DNA test for slekskap på 1700

Moderator: MOD_DNA

Svar
Anne Karin Kolberg Berg
Sted: ÅLESUND

DNA test for slekskap på 1700

Legg inn av Anne Karin Kolberg Berg » 27. desember 2013 kl. 17.56

Prøver en gang for alle å fastslå( eller ikke) om teorien at vi stammer fra tyrkiske leiesoldater stemmer. De vervet seg i den russiske hær og var utlånt til Karl den 12 Karolinere. Har funnet i gamle slektsbøker at 2-6 av karolinerne deserterte i skogene ved Kvärnbergsvatnet ( svensk da , skal være norsk nå)i Nord Trøndelag.Kirkebøkene fra Nordre og Søndre Lie er antatt forsvunnet for årene før 1780 .Den andre grenen er muligens samisk ( skal i hvert fall også ha noe sameblod i årene ) Dette er på min mors side. Jeg har blodtype B+ , noe som vistnok skal være vanlig nordpå , men mer sjelden vestpå der jeg bor. Har undersøkt med et mannlig søsken barn , halvt svensk , også slektforsker. Han hadde B- ,men dette hadde han etter sin far som kom fra Sør Sverige.
Så hvilke test bør jeg ta ( er dame), dette går via min mor , min mormor og så antar vi at det er fra min oldefar , sannsynligvis fra hans far igjen . Da er vi kommet tilbake til en fødsel ca år 1800 ( fant 1800-1809),Opprinnlig skal de da komme fra Skogen i Nordre Lie ved Kvärnbargsvatnet . For om mulig å finne en link her , hva i all verdens slags DNA test burde jeg satse på??

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: DNA test for slekskap på 1700

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 27. desember 2013 kl. 22.02

Det første rådet er at du finn ut så mykje du kan ved vanleg historisk metode. Karolinertida er kring 1700 (Karl 12 si regjeringstid 1667-1718) eller 300 år sidan.
Grovt rekna er det 10 ættledd tilbake til forfedrene på den tida (det er vel -fedre det er snakk om, som var soldatar) og du har nokre hundre av dei.

Det første du burde gjere er å finne fram til denne informasjonen i dei gamle slektsbøkene og vurdere kjeldeverdien. Er det berre påstandar, eller er det vist til noko form for dokumentasjon - og kor nøye er denne? Kan opplysningane etterprøvast på noko vis?
Det hjelper ikkje stort om ei "gammal" bok er 80 år. Dei eldste kyrkjebøkene var sannsynlegvis like bortkomne då som no - og det like fullt over 200 år etter hendingane.

DNA vil ikkje kunne hjelpe deg. Det er bortkasta pengar.
Jamvel om vi tenkjer oss at du skulle ha ein desertert karoliner-soldat som 7tipp-oldefar, er det svært lite sannsynleg (mindre enn ein promille) at det er spor etter han i ein test. (Han har kanskje levert mindre enn ein 1000-del av arvematerialet ditt). Det neste problemet er å vite kva du skulle samanlikne resultatet med. 7tippen kunne vere son til ein innvandra trønder-svenske - eller ein innleigd tyrkisk-russisk knekt...

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av Anne M. Berge » 27. desember 2013 kl. 22.38

Anne K. skrev:For om mulig å finne en link her , hva i all verdens slags DNA test burde jeg satse på??

Du kan starte med å lese denne lille artikkelen på Norgesprosjektet DNAs nettsider, som forklarer hva som kan testes og hva som er vanskelig for ikke å si umulig å få testet via DNA:
Testing av komplekse anelinjer.

For å anvende DNA som redskap i slektsforskning gjelder det å ha god kunnskap om hvordan det kan anvendes og hva begrensningene består av.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Anne Karin Kolberg Berg
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Anne Karin Kolberg Berg » 28. desember 2013 kl. 1.02

Tusen takk for gode råd. Dette er nok mer rykte enn fakta . Men så er det jo de som er så ramsvart i håret og virkelig ser tyrkisk ut. Får si at noen av min mors søskenbarn virkelig har fått med seg mesteparten av utseende. Her ute med kysten heter det seg at dette eksotiske utseende kommer fra Spanske båter , som har gått på grunn og mannskapet har overlevd. Der inne ved svenskegrensen var vel neppe noen Spanjoler??
Får lese videre og se om jeg kan finne historisk hold for at det virkelig var russiske leiesoldater i Karl den store sin hær og at disse virkelig kom fra områdene rundt Svartehavet eller Tyrkia. Uansett en god historie :D

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 28. desember 2013 kl. 1.14

Blondt hår og blå øyne er ikke typisk opprinnelig nordisk, skandinavisk eller norsk. Det lyse utseende med spesielt blå øyne oppsto i Baltikum eller enda lengre øst, og kom til Skandinavia senere.

I det hele tatt er gener for utseende så ekstremt mange (polygenetisk) og så sammensatte at de ikke kan brukes til å "spå" hva slags opphav vi har.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 28. desember 2013 kl. 1.23

Blå øyne er ikke typisk norsk. ;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Anne M Berge

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 28. desember 2013 kl. 10.39

Den eneste DNA testen som kan være til nytte i dette tilfellet, er en såkalt autosomal test, f.eks Family Finder (FTDNA). Der får du på kjøpet en test kalt Population Finder. Denne testen er i dag lite anvendelig, men FTDNA meldte før jul at det arbeides med en ny Population Finder test, der de har lagt inn ca 50 populasjoner som du blir testet mot, og da går man flere tusen år bakover i tid. Denne testes ut nå, og skal være klar i løpet av førstkommende halvår.

Det blir spennende å se om det legges opp til at samisk opphav blir tatt med. Det finnes allerede i dag slike programmer som kan si noe om samisk opphav, men da må du uansett ha en autosomal test å legge inn i programmet.

Nåværende Population Finder gir f.eks meg et resultat som viser 53% Finsk/Russisk. Dette kommer da for en del fra mi finske bestemor, men hvor resten kommer fra, vet jeg ikke. Jeg tror helt sikkert at resultatet vil bli anderledes med den nye modellen til FTDNA. Skandinavia og de britiske øyene blir i dag slått sammen til "Orcadian". De resterende 47% hos meg består i dag av orcadian, fransk og spansk.

Den nye Population Finder vil nok gi mange flere detaljer og være mer sikker. Det har skjedd svært mye på DNA-fronten siden dagens Population Finder ble utarbeidet, bl.a er det funnet svært mange nye såkalte SNP'er (mutasjoner), som man vet en god del om (hvor de må ha oppstått etc).

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»