DNA testing: Valg av test og testperson

Moderator: MOD_DNA

Svar
23358
Innlegg: 59
Registrert: 7. januar 2009 kl. 19.02
Sted: FREDRIKSTAD

DNA testing: Valg av test og testperson

Legg inn av 23358 » 12. juni 2013 kl. 12.40

Vurderer å DNA teste meg :-) Sikkert dumme spørsmål men jeg spør allikavel

Men lønner det seg å teste meg selv eller er det best at mamma gjør det?

Norgesprosjektet: Linker det mot slekt i Sverige, USA og Skottland hvor vi leter etter slekt?

Priser og tilbud: Har tittet på priser men synes det er like priser. Noen som vet om det kommer noe tilbud?

Holder det at jeg tar en MtFullSequense og min bror en YDNA37. Eller bør man gå for noe som er bedre?

Mvh Elin

dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Re: DNA testing

Legg inn av dn10058 » 12. juni 2013 kl. 15.36

Er du ute etter morslinja di, tar du en mtDNA test. Den følger bare linja mor - mormor - mormors mor osv. Den kan du ta selv.

Er du ute etter farslinja di, må du få enten far, bror, fars bror, farfar osv til å ta en yDNA test. Den følger bare linja far - farfar - farfars far osv. 37 markører er vel OK, men jeg vil anbefale 67.

Er du ute etter slektninger på grunnlag av hele genmassen din, tar du en autosomal test. FTDNA har f.eks en slik test som kalles Family Finder. Den bør du ta selv, slik at du får treff med de som matcher gener arvet fra både mor og far.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: DNA testing

Legg inn av dn27099 » 12. juni 2013 kl. 17.29

Elin skrev:Norgesprosjektet: Linker det mot slekt i Sverige, USA og Skottland hvor vi leter etter slekt?

I Norgesprosjektet er det medlemmer fra mange land som har norske aner. Når du har testet deg hos Family Tree DNA kan du gjerne være med i flere prosjekter, dersom det er du som har aner fra andre land.

Elin skrev:Priser og tilbud: Har tittet på priser men synes det er like priser. Noen som vet om det kommer noe tilbud?

Holder det at jeg tar en MtFullSequense og min bror en YDNA37. Eller bør man gå for noe som er bedre?


Det er DNA-treff i Slektsforskernes hus (Øvre Slottsgate 2B, Oslo) lørdag 15. juni fra kl 11-15, om du har anledning til å komme.

Dersom du vurderer å få testet Y-DNA og mtDNA så vil jeg anbefale at din bror tester Y-DNA og din mor tar en mtFullSequence. Årsaken til at jeg anbefaler at det er din mor som tester mtDNA er at da har du sikret at prøvematerialet fra din mor lagres og kan brukes dersom du ønsker bestille å mer testing i årene som kommer.

Hvor omfattende test for Y-DNA din bror bør bestille er det vanskelig å si noe om uten å kunne gjette hva resultatet av testen blir. 37 markører (Y-DNA37) er et godt utgangspunkt, men det kan hende det er å behov for å utvide testen senere.

Y-DNA forteller deg bare noe om den rette farslinjen, og mtDNA sier kun noe om den rette morslinjen (mor, mormor, mormors mor og så videre). Dersom du ønsker å vite noe om dine N-menninger (opp til 5-6 menninger) er det autosomaltest (Family Finder) som sier noe.

Tester du Family Finder får en liste over slike slektninger (dersom noen har testet seg) og et estimat over hvor langt ut i slekt de antagelig er. Dersom din bror tar Family Finder også så vil dere ha en del felles treff, og så vil du ha noen treff din bror ikke har og din bror vil ha noen treff som du ikke har. Totalt får dere flere treff. Dersom din mor tester Family Finder i tillegg vil du være i stand til å se hvilke av dine treff som sannsynligvis hører hjemme på morssiden, og hvilke treff som hører hjemme på farssiden. Det er veldig nyttig når du prøver å finne disse treffene på slektstreet ditt. I tillegg vil din mor antagelig ha noen treff som verken du eller din bror har.

Men som sagt, starter du med Y-DNA for din bror og mtDNA for din mor har du et godt utgangspunkt for å oppgradere testene på et senere tidspunkt. (Og spør din mor og bror om du ikke skal ta noen test selv så kan du jo starte med en Family Finder, så har dere tatt alle variantene. :wink: )

23358
Innlegg: 59
Registrert: 7. januar 2009 kl. 19.02
Sted: FREDRIKSTAD

Re: DNA testing

Legg inn av 23358 » 17. juni 2013 kl. 22.42

Takk for oppklarende svar

Nå skal det testes :)

Elin

23358
Innlegg: 59
Registrert: 7. januar 2009 kl. 19.02
Sted: FREDRIKSTAD

Re: DNA testing

Legg inn av 23358 » 24. juni 2013 kl. 10.37

Da må jeg bare spørre en gang til:

Onkel kan teste seg på sin direkte farsgren. Vi har navn på hans tipp oldefar som kom fra Sverige. Men der stopper alle spor...
Bør han teste med en Y-DNA eller en Family Finder?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: DNA testing

Legg inn av Anne M. Berge » 24. juni 2013 kl. 15.52

Direkte farslinje = Y-DNAtest.

Mer om Y-DNA her.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»