23andme

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

23andme

Legg inn av dn24655 » 11. november 2011 kl. 2.30

Selv sverger jeg til 23andme ettersom en får mye råmateriale for pengene. Har testet flere personer. Selv om det stemmer at det er lav respons rate på RF-invitasjoner, har de vel en god del flere brukere enn FTDNA. Dessuten kan en alltids velge tredjeparts løsninger som gedmatch. En annen side ved 23andme, som jeg betrakter som en fordel, er at en får innsikt i noen medisinske aspekter ved DNAet.

gj13330
Innlegg: 127
Registrert: 1. mars 2011 kl. 12.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: 23andme

Legg inn av gj13330 » 11. november 2011 kl. 11.05

Hei Kenneth.

Jeg har lest litt om positive og negative sider ved "de to store", FamilyTreeDNA og 23andMe. Det er stort sett de samme argumentene som går igjen; 23andMe har større database, men mindre sjanse for svar fra treffene, ettersom brorparten har tatt testen for det medisinske aspektet og ikke slektsforskning. 23andMe har månedspris for å bli oppdatert med nye treff, mens FTDNA ikke tar noe utover den opprinnelige prisen. FTDNA er overlegne når det gjelder YDNA både på SNP-er og STR-er. "Råmaterialet" man får fra de to er vel tilnærmelseslikt identisk, ettersom de til og med benytter samme chip (Illumina) for sine tester.

Disse diskusjonene kulminerer alltid i at om man har råd, bør man teste med begge. :)

Forøvrig har FTDNA annonsert at de vil tilby import av autosomaldata fra 23andMe for $50 om "fire til seks uker". Og Ancestry.com har satt igang to prøveprosjekt med autosomale tester. Jeg tror vi går en spennende tid i møte, og la oss håpe at vi i fremtiden kan sammenligne resultater mellom samtlige aktører fritt for å få flest mulige treff.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 11. november 2011 kl. 22.16

Hei.

Egentelig var målet mitt å svare på tråden til Henning Andersen: "Registeringstråd for 23andMe-Dnatest", men jeg trykket på feil knapp :roll:

Det meste har allerede blitt sagt, men 23andme tester rundt 300.000 flere autosomale DNA SNPs enn FTDNA. De ekstra 300.000 er primært myntet på å avdekke medisinske sider ved DNAet, men er like fullt en del av pakken.

Prisforskjell er det også. 23andme tar 207$ (med 12måneders obligatorisk abonnement) mens FTDNA tar 289$. Det er ca 461kr forskjell. Tester du noen personer blir det fort tusenlapper.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 23andme

Legg inn av dn27099 » 12. november 2011 kl. 10.29

Kenneth skrev:Det meste har allerede blitt sagt, men 23andme tester rundt 300.000 flere autosomale DNA SNPs enn FTDNA. De ekstra 300.000 er primært myntet på å avdekke medisinske sider ved DNAet, men er like fullt en del av pakken.

Prisforskjell er det også. 23andme tar 207$ (med 12måneders obligatorisk abonnement) mens FTDNA tar 289$. Det er ca 461kr forskjell. Tester du noen personer blir det fort tusenlapper.


Med hensyn til antall SNPer er det viktig å være oppmerksom på at disse SNPene ikke er likeverdige. For å si det enkelt: i noen deler av genmaterialet er det større variasjon enn i andre deler. Så forskjellen i antall SNPer sier ikke så mye om hvor stor forskjell det er på disse to testene når det gjelder et begrenset formål som å finne såpass nære slektsforbindelser som en autosomal test kan finne.

En annen viktig faktor er at matchingen er basert på sannsynlighetsregning, og ut over de aller nærmeste slektninger får du ikke noen sikker angivelse av slektsforholdet. Du må følge det opp med ordinær slektsgranskning, og da er det helt nødvendig at de du får en match med har en viss interesse for slektsgranskning.

Når det gjelder 23andMe er det en god del av brukerne som kun er interessert i helseopplysningene og som til og med kan oppleve henvendelser fra mulige slektninger som uønsket. (Og, det er verd å huske på at det er en del med interesse for slektsgranskning som slett ikke ønsker å teste seg for helserelatert informasjon.) Dermed er det til syvende og sist hvor stor andel av brukerne som svarer på henvendelser fra en match som har noen betydning.

I den forbindelse vil jeg nok holde en knapp på FTDNA framfor 23andMe.

Når det gjelder helseopplysninger og eventuell nytteverdi av disse så er dette et underlig argument dersom du ikke har tenkt å fortsette å betale månedsabonnementet for å få oppdateringer om slik informasjon. Her skjer forskningen fortløpende, og ettersom 23andMe vil oppgradere testutstyret sitt med jevne mellomrom så risikerer du å måtte ta en ny test for å få vite mer om en identifisert risikofaktor. Uansett, er opplysninger om genetisk helserisiko av interesse for deg så kan ikke FTDNA hjelpe deg så mye.

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: 23andme

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2011 kl. 12.24

Håkon skrev:Med hensyn til antall SNPer er det viktig å være oppmerksom på at disse SNPene ikke er likeverdige. For å si det enkelt: i noen deler av genmaterialet er det større variasjon enn i andre deler. Så forskjellen i antall SNPer sier ikke så mye om hvor stor forskjell det er på disse to testene når det gjelder et begrenset formål som å finne såpass nære slektsforbindelser som en autosomal test kan finne.

En annen viktig faktor er at matchingen er basert på sannsynlighetsregning, og ut over de aller nærmeste slektninger får du ikke noen sikker angivelse av slektsforholdet. Du må følge det opp med ordinær slektsgranskning, og da er det helt nødvendig at de du får en match med har en viss interesse for slektsgranskning.

Når det gjelder 23andMe er det en god del av brukerne som kun er interessert i helseopplysningene og som til og med kan oppleve henvendelser fra mulige slektninger som uønsket. (Og, det er verd å huske på at det er en del med interesse for slektsgranskning som slett ikke ønsker å teste seg for helserelatert informasjon.) Dermed er det til syvende og sist hvor stor andel av brukerne som svarer på henvendelser fra en match som har noen betydning.

I den forbindelse vil jeg nok holde en knapp på FTDNA framfor 23andMe.

Når det gjelder helseopplysninger og eventuell nytteverdi av disse så er dette et underlig argument dersom du ikke har tenkt å fortsette å betale månedsabonnementet for å få oppdateringer om slik informasjon. Her skjer forskningen fortløpende, og ettersom 23andMe vil oppgradere testutstyret sitt med jevne mellomrom så risikerer du å måtte ta en ny test for å få vite mer om en identifisert risikofaktor. Uansett, er opplysninger om genetisk helserisiko av interesse for deg så kan ikke FTDNA hjelpe deg så mye.


Godt sagt, Håkon!

Jeg vil også påpeke (viktig!) at den prisen fra 23andMe som lar seg sammenligne med FTDNA-tester er fastpris uten abonnement, $399.

Se skjemaet jeg har laget med sammenligning av tester fra forskjellige testeselskap. (Dette revideres fortløpende, gi meg gjerne tips om endringer og eventuelle feil.)

Abonnementskonto hos 23andMe krever at man fortsatt er abonnent for å få treff etter utløpsdato (!). Dette er et produkt som i alle fall ikke appellerer til meg, og prisen etter noen år med månedlig medlemskap kan dere regne ut selv ...

Til sammenligning:

Om man kjøper denne kombinasjonen av tester hos FTDNA nå:
* Family Finder $199
* Y-DNA 12 + mtDNA (HVR1) $179
* Totalt $378

- så får man en test som kan brukes til svært mye mer slektsforskermessig. FF er likeverdig med Relative Finder-funksjonen i 23andMe, og Y12 og mtDNA HVR1 lar seg sammenligne med andre testere - noe som er helt vesentlig for å bruke disse i slektsforskningen.

Helseaspektene er det svært mange innen genetisk genealogi som ikke er opptatt av, og aller helst vil slippe å få opplysninger om.

Jeg har selv erfaring med test både ved 23andMe (v2.0, før de innførte abonnement) og FTDNA og er ikke i tvil om hva som er best egnet til slektsforskning.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 12. november 2011 kl. 16.09

Det er forskjell på SNPs når det kommer til å identifisere slektskap i det autosomale arvematerialet. Det ble presisert i posten min overfor.

Det er mange meninger om hva tester som dette bør inkludere. Som Berge skriver er det mange som helst styrer unna medisinsk informasjon. For andre er det den medisinske informasjonen som er hele poenget med testen. For meg er den medisinske delen spennende, også som genealogisk informasjon. Har man en medisinsk tilstand en mistenker går i slekta, kan 23andme underbygge dette. Det medisinsk genetiske materialet 23andme tilbyr regner jeg som det utvilsomt mest betydningsfulle genealogiske materialet jeg har kommet over.

Når det kommer til pris er jeg uenig Berge sin fremstilling. Fokuset bør være på pris for råmateriale, og 23andme krever vesentlig mindre penger for sitt råmateriale enn FTDNA. Selv om 23andme har lagt opp til løpende abonnement så har kunden full rett til å laste ned råmateriale og stoppe abonnementet etter 12 måneder. Materialet kan deretter lastes opp gratis i f. eks gedmatch, som er en meget god tredjeparts løsning.


[/b]

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 24. november 2011 kl. 3.50

Lurt å sjekke hjemmesiden deres til mandag (https://www.23andme.com/)....Litt ut på dagen.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 9. januar 2012 kl. 12.08

Utdrag av løfte fra 23andme leder: "The 23andMe team has doubled in size in 2011 and is running full speed making changes, developing new tools and improving the service. Ancestry will be a significant focus for us in 2012. You should expect to see more labs, significant improvements to many of the ancestry services and some new ancestry-related features."

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: 23andme

Legg inn av Anne M. Berge » 1. februar 2012 kl. 12.16

Nå kan dere som har 23andMe v.3 test overføre resultatene rett til FTDNA Norgesprosjektet og få bestilt Y-og mtDNA-tester også!

Det koster bare $50, altså omtrent 300 kroner!

Bestill via Norgesprosjektet DNA bestillingside:


Results file with more than 900,000 SNPs (i.e. 23andMe's V3):

* Is compatible with our Family Finder product.
* Includes matches related within about the last 5 generations and predicted relationship ranges.*
* Provides percentages of your ancestral make-up (Native-American, Middle Eastern (including Jewish), African, West and East European).
* Recommended for genealogists.
* Great for confirming close relationships regardless of gender.
* Please note, uploaded files are batch processed once a week. You will be notified by e-mail when your file has been processed.:


For v.2-test (vi som testet for noen år siden) kommer i tillegg 115$ for man må ha ny test - i praksis er dette bare en rabatt på ny FF-test. Det er ca halv pris ift ny test.

Results file with less than 700,000 SNPs (i.e. 23andMe's V2):

* Is NOT compatible with our Family Finder product. In order to verify the compatibility, you will have to upload your file into our system. Please read our refund policy here, before you proceed and find your record incompatible.
* Includes a one-time use coupon code to purchase our Family Finder product for an additional $109 plus shipping.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 1. februar 2012 kl. 23.30

Det er mange som sliter med å laste opp V3 resultatene, jeg er en av dem. Kanskje lurt å holde igjen litt...

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: 23andme

Legg inn av Anne M. Berge » 2. februar 2012 kl. 0.41

CeCe Moore rapporterte nettopp på Rootswebs DNA-liste at problemene er løst.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 10. mai 2012 kl. 10.13

Innen slutten av dagn (U.S tid) går 23andme bort fra løpende abonnement. Ny fast pris vil bli 299$.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 23andme

Legg inn av dn27099 » 11. mai 2012 kl. 11.18

Kenneth skrev:Ny fast pris vil bli 299$.


Prisen for å sende prøvetakingsutstyret tur/retur USA er dog den samme.

Det som blir spennende er å se om 23andMe endrer muligheten til å laste ned rådata slik at de kan brukes i andre tjenester, og ikek minst publiseres til bruk i forskning. Det vil være synd om de lukker seg inne av kommersielle hensyn.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 11. mai 2012 kl. 12.50

Håkon skrev:
Det som blir spennende er å se om 23andMe endrer muligheten til å laste ned rådata slik at de kan brukes i andre tjenester, og ikek minst publiseres til bruk i forskning.


Det er fullt mulig å laste ned råmateriale på 23andme. Tviler på at det blir noen endringer der. Det som blir spennende er å se om Ancestry.com vil/kan tillate nedlastning av 23andme materiale. De har samarbeidet tidligere.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 9. juni 2012 kl. 9.23

Fantastiske nyheter fra 23andme: http://www.yourgeneticgenealogist.com/2 ... f-new.html Dette bør tie ned ryktene om at 23andme ikke er interessert i genetisk genealogi :D

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 12. desember 2012 kl. 7.49

99dollar for 23andme test!!!

23andme har en million brukere som mål, og har i den forbindelse dumpet prisen. En spennende julegave?

https://www.23andme.com/

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 23andme

Legg inn av dn27099 » 15. desember 2012 kl. 15.58

Kenneth skrev:99dollar for 23andme test!


Det er stor satsing fra 23andMe, men for ordens skyld er det verd å merke seg at for å sende prøvetakingsutstyr fra USA til Norge og tilbake igjen tar 23andMe US$ 95 og dermed blir det villedende å vise til nettopris uten frakt.

dn24655
Innlegg: 35
Registrert: 30. desember 2009 kl. 22.29
Sted: TOFTE

Re: 23andme

Legg inn av dn24655 » 15. desember 2012 kl. 23.24

Selve testen koster fremdeles 99$. Jeg tror ingen forventer at noe som blir bestilt i USA, og som skal sendes tur- retur Norge, kommer gratis.

Dessuten er det vel ingen automatikk i at en leser av dette forumet bor i Norge, eller at en kun ønsker å bestille én test?

Litt drøyt å stemple innlegget som villendene.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 23andme

Legg inn av dn27099 » 15. desember 2012 kl. 23.54

Når frakt koster nesten like mye som varen/tjenesten så er det relevant å nevne det, og 23andMe har valgt tilsvarende kostbar løsning for andre land utenfor USA. Andre laboratorier har valgt langt rimeligere fraktløsninger.

Det er er uansett en positiv utvikling ettersom prisreduksjonen til 23andMe sannsynligvis vil føre til at også andre laboratorier setter ned sine priser.

Trond Bækkevold
Innlegg: 10
Registrert: 7. august 2011 kl. 20.58
Sted: ELVERUM

Re: 23andme

Legg inn av Trond Bækkevold » 16. desember 2012 kl. 9.20

Det som jeg ikke kan forstå er at det kan bli så mye fraktkostnader når FTDNA bare tar 6$ for frakt. Å sende et testsett i retur etter utført test koster 15 kroner.

gj11938
Innlegg: 255
Registrert: 27. desember 2010 kl. 12.19
Sted: ÅRNES

Re: 23andme

Legg inn av gj11938 » 17. desember 2012 kl. 22.35

jeg sendte en test til USA en gang, og det kostet rundt 1000kr fordi jeg måtte gjøre det selv og det var et fraktselskap. Saken (en bomullspinne) måtte også gjennom toll og landbruksmyndigheter og de ringte meg om det var dyre-vev oppi eller et lignende teit spørsmål.
Testen måtte sendes mandager eller tirsdager for å komme frem innen tre dager til Texas.

I USA er frakten inkludert med det testkittet.

Hvordan løser andre dna-tester det problemet?

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 23andme

Legg inn av dn27099 » 19. desember 2012 kl. 13.52

Nora skrev:Hvordan løser andre dna-tester det problemet?


De forskjellige laboratoriene har nok forskjellige rutiner. 23andMe driver bl.a. med medisinske studier og må dokumentere rutiner for håndtering av prøvemateriale så veld som arbeidsrutiner i laboratoriet på annen måte enn FTDNA som kun driver med genetisk genealogi.

Med FTNA sendes de små prøverørene med bommullspinner som vanlig brevpost i en foret konvolutt. Prøveglassene ligger i en lukket plastpose som sikring mot lekkasje. Det tar som regel ikke mer enn to uker med posten. Dersom det skulle hende noe som ødelegger prøvene så koster ikke prøverør, konserveringsmiddel og bommulspinner all verden.

23andMe bruker en spyttprøve smed større mengde prøvemateriale og med en noe dyrere prøvebeholder. Og prøvebeholderen behandles etter strengere regler under forsendele og tollekspedisjon.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»