Til
Arnljot Elgsæter
Jeg har i flere år skrevet på en slektshistorie om slekter i et område av Vestlandet. Jeg har i løpet av 20 år faktisk solgt nesten 1500 eksemplarer av en CD med denne teksten - som med jevne mellomrom har vært oppdatert parallelt med at nytt kildemateriale er funnet. (http://www.valeforlag,no ). De siste par årene har jeg også prøvd å føye til tre kapitler om genetikk og om folkevandringene etter istida og ett spesielt om innvandringen til Norge.
I den forbindelse ble det nødvendig også å skrive litt om den samiske innvandringen, og jeg innser at det nesten er blitt litt for mye om samer i dette siste kapitlet (som vedlegges). I tillegg til dette kapitlet (Appendix IV) har jeg altså skrevet ytterligere to tilleggskapitler (ett om genetisk forskning og et om innvandringen til Europa).
Jeg ber dere ikke lese alt dette, men bare det som er relevant i dette siste kapitlet. Når det gjelder Torfinn Hellesvik gjelder det fra ca. side 676 og når det gjelder Arnljot Elgsæter fra ca. side 682. Jeg har jo referert til begge, og det er selvfølgelig viktig at jeg refererer rett.
Jeg har noen luftige planer om å trykke et lite opplag av slektshistorien, men foreløpig er det ikke aktuelt fordi jeg venter på at fire relevante artikler skal bli publisert. - Jeg får naturligvis ikke mulighet til å gjengi noe fra artiklene før de foreligger i et tidsskrift. Det kan faktisk ennå ta et år eller to før det skjer. (Muligens må jeg ha din e-postadresse).
Odd Handegård
Innvandringen til Norge etter istida
Moderator: MOD_DNA
Innvandringen til Norge etter istida
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Innvandringen til Norge etter istida
Nedlastinga av ditt Appendix gikk greit både via privat e-post og nå her inne i Slektsforum. Det er tydelig at du her har gjort en større jobb, men akkurat nå er vi her heime hos oss midt oppe i forberedelsene til et lengre familiebesøk (barn, svigerbarn og barnebarn) slik at det vil ta noen dager før jeg får tid til å ta en grundigere gjennomgang av ditt Appendix. Mine kommentarer vil da bli sendt direkte til din private e-postadresse.
For noen uker siden lastet jeg opp en statusrapport om samer og DNA til den internasjonale Facebook gruppa Saami genealogy. Her er det mange norskamerikanere som er interesserte i sine eventuelle samiske aner. Teksten er derfor skrevet på engelsk og har en noe mer introduserende karakter enn det som ville være naturlig for norsk lesere. Denne oppsummeringa vil likevel kunne være av interesse også for norsk lesere:
https://drive.google.com/file/d/1ZVos7b ... sp=sharing
De to viktigste nye resultatene er:
1) Full kartlegging av y-DNA til de to reindriftsfamiliene Kemi og Anti fra Karasjok ved bruk av tjenestene til Yfull.com. For begge disse to familiene finner man at når man går lengre bakover i tid enn ca. 2000 år, er disse samefamiliens farslinjer sammenfallende med farslinjene til mer enn halvparten av menneskene som i dag bor i dagens Finland. Dette betyr at den delen av nord-samenes DNA som har asiatisk opphav, kom for ca. 2000 år siden inn via det som var den tids nord-finlendere. Men legg her også merke til at den genetiske profilen til de som for ca. 2000 år bodde i de nordlige deler av Finland, er ganske forskjellig fra det man finner hos dagens finlendere. Nord-samene er dermed halvt nord-finlendere fra ca. 2000 år siden.
2) En av de største frustrasjonene til de som har forsøkt å finne svar på spørsmålet om hvor stor andel av deres aner som er samisk ved bruk av de vanlige leverandørene av DNA-tester, er at de kun får som svar at de er opp til 70% -100% finsk. Dette resultatet forstås lett ut fra det som er beskrevet over under punkt 1. I tillegg har 23andMe nylig komme med ei ny tjeneste hvor de angir hvor man i verden finner de menneske som man er mest i slekt med uavhengig av eventuell etnisk tilhørighet. For vår ‘’100 %‘’ nord-same, Ellen Kemi, viser disse testene at en stor del av de menneskene hun er mest i slekt med, i dag bor i Finland og Karelen. Dette er i fullt samsvar med resultatene beskrevet under punkt 1.
Den viktigste konklusjonen av dette er at nord-samene kom ikke ‘’ferdiglaget’’ noe sted ifra. Isteden oppstod de for ca. 2000 år siden, på kysten av Finnmark, som et nytt blandingsfolk mellom skandinaviske steinalder kvinner og menn fra Nord-Finland. Dette nye blandingsfolket var de første sjøsamene. Før dette tidspunktet fantes det ingen nord-samer.
Jeg er nå ved veis ende når det gjelder videre bidrag til hvor nord-samene kommer fra.
For noen uker siden lastet jeg opp en statusrapport om samer og DNA til den internasjonale Facebook gruppa Saami genealogy. Her er det mange norskamerikanere som er interesserte i sine eventuelle samiske aner. Teksten er derfor skrevet på engelsk og har en noe mer introduserende karakter enn det som ville være naturlig for norsk lesere. Denne oppsummeringa vil likevel kunne være av interesse også for norsk lesere:
https://drive.google.com/file/d/1ZVos7b ... sp=sharing
De to viktigste nye resultatene er:
1) Full kartlegging av y-DNA til de to reindriftsfamiliene Kemi og Anti fra Karasjok ved bruk av tjenestene til Yfull.com. For begge disse to familiene finner man at når man går lengre bakover i tid enn ca. 2000 år, er disse samefamiliens farslinjer sammenfallende med farslinjene til mer enn halvparten av menneskene som i dag bor i dagens Finland. Dette betyr at den delen av nord-samenes DNA som har asiatisk opphav, kom for ca. 2000 år siden inn via det som var den tids nord-finlendere. Men legg her også merke til at den genetiske profilen til de som for ca. 2000 år bodde i de nordlige deler av Finland, er ganske forskjellig fra det man finner hos dagens finlendere. Nord-samene er dermed halvt nord-finlendere fra ca. 2000 år siden.
2) En av de største frustrasjonene til de som har forsøkt å finne svar på spørsmålet om hvor stor andel av deres aner som er samisk ved bruk av de vanlige leverandørene av DNA-tester, er at de kun får som svar at de er opp til 70% -100% finsk. Dette resultatet forstås lett ut fra det som er beskrevet over under punkt 1. I tillegg har 23andMe nylig komme med ei ny tjeneste hvor de angir hvor man i verden finner de menneske som man er mest i slekt med uavhengig av eventuell etnisk tilhørighet. For vår ‘’100 %‘’ nord-same, Ellen Kemi, viser disse testene at en stor del av de menneskene hun er mest i slekt med, i dag bor i Finland og Karelen. Dette er i fullt samsvar med resultatene beskrevet under punkt 1.
Den viktigste konklusjonen av dette er at nord-samene kom ikke ‘’ferdiglaget’’ noe sted ifra. Isteden oppstod de for ca. 2000 år siden, på kysten av Finnmark, som et nytt blandingsfolk mellom skandinaviske steinalder kvinner og menn fra Nord-Finland. Dette nye blandingsfolket var de første sjøsamene. Før dette tidspunktet fantes det ingen nord-samer.
Jeg er nå ved veis ende når det gjelder videre bidrag til hvor nord-samene kommer fra.
Re: Innvandringen til Norge etter istida
Takk skal du ha. Jeg fikk ikke opp den linken du la ved - jeg får opp opplysninger om at Slektsforums "sikkerhetskonfigurasjon er utdatert"...