U5 og I1-M253

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj16943
Innlegg: 3
Registrert: 19. september 2012 kl. 15.29
Sted: Oslo

U5 og I1-M253

Legg inn av gj16943 » 23. oktober 2012 kl. 20.35

Hei,

Jeg har testet meg gjennom Family Tree DNA, og kommet frem til Y-DNA I1 (M-253) og mtDNA U1.

Har noen tips om hvordan jeg finner ut mer om disse haplogruppene? Jeg har skaffet meg noe litteratur, men synes fortsatt jeg ikke har kommet helt til bunns. Ser også at det er en link til I1 haplogruppen i en annen diskusjonstråd, og har lest den.

Jeg er også en del av Norges prosjektet, men er litt usikker på hvordan mine data kan benyttes der. Og ikke minst hvordan jeg kan sammenlikne meg med eksisterende data. Er det noen tips til hvordan jeg går frem?

Mvh.,
Reidar

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av dn25293 » 26. oktober 2012 kl. 22.23

Hei Reidar,

Har desverre ikke anledning til et detaljert svar i kveld, men skal komme tilbake senere.

Det ser ut til at du har en ganske sjelden hg I STR resultat - du har ingen 67, 37 eller 25 marker treff, bare på 12 marker har du ett treff 12/12 og 32 treff 11/12.

Jeg foreslår at du først transfer dine resultater til ysearch for å se om det er andre treff der. For å gjøre det: Logg inn på din FTDNA hjemme side, gå til YDNA, Matches (der vil du finne dine 33 treff), nederst på siden står det "Upload to ysearch.com". STR testresultatene dine vil da automatisk bli overført (ysearch eies av FTDNA). Du vil få et nytt ID og passord som du da kan bruke til å sammenligne dine resultater med andre på ysearch.

Den andre tingen du bør gjøre er å legge inn din eldste ane på din FTDNAs hjemmeside. Da du ikke har gjort det er dine resultater i dag plasert i "ungrouped" seksjonen.

La oss vite om du har problemer i å overføre resultatene.

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av dn25293 » 1. november 2012 kl. 19.56

Hei igjen Reidar,

Når du sier du vil finne ut mer om dine haplogrupper vet jeg ikke hvor mye tekniske detaljer du vil ha, men hvis du logger inn på din FTDNA side og går til I1 prosjektet, som du er medlem av, finner du der en lang liste av artikler om Hg I, plus links og referenser til diskusjonsgrupper. I tillegg bør du også følge Hg I diskusjonene på http://www.anthrogenica.com/forum.php og http://eng.molgen.org/. Hvis det er mer general informasjon du er etter finnes mye her http://www.eupedia.com/europe/european_ ... oups.shtml.

I tillegg til hva jeg forslo i det forrige innlegget, å overføre resultatene til ysearch.org, må du gjøre det samme med dine mtDNA resultater til mitosearch.org. Du vet vel at du har ett mtDNA HVR1 + HVR2 treff med en amerikansk dame med slekt fra Rogaland? Da du ikke har ført inn noen av dine aner vet vi ikke om du har noen aner derfra! Du bør også melde deg inn i U5 mtDNA prosjektet, hvor de har omtrent 1500 medlemmer, så du kan høre hva som hender på den fronten.

Da det er mange Hg I undergrupper rekommanderer jeg også at du tar en Deep Clade test for å finne undergruppen din, men jeg tror det har vært en del endringer in Hg I SNP testingen i det siste så før du gjør det bør du ta kontakt med en av Administratørene i yDNA Haplogroup I prosjektet for å høre hva som er best for deg som har litt sjeldne STR testresultater.

Hvis du har noen spesielle spørsmål om dine resultater, som kanskje ikke er av interesse for DIS-Norges medlemmer, foreslår jeg at du sender en email direkte til en av Norway Projects administratører

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av dn27099 » 3. november 2012 kl. 23.42

Svein skrev:Da det er mange Hg I undergrupper rekommanderer jeg også at du tar en Deep Clade test for å finne undergruppen din, men jeg tror det har vært en del endringer in Hg I SNP testingen i det siste så før du gjør det bør du ta kontakt med en av Administratørene i yDNA Haplogroup I prosjektet for å høre hva som er best for deg som har litt sjeldne STR testresultater.


FTDNA har mer enn antydet at Geno 2.0 er anbefalt i stedet for en deep clade. Når det gjelder haplogruppe I1 står det klart og tydelig på prosjektets forside at det ofte er bedre å bestille SNP-tester "a la carte" enn å bestille en deep clade test. Meld deg inn i I1-prosjektet og spør administratorene om råd.

gj16943
Innlegg: 3
Registrert: 19. september 2012 kl. 15.29
Sted: Oslo

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av gj16943 » 5. november 2012 kl. 14.40

Tusen takk for veldig spennende kommentarer og hjelp! Uhyre interessant, særlig når det understreker at slekten på morsiden er fra Rogaland!

Men Fikk du det opp gjennom Norgesprosjektet eller FTDNAs sider?

Jeg har lagt inn dataene inn i Ysearch, men ikke tatt for meg mtDNA ennå. Så jeg finner det vel snart ut på egen hånd også...

Mange takk igjen for flotte tips!

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2012 kl. 19.14

Hei Reidar,

Det er fint om du kontakter oss administratorer i Norgesprosjektet direkte på epost, spesielt om dine eldste kjente aner.

Har du slektsprogram på data kan du generere en GEDCOM-fil å laste opp, da får både vi og dine treff opplysninger å jobbe videre fra angående treff.

Du bør også melde deg inn i U5-prosjektet siden du er U5.

Siden du ikke har oppgitt aneopplysninger, er ikke dine resultater plassert på våre lister over fars- og morslinjeresultater. Om du ikke ser hvor du skal legge dette inn selv, så skriv til oss.

Hilsen Anne M B
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj16943
Innlegg: 3
Registrert: 19. september 2012 kl. 15.29
Sted: Oslo

Re: U5 og I1-M253

Legg inn av gj16943 » 12. desember 2012 kl. 9.32

Hei Anne,

Jeg tar gjerne kontakt. Men hva er kontaktadresse?

Jeg forsøkte denne adressen, norwaygenes@yahoo.com, som jeg fant på FTDNA sine nettsider, men har ikke fått noe svar.

Regner derfor at denne adressen er feil.

Vennlig hilsen,

Reidar

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»