DNA-prøve for å finne ut av antatt far?

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj19758
Sted: Oslo

DNA-prøve for å finne ut av antatt far?

Legg inn av gj19758 » 21. juni 2013 kl. 13.26

Hei.
Jeg har tre spørsmål jeg håper noen kan svare meg på:)

Er det mulig å finne slektslinje gjennom søsteren til en antatt far eller gjennom hennes eventuelle barn?

Er det mulig å finne slektslinje gjennom eventuelle barn til hun som var gift med broren til en antatt far?

Generelt for alle spm: Med hvor stor sikkerhet vil prøvene kunne bekrefte dette?
Sist redigert av gj19758 den 24. juni 2013 kl. 15.02, redigert 1 gang totalt.

dn10058
Sted: LARVIK

Re: dna prøver

Legg inn av dn10058 » 21. juni 2013 kl. 19.54

En blodprøve i gamle dager kunne vel stort sett bare brukes til å fastslå at den påståtte faren IKKE kunne være faren (sammenligning av blodtyper). Den ga ikke svar på HVEM som var faren.

Kan du og søsteren til den påståtte faren (eller hennes barn) ta en autosomal DNA test, så vil dere med en gang se om dere er så mye i slekt at den påståtte virkelig er faren. Det vil ikke være nødvendig å gå til utenforstående "eksperter" for å fastslå dette.

gj19758

Legg inn av gj19758 » 21. juni 2013 kl. 20.28

Takker for tilbakemelding:)

Når du sier at det ikke trengs eksperter til å fastslå dette, betyr dette at man kan ta DNA prøver på et vanlig legekontor.

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 21. juni 2013 kl. 21.26

Nei, jeg tenkte egentlig på en test via FTDNA (som jeg har tatt) - eller andre tilsvarende. Du/dere bestiller i tilfelle testen via internett og med kredittkort, og får tilsendt en børste som dere bruker i munnhulen, og sender dette tilbake i en ferdig adressert konvolutt. Du/dere får en innloggingskode der du/dere kan gå inn på en privat side og se resultatet etter en par mnd. Der får dere også opp alle som matcher dere innen rimelig antall år (alle som har testet hos vedkommende lab) - og hvor nært dere er i slekt.

Du kan sikkert også gjøre dette hos en lege her til lands, men jeg antar at det da vil bli en annen pris. En Family Finder test hos FTDNA (der kanskje de fleste som driver med slektsgransking synes å teste seg) koster i dag 199$ http http://www.familytreedna.com/Default.aspx?c=1

Ja, jeg faar vel henge paa her, at de andre som matcher dere ogsaa faar se at dere matcher dem... Det er vanlig aa faa fra ca 100 til 150 matcher, men det kommer nye matcher etter hvert som noen nye tester seg og det dukker opp nye slektninger, med felles aner helt tilbake til 16/1700 tallet. Det vil framgaa av matchingen hver naert dere er i slekt.

gj19758

Legg inn av gj19758 » 21. juni 2013 kl. 21.52

Tusen takk:)
Da gjenstår det å se om jeg får til dette og at alle er med:)

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 22. juni 2013 kl. 9.27

Una skrev:Er det mulig å finne slektslinje gjennom søsteren til en antatt far eller gjennom hennes eventuelle barn?

Er det mulig å finne slektslinje gjennom eventuelle barn til hun som var gift med broren til en antatt far?

Generelt for alle spm: Med hvor stor sikkerhet vil prøvene kunne bekrefte dette?

I utgangspunktet kan dere ta disse prøvene selv og bruke et laboratorium som Family Tree DNA til å analysere resultatene, men vær oppmerksom på at denne fremgangsmåten er litt for enkel dersom du trenger opplysninger som skal brukes som rettslige bevis.

For å tolke resultatene trengs det litt kunnskap, men det er ikke vanskeligere enn at en kan lære seg dette på egen hånd og spørre om alt en er usikker på i dette forumet. :wink:

Med hvor stor sikkerhet prøvene kan bekrefte eller avkrefte det antatte farskapet er det vanskelig å si noe om før en har resultatene og forsøker å tolke dem. Noen ganger kan det dukke opp flere spørsmål, og kanskje du må finne nok en person å teste før du finner ut av puslespillet. Andre ganger kommer prøvene tilbake med et svar som er entydig og som ikke gir rom for tvil.

Una skrev:Da gjenstår det å se om jeg får til dette og at alle er med:)

Tester du hos et "slektsforskningslaboratorium" som Family Tree DNA blir resultatene sammenlignet med resultatene fra andre som har testet seg, og i noen tilfeller kan du få svar på en del spørsmål selv om det bare er du som tar denne testen. Og dersom du tester deg selv først kan det hende at det er lettere å overtale andre til å ta testen for å sammenligne resultatene.

gj19758

Legg inn av gj19758 » 22. juni 2013 kl. 12.18

Tusen takk for svar Håkon:)

Er det noen grense for hvor langt ut i slekta man kan gå for å ta DNA tester, eller er det slik at jo nærmere nedstamming desto sterkere står slektsskapet?

Jeg tenker slik at dersom jeg ikke får med vedkommende, som kanskje er halvsøster, kan man da likevel få sterke indikasjoner med andre slektsledd som ikke nedstammer direkte fra den antatte faren, selv om vi her kanskje snakker om onkelbarn av antatt far:)

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 22. juni 2013 kl. 17.00

Una skrev:Er det noen grense for hvor langt ut i slekta man kan gå for å ta DNA tester, eller er det slik at jo nærmere nedstamming desto sterkere står slektsskapet?

Dersom det er snakk om en autosomaltest (den testen som Family Tree DNA kaller "Family Finder") vil den få med alle de helt nære slektningene som har testet seg, men når det blir flere ledd mellom de som har testet seg øker muligheten for at en slektning ikke blir funnet. Tanter, onkler, fettere og kusiner er det stor sannsynlighet for at kan identifiseres av testen.

Likevel, husk på at det kan være litt av et puslespill å få lagt brikkene i slike puslespill på riktig plass. De som er med på testingen må være myndige og forstå hva de er med på og hvorfor du ønsker at de tester seg.

Og, dersom du har planer om å bruke dette i en eller annen rettslig prosess må du bruke helt andre laboratorier enn Family Tree DNA. Prisen på slik testing er langt høyere ettersom det stilles langt større krav til at det ikke sniker seg inn noen feil i resultatene.

gj19758

Legg inn av gj19758 » 24. juni 2013 kl. 12.18

Takker for svar Håkon:)

Bare et spm i den forbindelse. Laboratoriet som du snakker om...kan dette gjøres ved at blodprøver sendes til feks Fûrst via fastlege?
Sist redigert av gj19758 den 24. juni 2013 kl. 15.01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: DNA-prøver

Legg inn av Anne M. Berge » 24. juni 2013 kl. 12.29

Dersom du trenger farskapstest/familietest som skal holde rettslig, så kontakt Gena i Stavanger som utfører slike tester.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj19758

Re: DNA-prøver

Legg inn av gj19758 » 24. juni 2013 kl. 14.16

Tusen takk for svar:)

Nå har jeg vært i kontakt med Gena i Stavanger og fått all informasjon jeg trenger:)

Mvh

Una :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»