DNA testar

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj05768
Innlegg: 2
Registrert: 2. november 2007 kl. 20.21
Sted: LUNDEGREND

DNA testar

Legg inn av gj05768 » 2. november 2007 kl. 20.34

Eg kunne ikkje finne noko tema som generelt omhandla denne teknologien. Eg tenkjer særleg på på såskall ancestrytestar og firmaet Genetrack spesielt (http://www.genetrack.co.uk/dna_ancestry_testing.php)

Spørsmålet er enkelt: Er det nokon som har teke og kan orientere kort om slike "ancestor" testar?

Kva kan ein lese ut av dei? Er det i det i det heile noko som er opplysande om eige opphav eller er det berre ei betaling for å bli ført som ein post i eit eller anna medisinsk selskap sin database over DNA?

Takk

Erling

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: DNA testar

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 3. november 2007 kl. 9.27

Hei

Jeg har ingen personlig erfaring med selskapet Genetrack/Genbase, men her finner du noen kommentarer.

Når det gjelder deres "ancestors" tester så ser det ut til å være vanlige yDNA (20 og 44 markører) og mtDNA tester som omtalt på denne nettsiden.

Du finner mer om dette temaet her på Slektsforum under DNA og slektsforskning


Hilsen
Vidar

gj05768
Innlegg: 2
Registrert: 2. november 2007 kl. 20.21
Sted: LUNDEGREND

Re: DNA testar

Legg inn av gj05768 » 4. november 2007 kl. 8.28

Mange takk! Eg fekk svart på dei flese spørsmåla her.

dn18250
Innlegg: 98
Registrert: 30. mars 2008 kl. 21.44
Sted: TOMTER

Re: DNA testar

Legg inn av dn18250 » 23. juni 2010 kl. 19.06

Jeg ønsker å finne ut om hvem som var far til min anmoder i Sverige. Hun ble født i 1788 og jeg kommer i det syvende ledd etter hennes potensielle far.

Jeg har på bakgrunn av en historie et par person(er) i Sverige i kikkerten og det finnes nålevende personer som er knyttet til disse to personene idag.
En nålevende har en ren mannslinje i åttende ledd og en annen har en blanding av menn og kvinner linje fra samme person(er)

Jeg har mottatt et tips om å ta en Family Finder Test, Family across all your lines til USD 289
Kan jeg få et utbytte av den dersom de andre nålevende personer tar samme test.
Har vi samme stamfar så vil jeg få match med disse?

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Innlegg: 1355
Registrert: 19. oktober 2004 kl. 17.54
Sted: LARVIK

Re: DNA testar

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 16. juli 2010 kl. 21.17

Hans Petter

Jeg har nå fått resultatene av min egen Family Finder test og har allerede treff med 10 andre testere. Noen av resultatene indikerer et slektskap på 4-5 menninnger som jeg driver og finner ut av hvem vi har som felles ane. For noen andre resultater er det mer fjernt som at amerikanere blir oppmerksom på at de har norske aner.

Dersom du sammenligner Family Finder resultater fra forskjellige personer så vil du få en indikasjon på hvem som har nærest eller flest sammenfallende ane, men DNA tester er best til å sansynliggjøre hvem som ikke er i slekt. Family Finder testen tar for seg hele anetavla i mange generasjoner så her blir nok resultatene mest nøyaktig i kombinasjon med tradisjonell aneforsking.


Med hilsen
Vidar

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»