Er et Familyfinder-resultat sikkert?

Moderator: MOD_DNA

Svar
Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Er et Familyfinder-resultat sikkert?

Legg inn av Sissel Johnsen » 15. april 2015 kl. 22.45

Jeg har akkurat tatt en Familyfinder-test og har fått en liste på 350 personer som kan være slektskap med meg. Jeg har undersøkt noen av de familietrærne som ligger ute og har funnet felles forfedre med noen av dem. Vil det da bety at vårt slektsforskerarbeid har hatt riktige resultater tilbake til vårt felles opphav? De eldste grenene har det jo ofte vært vanskelige å finne sikre kilder til, og når det gjelder farssskap, behøver jo ikke det å være det som står oppført i kirkeboka. Jeg ble i hvert fall glad da jeg fikk et DNAtreff som bekreftet at mine tipp-tippoldeforeldre måtte være de riktige personene. Eller kan en DNA-test også lyve?

Sissel Johnsen

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Er et Familyfinder-resultat sikkert?

Legg inn av Anne M. Berge » 16. april 2015 kl. 10.34

DNA lyver aldri, men tolkning av hva analysen betyr er ikke absolutt.

nettsiden vår som beskriver FamilyFinder-analysen skriver vi:

Om alle dine slektninger var testet, er sannsynligheten for at de dukker opp i trefflisten:

tremenninger og nærmere: over 99 %
firmenninger: over 90 %
femmenninger: over 50 %
seksmenninger: over 10 %
fjernere slekt: sjeldnere

Erfaringen til mange norske testere er at man ofte oppdager mange seks-til timenninger også, spesielt om man har mange aner innen samme geografiske område.

Man må være oppmerksom på at på grunn av rekombinasjon er det en større og større grad av tilfeldighet til stede desto lengre bak i generasjonene man kommer.


Mye av poenget med en Family Finder-test er å sammenligen anetrær. Om man får treff med en annen person gjennom en slik test, og største felles genblokk eller segment er på 10 centiMorgans eller mer, så er det stor sannsynlighet for at man har felles ane innenfor i alle fall ti generasjoner, trolig nærmere.

største felles genblokk over 10 cM: stor sjanse for at man har felles aner innenfor genealogisk rekkevidde
største felles genblokk under 10 cM: viser kanskje til «populasjonstreff», dvs at man deler felles aner eller «genmasse» fordi man stammer fra samme områder, men for langt tilbake til at det er mulig å spore konkrete aner


Av de 350 personer du har i trefflisten ville jeg altså kun fokusert på å studere slektstre og opphav for de med lengste segment (longest block) over 10 cM, og helst over 15 cM.

Så må du være obs på at selv om du finner fram til konkret felles ane med en person du deler gensegment med, så kan man ikke bevise at det felles segmentet stammer fra nettopp denne felles anen. Med flere felles treff og mulighet for triangulering kan du sannsynliggjøre i noen grad, men ikke bevise.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»