Spørsmål ang DNA testing

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj00398
Innlegg: 427
Registrert: 6. januar 2005 kl. 18.48
Sted: LØVENSTAD

Spørsmål ang DNA testing

Legg inn av gj00398 » 7. februar 2019 kl. 10.45

Jeg ble litt nysgjerrig ang det å finne slekt med DNA. De fleste mennesker i Norge har vel ikke DNA testet seg? og det arkivet er i så fall ikke offentlig. Hvordan kan en da finne familie i flere generasjoner etter DNA testing?

MVH Eva Tangen

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Spørsmål ang DNA testing

Legg inn av Anne M. Berge » 7. februar 2019 kl. 13.48

Man får treff med andre slektninger som har testet og fins i den samme databasen, altså for det firmaet man velger å kjøpe test fra. De fleste nordmenn og skandinaver som er testet bruker FamilyTreeDNA-firmaet (FTDNA) som holder til i Houston, USA, eller det israelske selskapet MyHeritage, som kjøper labtjenester hos FTDNA.

Det er også mulig å overføre rådata fra test kjøpt et sted og over til et annet, for å bli matchet med enda flere. FTDNA og MH tillater slik overføring.

Jeg anbefaler FTDNA, som også tilbyr Y-DNA og mtDNA analyser, slik at man kan utvide analysen med flere tester senere, det er det ingen andre laboratorier som har.

Les mer om testing her.

Norgesprosjektet DNA
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj00398
Innlegg: 427
Registrert: 6. januar 2005 kl. 18.48
Sted: LØVENSTAD

Re: Spørsmål ang DNA testing

Legg inn av gj00398 » 7. februar 2019 kl. 16.29

Men uansett så er det jo ikke normalt å DNA teste seg. Det må isåfall bære de som driver med slektsfordking som gjør det. Har aldersgrense hørt om at noen i min familie har tatt en DNA test, og hvertfall ikke for 100/150 år siden. Kan ikke være mange i det registeret?

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Spørsmål ang DNA testing

Legg inn av dn18596 » 8. februar 2019 kl. 9.43

Men, du finner ikke ut hvordan du er i slekt med dine treffer om ikke både du og din "treff" har slektforsket. Jeg ser att ca 80% av mine nye treffer ikke har gjort det. Så om du har slektforsket så langt tilbake som du forventer å finne felles aner, ta DNA test og legg ditt dine aner på sidene der du har testet. Mitt forslag er å ta bare med dine aner i rett linje, da blir det enklere for de som søker på deg. Les også hvordan du skall registrere dine aner i den gedcom fil som du bruker. Jeg ser flere eksempel hvor man har lagt inn Arne Olsen på Plassen, men ikke kommune og fylke.

Jeg håper du ikke tar mine kommentarer negativt, selv har jeg funnet mange nye slektninger ganske langt tilbake.

Jeg begynte med FamilyTreeDNA og førte data til MyHeritage når det var gratis. Det er mange flere treff på MyHeritage og jeg personlig synes deres sider er enklere å arbeide med, men nå må man betale for å få full nytte av resultatet.

Mvh
Niels Hegge

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»