Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DNA) ?

Moderator: MOD_DNA

Svar
5002
Innlegg: 14
Registrert: 1. mai 2011 kl. 15.27
Sted: OSLO

Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DNA) ?

Legg inn av 5002 » 5. november 2016 kl. 14.19

Hei.

Finnes det en oversikt over personer som er funnet i Norge (/norden), levde for mer enn 1000 år siden, og som har blitt DNA-testet?

Jeg er mer ute etter DNA-svarene, enn navnene.


(Personer som har blitt funnet utenfor norden, men har blitt bekreftet oppvokst i norden er også interessante ... det samme er mtDNA-resultater.)

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av dn25293 » 5. november 2016 kl. 18.23

Stein,

Denne artikkelen har vel litt om hva du leter etter:

Mitochondrial DNA variation in the Viking age population of Norway
Maja Krzewińska, Gro Bjørnstad, Pontus Skoglund, Pall Isolfur Olason, Jan Bill, Anders Götherström, Erika Hagelberg
Phil. Trans. R. Soc. B 2015 370 20130384; DOI: 10.1098/rstb.2013.0384. Published 8 December 2014

Og litt svensk
Ann Anat. 2012 Jan 20;194(1):138-45. doi: 10.1016/j.aanat.2011.03.014. Epub 2011 Apr 5.
Finding the founder of Stockholm - a kinship study based on Y-chromosomal, autosomal and mitochondrial DNA.
Malmström H1, Vretemark M, Tillmar A, Durling MB, Skoglund P, Gilbert MT, Willerslev E, Holmlund G, Götherström A.

Jeg tror jeg har noen andre link også hvis dette er hva du søker.

Svein

5002
Innlegg: 14
Registrert: 1. mai 2011 kl. 15.27
Sted: OSLO

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av 5002 » 6. november 2016 kl. 14.43

Hei.

egentlig ikke. :)

Jeg har tittet i begge publikasjonene du nevner, men de er litt for "diffuse" i forhold det jeg er ute etter.

Jeg er mer interessert i enkeltmenneskene som er funnet ... artikler / publikasjoner av typen
"skjelettet av en mann / kvinne ble funnet i Østfold. Personen levde for omtrent 800 år siden, hadde vokst opp i Valdres, og døde omtrent 40 år gammel. Y- / mtDNA profilen er ... "

(Hvis en finner bra nok tenner kan en også anslå hvor personen vokste opp.)


For å skli litt lengre off-topic ...

Hva med en nasjonal oversikt over personer som levde før 1360 (10 år etter svartedauen), og deres DNA-profiler.
Haplogruppe "sånn og sånn" vokste opp "der og der" og ble begravet "her og der".

Litt mye arbeid, men skikkelige ting tar tid og vintrene er lange :D

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av Anne M. Berge » 6. november 2016 kl. 15.16

Jeg må nok skuffe deg, tror jeg.

I Norge ligger vi dessverre langt etter (bl a Sverige og Danmark) når det gjelder arkeologisk DNA. Vi har ingen arkeologiske DNA-analyser for kjente nordmenn fra gammelt av, med unntak kanskje for Oseberg-kvinnen (mtDNA), og der tyder resultatet på at hun kom østfra et sted (Asia, midtøsten).

Disse skjelettfunnene du nevner, og som mulig norske museumskjellere er fulle av, er ikke analysert med tanke på DNA og haplogrupper.

Vi er derimot mange som venter i spenning på publisering i "Rollo"-prosjektet, der to skjeletter fra det som kan være hertugene i Normandie blir analysert. Hva som vil komme fram der er foreløpig uvisst, og om det lar seg gjøre å fastsette hvem levningene tilhører er også uklart ennå. Det var gravåpning 29. februar i år, og kanskje er analyser klare for offentliggjøring til jul?

Britene har derimot vært dyktige, og foredrag av Dr. Turi King om funn og analyse av Richard III fins her, YouTube. Se gjerne før det eventuelt fjernes igjen. Hele filmen er på nesten 1 time og 20 min.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. november 2016 kl. 17.59

Vi må vel også håpe på at de lykkes med å finne dna tilhørende "Birkebeineren"

https://www.nrk.no/trondelag/fant-hodes ... 1.12991592

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av dn25293 » 6. november 2016 kl. 22.33

Stein,
Du finner mye om hva de har gjort rundt i verden med ancient DNA på denne siden - ikke hva du er etter, men mye god informasjon.
http://www.eupedia.com/europe/ancient_e ... _dna.shtml

Det er bare to Norske referenser, den andre er en jeg ga deg tidligere.

Naumann et al. (2013) tested the mtDNA of 9 Norwegian Norsemen from Flakstad in Norway (c. 1000 ybp) and reported five members of haplogroup H (including one H1a), two J (including one J1b1), one U4, and one U5a.

Krzewińska et al. (2014) sequenced 43 Viking Age Norwegian skeletons from Hedmark, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Sør-Trøndelag, Telemark and Troms (c. 1000 ybp). They found 16 members of haplogroup H (including one H1b, H2a1 and one H6), two HV0, two HV (HV4a and HV9a), two I (including one I1), six J (including three J1 and one J1b1), four K (including one K1a11), one T2b, one U3a, one U4, seven U5 (including U5a and one U5b1b1), and one V.

5002
Innlegg: 14
Registrert: 1. mai 2011 kl. 15.27
Sted: OSLO

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av 5002 » 9. november 2016 kl. 19.08

Anne skrev:Jeg må nok skuffe deg, tror jeg.

I Norge ligger vi dessverre langt etter (bl a Sverige og Danmark) når det gjelder arkeologisk DNA. Vi har ingen arkeologiske DNA-analyser for kjente nordmenn fra gammelt av, med unntak kanskje for Oseberg-kvinnen (mtDNA), og der tyder resultatet på at hun kom østfra et sted (Asia, midtøsten).

Disse skjelettfunnene du nevner, og som mulig norske museumskjellere er fulle av, er ikke analysert med tanke på DNA og haplogrupper.

Vi er derimot mange som venter i spenning på publisering i "Rollo"-prosjektet, der to skjeletter fra det som kan være hertugene i Normandie blir analysert. Hva som vil komme fram der er foreløpig uvisst, og om det lar seg gjøre å fastsette hvem levningene tilhører er også uklart ennå. Det var gravåpning 29. februar i år, og kanskje er analyser klare for offentliggjøring til jul?

Britene har derimot vært dyktige, og foredrag av Dr. Turi King om funn og analyse av Richard III fins her, YouTube. Se gjerne før det eventuelt fjernes igjen. Hele filmen er på nesten 1 time og 20 min.



Takk for svarene Anne.

Det var de norske museumskjellerne jeg tenkte på ... og om noen "sentralt plassert" kunne starte et (forsknings-) prosjekt på de som allerede er gravd opp og fortsatt har sitt eget DNA på plass (uncontaminated).

Oseberg-damene har jeg lest om (U7).

Jeg har lest om Richard III og sett dokumentaren fra BBC om hvordan han ble funnet under en parkeringsplass ... har også lest om de vikingene som er funnet i div. massegraver "her og der" i England, og hvilke planer britene har med å undersøke dem.

Jeg venter også på ''Rollo'' selv om jeg ikke forventer å være i Y-slekt med han.

5002
Innlegg: 14
Registrert: 1. mai 2011 kl. 15.27
Sted: OSLO

Re: Hvem er den eldste nordmannen som har blitt funnet (Y-DN

Legg inn av 5002 » 9. november 2016 kl. 19.15

Svein skrev:Stein,
Du finner mye om hva de har gjort rundt i verden med ancient DNA på denne siden - ikke hva du er etter, men mye god informasjon.
http://www.eupedia.com/europe/ancient_e ... _dna.shtml

Det er bare to Norske referenser, den andre er en jeg ga deg tidligere.

Naumann et al. (2013) tested the mtDNA of 9 Norwegian Norsemen from Flakstad in Norway (c. 1000 ybp) and reported five members of haplogroup H (including one H1a), two J (including one J1b1), one U4, and one U5a.

Krzewińska et al. (2014) sequenced 43 Viking Age Norwegian skeletons from Hedmark, Nordland, Nord-Trøndelag, Oppland, Sør-Trøndelag, Telemark and Troms (c. 1000 ybp). They found 16 members of haplogroup H (including one H1b, H2a1 and one H6), two HV0, two HV (HV4a and HV9a), two I (including one I1), six J (including three J1 and one J1b1), four K (including one K1a11), one T2b, one U3a, one U4, seven U5 (including U5a and one U5b1b1), and one V.


Hei.

Jeg kjenner til eupeida og har lest en del på de sidene, men som du sier ... ikke helt hva jeg er ute etter :)

Det er mer slike resultater som du henviser til fra Naumann et al. og Krzewińska et al. jeg er ute etter ... enkeltindivider med DNA-detaljer (bare flere detaljer enn hovdegruppen, og slike detaljer bør også finnes i samme testen) :)

Svar

Gå tilbake til «Arkeologi, antropologi og spekulasjon»