Ancestry.com

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Ancestry.com

Legg inn av dn24655 » 10. mai 2012 kl. 11.54

Ancestry.com har nå lansert den autosomale DNAtesten. Selv proklamerer de med at etterspørselen har gått gjennom taket.

Mine tanker:
Opplegget virker visuelt imponerende. Med en kobling mellom testresultater, dedikerte slektsgranskere, og en gigantisk base med genealogisk materiale, skulle man ha et godt utgangspunkt for å koble testresultater til skriftlig materiale. Etter all sannsynlighet vil det imidlertid ta tid før de får en autosomal resultatbase som er tilstrekkelig stor til at vi får gode treff. Det later til å være kun en autosomal test – en får altså ikke Y eller mtDNA resultater.

Testen koster nå bare 99dollar, men forutsetter medlemskap. Det ryktes at man ikke har mulighet til å laste ned råmateriale. Det vil muligens si at man ikke har noe utbytte av testen i det øyeblikket en velger å si opp medlemskapet. Det sies også at man ikke har mulighet til å sammenligne segmenter, noe som i så fall vil vanskeliggjøre en grundig granskning av den felles genetiske bakgrunn – og triangulere treff med kjent bakgrunn, med andre treff.

Så langt jeg kan se foreligger det ikke informasjon om at testen gir resultater av medisinsk genetisk natur. Det alene gjør antagelig Ancestry.com til en større konkurrent for FTDNA enn 23andme.

Alt i alt tror jeg sikkert Ancestry.com vil bli en av de store aktørene innenfor genetisk genealogi, men personlig vil jeg gi testen litt tid til å etablere seg i markedet før jeg slår til. :)
[/u]

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Ancestry.com

Legg inn av dn27099 » 10. mai 2012 kl. 18.45

Ancestry.com har nettopp kjøpt firmaet GeneTree og alle opplysninger og DNA-prøver Sorenson Molecular Genealogy Foundation i sin tid samlet sammen. Så de starter ikke fra bunnen.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: Ancestry.com

Legg inn av dn24655 » 10. mai 2012 kl. 19.26

Inneholder de autosomalt testmateriale da? Jeg trodde ikke det....

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Ancestry.com

Legg inn av dn27099 » 10. mai 2012 kl. 21.19

Kenneth skrev:Inneholder de autosomalt testmateriale da? Jeg trodde ikke det...


Les og lær :wink: http://www.smgf.org/pages/sorensondatabase.jspx

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»