FTDNA-Download Raw data i Family Finder

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn18250
Innlegg: 98
Registrert: 30. mars 2008 kl. 21.44
Sted: TOMTER

FTDNA-Download Raw data i Family Finder

Legg inn av dn18250 » 28. september 2010 kl. 18.27

Jeg er som flere andre ny på dette.

Da jeg forsøker å laste ned Autosomal Results-GZIP,CSV og
X Chromosome Results-GZIP,CSV
får jeg ikke åpnet disse fordi det er en filtype som ikke støttes eller fordi den for eksempel ble sendt som et e-postvedlegg og ikke ble dekodet riktig.

Jeg trenger råd på hvordan jeg skal få det til og
gjerne om det kan sies noe om hva en får ut av innhildet av Raw data i mitt søkende etter felles aner. :?:

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: FTDNA-Download Raw data i Family Finder

Legg inn av Anne M. Berge » 30. september 2010 kl. 14.41

Hei,

Du spør egentlig om to ting:
1. Hvordan få lastet ned og åpnet filene osv.
Her må jeg nok si pass, og overlate til en mer datakyndig til å kommentere filformatet.

2. Hva kan man bruke rådataene til:
Om du ser på egne rådata, vil de stort sett bestå av en uforståelig og lang rekke av tall, bokstaver og symboler. Om du leser gjennom dette vil det ikke gi deg særlig mye nyttig informasjon. Dersom du er genetiker og kan kodene firmaet bruker, vil du muligens kunne få ut noe informasjon.

Men dataene kan anvendes til å prøve f eks andre analyser slik som Euro-DNA-calculator og etter hvert Professor Doug McDonalds BGA analyse (som nå kan analysere rådata fra 23andMe), han er i ferd med å lage en versjon for FTDNA FF også. Det fins flere andre lignende analysekalkulatorer.

Dette forutsetter at man vil sende fra seg disse opplysningene, med det dette innebærer for personvern osv. Man bør altså tenke nøye gjennom det først.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»