men jeg anbefaler deg å laste dna-resultatet ditt opp på GEDmatch.com for videre bearbeiding. Her vil du få enda flere opplysninger om din genetiske "sammensetning", og det beste av alt: Dette koster ingenting, selv om en bør donere noen dollars til de som står bak dette!

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. august 2017 kl. 13.46

De fleste vesteuropeere er jo indoeuropeere med indoeuropeisk språk så det hadde vel vært mer overaskende om det ikke var innslag av "indiske gener" mener nå jeg.

Jeg er ikke ekspert men vil anta at de fleste av oss får spor av gener til et vidt spekter av dagens befolkning over det meste av verda og jeg hadde ikke betraktet et lite innslag av et folk/stamme som noe bevis på noe som helst.

Men andre kan sikkert si mer om dette.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av gj03489 » 20. august 2017 kl. 14.12

Det blir litt merkelig å si at "de fleste vesteuropeere er jo indoeuropeere med indoeuropeisk språk...". Ja, mesteparten av europeerne snakker diverse indoeuropeiske språk, men hvem er/var disse indoeuropeerne det tenkes på? Europa og Norden var befolket lenge før de indoeuropeiske språkene ble dominerende på kontinentet, antakelig brakt hit av steppegjetere tilhørende Yamnaya-kulturen for 4000-5000 år siden. Om hvilken som helst nordmann tar en dna-test, vil vedkommende oppdage at han eller hun stammer fra en mengde befolkningsgrupper som har vandret inn i det som nå er Norge i løpet av flere tusen år; de første steinalderjegerne som kom opp langs kysten fra sør eller vest (via Doggerland), steinalderjegere fra øst og nordøst, jordbrukere fra nåværende Tyrkia/Iran/Irak, steppegjetere osv. Det er altså riktig å si at nordmenn deler gener med et vidt spekter av folkegrupper, men et visst innslag av dna felles med en spesiell folkegruppe kan faktisk fortelle mye om innvandringen til Norden og resten av Europa, for de av oss som interesserer oss for denne delen av historien.

Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av Hilde Aga Brun » 20. august 2017 kl. 16.52

Hei, og tusen takk for tipset. Det skal jeg sjekke ut! Det er interessant når det gir en antagelse litt mer kjøtt på beinet. Og gir lyst til å forske litt videre.

Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av Hilde Aga Brun » 21. august 2017 kl. 8.10

Hva jeg har lest så er den urindoeuropeiske, indoeuropeiske spredningen av folk og språk ikke relatert til India, men med sør-russiske områder som kjerne.

Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av Hilde Aga Brun » 24. august 2017 kl. 14.49

Takk for tips om GEDmatch! Det gjorde alt mye mer oversiktlig og detaljert. Noe helt annet.

gj26171
Innlegg: 22
Registrert: 10. april 2017 kl. 8.52
Sted: Meråker

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av gj26171 » 4. september 2017 kl. 15.04

Kanskje sent å svare på dette, men Romani, tatere og vandrende folk trenger ikke å ha en koherent genetisk bakgrunn, eller Indisk dna. Det er mer trolig at man ser noe vagt generelt europeisk dna fra vandringene i gjennom Europa, unikt for bakgrunnen til de aktuelle folkene.

Hilde Aga Brun
Innlegg: 16
Registrert: 31. januar 2017 kl. 11.48
Sted: TVEDESTRAND

Re: Romani røtter og DNA

Legg inn av Hilde Aga Brun » 4. september 2017 kl. 18.26

Hei, og takk for svar. Om man har en del balochi og østen og øst europa/indiske utslag, som er høyere enn hos nordmenn flest. Kan det være indikator eller tyde på annet. Jeg har brukt spreadsheet for å sammenligne med "Norwegian" . i gedmatch.

Svar

Gå tilbake til «Arkeologi, antropologi og spekulasjon»