GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Moderator: MOD_DNA

Svar
Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av dn24600 » 29. november 2014 kl. 17.14

Jeg er i ferd med å tilpasse en GEDCOM fil spesielt for Family Tree DNA - The Norway Project. Jeg har bestilt test, inneholdende det meste som kan testes der :-)

Jeg prøver å følge oppskriften for hvordan denne filen bør se ut, og er en smule usikker på STEDSNAVN:
De fleste av mine direkte aner er fra Troms, gjerne født f.eks. et sted i tidligere Hillesøy kommune (et sted nå i Lenvik kommune), bodde mesteparten av livet et annet sted i Hillesøy (som nå er i Tromsø kommune) og døde i tidligere Tromsøysund kommune (et sted nå i Tromsø kommune). Alle livshendelser er naturligvis stedfestet korrekt i min "egentlige" database, mens ønsket FTDNA GEDCOM bare har plass til ett stedsnavn.

Hva skal jeg helst bruke, for å gjøre dette forståelig for de som finner treff for mine aner (og skal se på GEDCOM dataene)? Fødested, bosted som voksen, eller dødssted? Tidsriktig kommune/sted, eller dagens kommune/sted?

Det samme spørsmålet gjelder forsåvidt også for gårdsnavn (som jeg fører "anderledes" i min database), bruker jeg fødegård eller "levde-som-voksen-gård"?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av Anne M. Berge » 30. november 2014 kl. 11.07

Hvilket slektsprogram bruker du da?

Der bør det være plass til "fullt" stedsnavn med sted, fylke osv. Det blir med i en eksport til GEDCOM det?
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av Anne M. Berge » 30. november 2014 kl. 11.09

For gårdsnavn og navn/sted generelt:

Bruk tidligst kjente navn og sted.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av dn24600 » 30. november 2014 kl. 12.50

Jeg har tilgjengelig det meste av de slektsprogrammer som finnes, for bruk til omarbeiding og forkorting av feltene i GEDCOM filen. Jeg tror kanskje du misforsto deler av mitt spørsmål (ut fra ditt første svar). Poenget mitt er at jeg har FULLE stedsnavn (gjerne flere stedsnavn per livshendelse, gjerne både kommune/herred og sogn/prestegjeld) i databasen min. Jeg må derfor, ifølge oppskriften jeg linket til i mitt spørsmål, omarbeide og kraftig forkorte opplysningene som skal brukes i FTDNA GEDCOM filen. Sitat:

Give as detailed information as possible, but note that the space is very limited, so please see the following examples. Note that we will slightly edit the information to fit this format if the details are already known through the map function or a GEDCOM. Also see our list of county abbreviations.

* Ingeborg Olsdtr Eide 1799-1864 Odda, HRD, NO
* Ola Nilsson Eide b1799 Eid, MRO
* Ola Nilsen Gjerde c1800 Stranda, MRO
* Ragnhild Nilsdt Hestnes b1800 Stange, HED, NO

The field has very limited size, so you will need to shorten info, like Nilsd instead of Nilsdotter - and use NO instead of Norway. Add only birth year if known, death year only if birth year is not known. Do not waste space on blank spaces, commas etc. See examples on our public lists, and do not use the format listed as example under the name field. We need full name and place/county as well as birth year.


(Mine understrekninger!)
Dette betyr at jeg må fjerne mye informasjon (dato og måned), samt endre Troms til TRO, fjerne komma (på tross av at det brukes i eksemplene?), altså en del arbeid spesielt for FTDNA formål, som jeg naturligvis ønsker å gjøre bare en gang.

Når det gjelder navneformen for gårdnavn/adresse, forstår jeg at dette står skrevet et annet sted (jeg finner ikke ditt sitat på siden jeg linket til)? Hvor finner jeg oppskriften du har hentet sitatet fra?

Jeg forstår fra ditt siste svar at det anbefales brukt tidsriktig (kommune/herred) for fødselssted, så da legger jeg inn det for bruk i FTDNA GEDCOM filen!

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av Anne M. Berge » 30. november 2014 kl. 12.53

Jan-Thore skrev:Give as detailed information as possible, but note that the space is very limited, so please see the following examples. Note that we will slightly edit the information to fit this format if the details are already known through the map function or a GEDCOM. Also see our list of county abbreviations.

* Ingeborg Olsdtr Eide 1799-1864 Odda, HRD, NO
* Ola Nilsson Eide b1799 Eid, MRO
* Ola Nilsen Gjerde c1800 Stranda, MRO
* Ragnhild Nilsdt Hestnes b1800 Stange, HED, NO

The field has very limited size, so you will need to shorten info, like Nilsd instead of Nilsdotter - and use NO instead of Norway. Add only birth year if known, death year only if birth year is not known. Do not waste space on blank spaces, commas etc. See examples on our public lists, and do not use the format listed as example under the name field. We need full name and place/county as well as birth year.



Nei, dette gjelder feltet for Most Distant Ancestor - ikke GEDCOM!

Se vår veldig detaljerte beskrivelse her: http://www.norwaydna.no/gedcom-og-slekt/norsk-navneskikk/foring_av_navn/

Masse bilder som forklarer hva som skal hvor.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av dn24600 » 30. november 2014 kl. 13.20

Takk for svar!
Da er det definitivt JEG som har misforstått! Det er bra jeg spurte om dette, før jeg satte igang arbeidet da :-)

Jeg har nok enda ikke forstått konseptet med Most Distant Ancestor, jeg trodde nok at dette var noe som ville fremkomme av sammenhengen automatisk, etter at jeg hadde lastet opp GEDCOM filen.

Da er det nok for meg å "gå tilbake til start", og lese meg opp på hva dette egentlig betyr. Det kan åpenbart komme flere spørsmål fra meg :-)

Jeg har jo god tid før det foreligger noen testresultater, jeg har enda ikke mottatt testpakken (den skal være sent til meg den 17. november).

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: GEDCOM for opplasting til The Norway Project

Legg inn av Anne M. Berge » 30. november 2014 kl. 13.31

For å om mulig forhindre flere misforståelser skal jeg gå inn og redigere informasjonen på Norgesprosjektets FTDNA-side til kun å lenke til våre egne nettsider der den detaljerte beskrivelsen fins.

:)

Oppsummert: Generer en helt vanlig GEDCOM fra slektsprogrammet du bruker, med max antall generasjoner satt til 15 (utover det vil uansett ikke synes) og gjerne med bare direkte aner, særlig om du har en stor slektsfil (det forhindrer kræsj).

Derifra kan vi administratorer plukke informasjon og legge i de spesielle feltene på kontoen:

* Most Distant Ancestor i rett farslinje
* kartplott for hvor han er fra
* Most Distant Ancestor i rett morslinje
* kartplott for hvor hun er fra
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»