Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resultat

Moderator: MOD_DNA

Svar
Brukeravatar
gj25335
Innlegg: 100
Registrert: 19. desember 2015 kl. 16.18
Sted: Bremnes

Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resultat

Legg inn av gj25335 » 5. mai 2016 kl. 20.53

Det var en familie som bodde på Svela Store i Bjerkreim på beg. av 1600-tallet.

Kilde:
Bjerkreimboka II folio 876-7 PDF 180 under Svela Store

Far: Lensmann Lars Larsson (Litle-Lars) f.1608 - d.1683 (mitt anslag)
Mor: Ingeborg Villasdtr Vikesdal ( -1683)

"Tb. oppl. at ei Ingeborg Svela d. 1669. Skiftebrevet på odelsgodset til avdøde Ingeborg Svela (246) var dat. 6.2.1688 og tgl. 7.11.1671. Kven var denne Ingeborg Svela? ..."
Det som forfatteren antyder er at Ingeborg var en datter.

Forts. ...
"Barn som er kjende:
1. Svend f.kr. 1645 (19 år 1664), g. etter 1674 m. enkje Kari Tollaksdtr. (Tengesdal no 8A.8/Hegelstad 8B). B. på Hegelstad (8C). Svend Svela var oppn. til lagrettemann på HT 1673.
...
3. Marete, g.m. Ånen Larsson Hegelstad (8A.2). B. på Hegelstad (10)..."

Avbrudd: Ånens Larssons (1624-1701) foreldre på Hegelstad er Landeier Lars Jøelson (1584-1673) og Guri Svendsdtr. Birkeland Vikebygd (1588-1660) (fødested hentet fra en privat nettside).
Kilde:
Bjerkreimboka II
folio 1169 PDF 472 under Hegelstad

(forts. barneliste på Svela Store)
"4. Eli f.kr. 1635 (95 år 1730), g.kr. 1669 m. Hadvar Omundson Ivesdal (33A.1). B. på Vikesdal (16), truleg på Assheim (18) og på Ivesdal (34). Ho var truleg dtr. deira. Sjå under Mikkel og Helga (bnr. 4) for nær. oppl. (min anmrk: hvilken gård er dette/bnr4?) Syskenbarnet Eli (17.5) var truleg g.m. Lars, bror til Hadvar.

5. (meg: nå kommer vi til Ingeborg nevnt innledningsvis) Ingeborg? Var Ingeborg Larsdtr., g.m. Rasmus Torgerson og b. på Assheim (17) dtr. deira? I så fall brukte dei truleg jorda foreldra hennar åtte i Assheim. Rasmus makeskifta denne jorda m. Hadvar Omundson, g.m. Eli ovanom (16.4). Dette kunne tyda på at Eli og Ingeborg var systre."

-----------------------------------------------------
For å gå rett på sak: Kan barn 4. Eli Larsdtr. ha vært dtr. til Landeier Lars Jøelson på Hegelstad, og ikke til Lensmann "Litle-Lars".

Begrunnelse: Jeg har to mannlige DNA-matcher på ett og samme segment. Det er sikre matcher og ikke beregningsfeil.
De er også sammenlignet innbyrdes, som påviser slektskap.
Vi er tre på dette segmentet: A, B og C.

Kort fortalt så har A og B som felles aner FORELDRE til Ånen Larsson Hegelstad, og bare dem (bare moren Guri Svendsdtr. Birkeland Vindafjord, for å være helt nøyaktig). Av to utfylte anetavler er dette foreldreparet det eneste de har felles.

Så til match C: han har felles ane FORELDRE til barn nr 4: Eli Larsdtr. Svela Store.
--------------------------------------------------------------------------------
Tilbake til bygdebokens resonnement:
under barn nr. 5 står det (jeg gjentar) (Ingeborg m. ektemann) "... jorda foreldra hennar åtte i Assheim. Rasmus makeskifta denne jorda m. Hadvar Omundson, g.m. Eli ovanom (16.4). Dette kunne tyda på at Eli og Ingeborg var systre." Hvor godt argument er dette egentlig.

Dette makeskiftet mellom Rasmus, mann til Ingeborg, og Hadvar, mann til Eli, hva kan man trekke av det. For å tenke skriftlig: det betyr at Hadvar byttet det som Eli eide og Rasmus det som Ingeborg eide. Rasmus arvet jord i Assheim som Ingeborg hadde fra foreldrene: Lensmann "Litle-Lars" og kone.
--------------------------------------------------------------------------------
En frekk, ubehagelig teori er at en Sønn (Jøel, Ånen, Peder, Mikkel el. Svend) Larsson Hegelstad er biologisk far til Elis barn Lars Hadvarson; Eli er en yngre søster av Ånen Larssons kone Marete. Men det får heller ikke kabalen til å gå opp, hvilket jeg kan fastslå med sikkerhet pga. spesielle arvemønstre for X-kromosomet.
---------------------------------------------------------------------------------
En mulighet er også at Elis foreldre iflg bygdeboken, Lensmann "Litle-Lars" og kone har felles aner med Guri Svendsdtr. Birkeland Vindafjord. For veldig lenge siden. Jeg holder på å kartlegge disse aller, aller eldste men foreløpig er det ingen flere fra Vindafjord.
--------------------------------------------------------------------------------

Se vedlagte anetavle som viser noen av hovedpersonene her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj06006
Innlegg: 1935
Registrert: 27. desember 2007 kl. 20.40
Sted: OPPHAUG

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj06006 » 5. mai 2016 kl. 21.00

Mvh Ann-Mary Engum

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av Anne M. Berge » 5. mai 2016 kl. 21.09

Kort svar:

Om det er FamilyFinder/autosomaltester du har tatt, så kan ikke disse bekrefte eller avkrefte slektskap så langt bak. Den er kun anvendelig for kontroll av slektskap innen 4-5 generasjoner.

Se Norgesprosjektets nettsider.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
gj25335
Innlegg: 100
Registrert: 19. desember 2015 kl. 16.18
Sted: Bremnes

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj25335 » 5. mai 2016 kl. 21.33

Nei vel, da glemmer vi det her. Det er en annen diskusjon om hvorvidt man kan påvise slektskap mer enn 4-5 generasjoner tilbake, og den diskusjonen er jeg ikke kvalifisert til å delta i.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av Anne M. Berge » 5. mai 2016 kl. 22.14

Som det står i artikkelen vår:

Påvise, nei, men mulig sannsynliggjøre - selv om feilkildene og problemene er store.

Jeg anbefaler sterkt at du leser artikkelen i sin helhet, og gjerne sjekke lenkene nederst også, til mer avansert stoff på engelsk.

Se også vår artikkel om "Test av komplekse anelinjer".
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj21206
Innlegg: 180
Registrert: 20. februar 2014 kl. 14.12
Sted: Hafrsfjord

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj21206 » 6. mai 2016 kl. 11.15

Hei.

Hvem som er mor til Lars Jøelsen sine barn er usikkert.Det er antatt at han var gift med Guri Svendsdatter Birkeland,et annet forslag er Torgjerd Ånensdatter Nevland,flere av hans barn døper en datter Torgjerd.

At Lars "litle Lars"Svela har samme Y dna som Ånen Larsen Hegelstad bekrefter bare min anetavle.

Jeg har Peder Larsen Assheim/Svela f.ca 1510 gift med Nn Jøelsdatter Hegelstad
Deres barn var
Lars Pedersen Svela f.ca 1530 oldefar til "litle Lars"
Jøel Pedersen Hegelstad f.ca 1540,farfar til Ånen Larsen.
Tollef Pedersen Assheim f ca 1530,oldefar til Ingeborg Villasdatter gift med "Litle Lars"

Jeg har ikke notert kilder på dette,men tror det meste er hentet fra Bjerkreimsboka.
Mulige korrigeringer mottas med takk.

Ingunn.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av Anne M. Berge » 6. mai 2016 kl. 11.51

Ingunn skrev:At Lars "litle Lars"Svela har samme Y dna som Ånen Larsen Hegelstad bekrefter bare min anetavle.


Trådstarter skriver at det er testet autosomaltester av noen etterkommere - ikke Y-DNA.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
gj25335
Innlegg: 100
Registrert: 19. desember 2015 kl. 16.18
Sted: Bremnes

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj25335 » 6. mai 2016 kl. 21.36

Angre: jeg trekker etterlysningen og anser saken som oppklart.

Kjempeinteressant å få påvist at Ånen har samme Y som Litle-Lars, fordi det ante meg at det var et slektskap mellom disse familiene på Hegelstad og Svela Store.

Jeg har løst floken i dag, og problemet viste seg å ikke være på verken Hegelstad eller Svela Store. En X-match med tre DNA-tester på samme segment, løsningen er soknepresten Oluf Jonson Egersund (han som mistet jobben pga et utsvevende kjærlighetsliv) og hans frue Helga Tollaksdtr. Årstad Egersund, tar ikke med årstall her, dere vet antagelig hvem det er.

Presten er tidligere omtalt i dette emnet:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... and#651088

AKH

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av Anne M. Berge » 6. mai 2016 kl. 22.02

Astrid skrev:Kjempeinteressant å få påvist at Ånen har samme Y som Litle-Lars, fordi det ante meg at det var et slektskap mellom disse familiene på Hegelstad og Svela Store.


Ingen Y-tester her? Eller er det opplysninger som ikke er lagt fram?
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj21206
Innlegg: 180
Registrert: 20. februar 2014 kl. 14.12
Sted: Hafrsfjord

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj21206 » 6. mai 2016 kl. 23.49

Hei

Nå ble jeg virkelig nysgjerrig.

Jeg har 2 av Oluf Jonsen sine døtre i min anetavle.

Jeg går ut fra at du fremdeles er på Hadvar Omundsen sin linje og lurer da på om autosomaltesten viser det samme for Oluf Jonsen sin svigersønn som for Ånen og "litle Lars".

Takk til Anne for informasjon,dette er et nytt område for meg,så det kan fort bli surr i begrepene.

Jeg har nå sjekket Norgesprosjektet,men det er ikke så veldig mange fra Rogaland med der.
Det finnes kanskje flere på medlemssider som f.eks. Face Book?

En mtDNA fant jeg med tilknytning til disse, Inger Siversdatter Grøssfjell f.ca 1600,hun var U4b1a2
Det er ikke hun som er av interesse her,men hennes mann Svale Mortensen Gjedrem.

mvh en slektsamler.

Brukeravatar
gj25335
Innlegg: 100
Registrert: 19. desember 2015 kl. 16.18
Sted: Bremnes

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj25335 » 8. mai 2016 kl. 13.04

Jeg svarer på denne posten men vil bare si at allerede nå har jeg mistet sammenhengen. I min anetavle er det en sønn Erik Olufsen ( -1611), Anne og Eldri Olufsdtr, alle barn av denne sognepresten Oluf Jonson.
Hans far er ukjent. Jeg har en fjerde autosomal test på dette X-segmentet, og så vidt jeg kan se går hennes aner tilbake til Danmark. Kanskje Oluf hadde studert teologi der og var dansk.

Jeg har sjekket på FTDNA om det finnes en match med navn Øverland, men nei. Hvis du har testet et annet sted og også er på GEDmatch, så gi beskjed hva som er din GEDmatch ID, for sammenligning. Jeg har ikke noen i familien med Y- eller Mitokondrie-test. Men mitt mitokondrie kommer ikke fra Rogaland, det vet jeg fra før.

gj21206
Innlegg: 180
Registrert: 20. februar 2014 kl. 14.12
Sted: Hafrsfjord

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj21206 » 8. mai 2016 kl. 19.52

Hei igjen.

Jeg har ikke testet meg,men jeg har satt opp mitt slektstre og flere andre sitt.
Så disse familiene har jeg på kryss og tvers og de kan inneholde mange feil,men det meste er satt opp fra bygdebøker.

Derfor fattet jeg interesse for denne tråden,kanskje jeg her kunne lære noe nytt og DNA er nytt for meg.

Jeg prøver å sette opp en autosomaltest for disse personene for å se om jeg har forstått det riktig.

Domhild Ånensdatter f.ca 1655 tar en test,hun har ikke noe y kromosom,men hun har et x kromosom som viser et spesielt arvemønster.

Lars Hadvarsen f.ca 1674 tar samme test,han har et y kromosom og samme x kromosom som Domhild.

Så har vi kontrollpersonen C ,han har samme y kromosom som Domhild sin farfar og samme x som de to andre.

Det ser fra dette ut som vi skal 5- 6 generasjoner tilbake for å finne dette x kromosomet.
Til Peder Larsen Assheim f.ca 1510 og Nn Jøelsdatter Hegelstad.
Vi kan muligens finne det i generasjon 4- 5 dersom alle brødrene var gift med en Oddsdatter Skjæveland.
Gi meg beskjed hvis jeg har misforstått noe her.

Lars Hadvarsen er direkte etterkommer av både Tollef og Lars.


Domhild bare av Jøel,men vi mangler jo noen mødre her.

Brukte du de samme matchene på Oluf Jonsen og Helga Tollaksdatter ,slik at det her dreier seg om samme y og x kromosom ?

Helga Tollaksdatter var datter av Tollak Assersen Slettebø,hennes mor var trolig Nn Skadberg.
Tollak var også gift med Ingelev Ormsdatter Årstad.
Lars Hadvarsen går til Anna Olufsdatter på sin farslinje og til Eldri på sin morslinje.

Domhild går til Eldri på morslinjen.

Jeg synes det er merkelig at ingen av disse er med i Norgesprosjektet,nettopp fordi vi her har linjer som kan gå langt tilbake.

En test av meg vil heller ikke hjelpe her, ingen av disse ville gitt min mtDna,den kjenner jeg fordi den ligger inne i Norgesprosjektet.
Min fars Dna skal muligens ned hit,den er også med i Norgesprosjektet, men foreløpig ligger den i Klepp ca 1550

For å kunne si noe om hvor jeg matcher med Astrid ,må jeg nesten få vite hvordan hun har kommet ned hit.

mvh. en slektsamler.

Brukeravatar
gj25335
Innlegg: 100
Registrert: 19. desember 2015 kl. 16.18
Sted: Bremnes

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj25335 » 8. mai 2016 kl. 21.42

Vel, det har vært en nokså bratt læringskurve siden desember i fjor og til i dag. Det er ikke mulig å forklare i detalj hele prosedyren, men hvis du tenker mengdelære fra matematikk-timen på skolen, så er det raskt å forklare. Tre personer har sin autosomale DNA-test på nett, det kan være flere brukere som matcher innbyrdes, men tre er et minimum. Vi A, B og C har bare ett eneste segment som overlapper hverandre, slik som i matematikken der mengder som ligger over hverandre danner et utsnitt. Og denne metoden som kalles genetic genealogy fører da frem til at vi kan si hvem i anetavlen dette spesifikke segmentet er arvet fra. For å bruke et billedlig uttrykk, vi sitter på hver vår gren og kryper inn mot stammen, som representerer de eldste i anetavlen. Tre separate grener som har sitt utspring i samme slekt, og videre oppover treet så kommer vi til samme familie, og til sist når vi samme foreldrepar. Så, ved å bruke denne metoden som er forklart forskjellige steder på nettet, har jeg kommet til at jeg slekter på sognepresten Oluf Jonsen med eller uten frue, samt det ekteparet som du var inne på Tollak Asserson og Ingeleiv Ormsdtr Årstad. Det er bare matcher på X eller Y som peker direkte mot enkeltpersoner. Men nå får det være nok, jeg er nybegynner som de fleste andre, og er ikke kvalifisert til å lære fra meg dette.

gj21206
Innlegg: 180
Registrert: 20. februar 2014 kl. 14.12
Sted: Hafrsfjord

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av gj21206 » 9. mai 2016 kl. 0.26

Hei.

Det blir vel omtrent det samme som jeg viste i testen min,der jeg fant den første fellesnevner for alle tre.

Siden jeg er en direkte etterkommer av disse,så har jeg da et x kromosom med et spesielt arvemønster.Lurer på hva det kan være ?

Jeg så litt på det treet du la ut og der matcher du meg på Ingeborg Villasdatter-Marete Larsdatter-Domhild Ånensdatter ,fra henne følger jeg sønnen Torkel. På Torkel sin farslinje går jeg ned til Anna Olufsdatter og på hans morslinje til Eldri.


Ingunn

dn10058
Innlegg: 260
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.50
Sted: LARVIK

Re: Er det feil i bygdebok Bjerkreim,- motstridende DNA-resu

Legg inn av dn10058 » 17. mai 2016 kl. 23.42

Det er viktig å holde X-kromosom og mtDNA fra hverandre.

Vi har 22 kromosomer + et X-kromosom, dvs 23. Både menn og kvinner har X-kromosom. Menn arver dette bare fra sin mor, mens kvinner arver fra både mor og far (dvs farmor).

mtDNA er noe annet og arves i maternal linje (morslinjen). Både menn og kvinner har mtDNA. Menn fører det ikke videre til sine barn. mtDNA arves fra mor, som har fått det fra sin mor, som har fått det fra sin mor osv.

yDNA er det bare menn som har. Det arves i paternal/farslinje, fra far, som har det fra sin far, som har det fra sin far osv.

Autosomale tester (Family Finder f.ks.) tester resten av genene våre (dvs alle kromosomene inkl X), men der holdes mtDNA og yDNA utenfor. Vi arver 50% av genene fra far og 50% fra mor. Ganske nøyaktig 50% fra hver, men det er helt tilfeldig hvilken 50% vi arver. To søsken kan arve ganske så forskjellig. De 50% vi har mistet, er borte for alltid.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»