Arbeid med en FamilyFinder-test

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn29286
Sted: SPARBU

Arbeid med en FamilyFinder-test

Legg inn av dn29286 » 7. desember 2014 kl. 22.46

Hei -
Hvordan går man fram når man har tatt en gentest, (Family finder). VI har fått en liste med mange slektninger, uten at den forteller oss noe særlig mer
Er det mulig å sortere ut hvem som er slekt på morssiden og hvem som er fra farssiden?
Finnes det noen som tar på seg å finne slektskap gjennom slike tester?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Arbeid med en DNA-test

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 22.57

Først anbefaler jeg at dere leser vår artikkel om denne typen analyse, og hvilke begrensninger og utfordringer den har.

Om Family Finder på norwaydna.no

Meld dere også inn i Norgesprosjektet.

For slektsforskningen og arbeid med slektstreet er nok ofte Y- og mtDNA-testen mer konkrete og eksakte, om de brukes rett.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 22.59

Guri skrev:Er det mulig å sortere ut hvem som er slekt på morssiden og hvem som er fra farssiden?

Dette kan kun gjøres via triangulering, testing av flere i slekten.

Har du en test fra deg selv og din mor, vil du kunne sortere dine egne treff i dem som er felles med mor og fra hennes linje, og de bare du har, og som dermed er fra din farslinje.

Husk at man må opp i longest blockminst 10 cM for å ha rimelig sjanse til å finne felles aner innen genealogisk tidsrom.
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 7. desember 2014 kl. 23.11

Takk for svar. Her var det mye fagspråk som jeg nok må sette meg litt inn i for å forstå. VI har bare en test fra min mor. Det er slekt på hennes farsside vi håper å finne.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.17

Guri skrev:VI har bare en test fra min mor. Det er slekt på hennes farsside vi håper å finne.

Da kan det også hende dere finner en del informasjon i disse artiklene:

Testing av komplekse anelinjer

Hvem bør jeg teste?

Et generelt problem med DNA-testing for slekt og særlig Family Finder-testen er for høye forventninger når det gjelder hva testen og treff kan fortelle. Som oftest er testing av flere i slekten og nøye sammenligninger nødvendig for å finne svar på slektsgåter, og i de aller fleste tilfeller er Y- og mtDNA-testing av de relevante linjer også nødvendig.
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 7. desember 2014 kl. 23.25

Forstår jeg det riktig når jeg tror at sortering etter Y-dna Haplogroup ikke nødvendigvis er fra farsiden da?

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.30

Guri skrev:Forstår jeg det riktig når jeg tror at sortering etter Y-dna Haplogroup ikke nødvendigvis er fra farsiden da?

:?:

Y-DNA kan bare menn få testet. Så jeg skjønner ikke helt hva du spør om her?

Om du tenker på Y-haplogruppe for de menn din mor har FF-treff med (altså menn som deler DNA-segmenter med henne) så sier det ingenting om din mor eller hennes slekt nei - det forteller hva slags Y-haplogruppe menn hun har treff med tilhører.

Hennes eventuelle felles opphav med dem kan være i en hvilken som helst linje, og har normalt ingenting med disse mennenes Y-haplogruppe å gjøre.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.33

Anne skrev:
Guri skrev:VI har bare en test fra min mor. Det er slekt på hennes farsside vi håper å finne.

... Som oftest er testing av flere i slekten og nøye sammenligninger nødvendig for å finne svar på slektsgåter, og i de aller fleste tilfeller er Y- og mtDNA-testing av de relevante linjer også nødvendig.

Er det én bestemt person i din mors farsslekt dere er ute etter informasjon om?

Hvilke tester som er nyttige kommer helt an på hvem dere vil finne ut informasjon om, og hvilke nålevende kjente slektninger denne anen har.

Gjelder det for eksempel din morfar, så finn flest mulige nålevende etterkommere og søsken av han, og se hvilke som kan testes, hvilke analyser som gir mest informasjon.
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 7. desember 2014 kl. 23.35

Det finnes ingen kjente å teste, da vi ikke vet annet om han enn nasjonalitet.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.38

Anne skrev:Meld dere også inn i Norgesprosjektet.

Det er vanskelig å veilede uten å se hva som er testet og hvilke treff og resultater dere har.
:wink:
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 7. desember 2014 kl. 23.40

takk, skal se på det med Norgesprosjektet.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.42

Hvordan finne Norgesprosjektet:

1. logg inn på FTDNA med kitnummer og passord
2. søk på «Norge» eller «Norway» under prosjekter
3. Klikk på «Norway» – og velg deretter «join».
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.43

Guri skrev:Det finnes ingen kjente å teste, da vi ikke vet annet om han enn nasjonalitet.

Er det din morfar vi snakker om?

I så fall:

Hans eneste nålevende avkom er din mor?

Hvis ja:
Hvem er din mormors næreste nålevende slektning som ikke er i slekt med din morfar? Den personen bør også testes, slik at dere har noe å sammenligne med.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2014 kl. 23.50

Utdrag:
Har du en slektshistorisk utfordring som du lurer på kan testes med DNA for å bekrefte eller avkrefte? Er du usikker på hvem du skal be om prøvemateriale for analyse?

Administratorene i Norgesprosjektet kan kontaktes på epost med konkrete problemstillinger.

Det hjelper om du kan beskrive situasjonen så eksakt som mulig:

* hvilke nålevende personer som er tilgjengelig for testing
* hvilken relasjon de har til anelinjen det er snakk om, med detaljer om manns- og kvinneledd

Husk at komplekse anelinjer via kombinasjoner av manns- og kvinneledd er vanskelige å teste utover 4-5 generasjoner bak til felles ane. Det er en fordel å spore opp alle direkte-linje etterkommere for mulig testing: alle i ren mannslinje dersom det gjelder en mannlig ane, og alle i ren kvinnelinje dersom det gjelder en kvinnelig ane

I artikkelen (følg lenken) fins mer informasjon og lenke til epostadressen vi bruker.
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 28. desember 2014 kl. 23.28

Synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg kan bruke norgesprosjektet. Er alt på engelsk der?

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 28. desember 2014 kl. 23.41

Guri skrev:Synes det er vanskelig å forstå hvordan jeg kan bruke norgesprosjektet. Er alt på engelsk der?

Nei, alt er på norsk, selvfølgelig, se våre nettsider her. Og som jeg har bedt deg om, kan du være så snill å sende oss en epost så vi kan hjelpe deg videre. Det er vanskelig uten å vite alle detaljer om hva du har bestilt og testet, og hva du vet om slektsfloken du prøver løse.
:)
Anne M Berge

dn29286

Legg inn av dn29286 » 29. desember 2014 kl. 0.20

Kan jeg be deg om å sende meg e-post adressen, for e-postsymbolet på siden til Norges prosjektet, godtar ikke min e-postadresse . Har ikke klart å finne adressen noe annet sted på siden (kan være jeg som leter for dårlig)

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 29. desember 2014 kl. 0.25

Norgesprosjektets administratorer kan kontaktes på info at norwaydna.no :wink:
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 30. desember 2014 kl. 15.46

Jeg forstår det slik at spørsmålene i denne tråden er en oppfølging av spørsmål stilt for et år siden her: Hvilken test skal hun velge.

Jeg oppfatter det også som om saken gjelder et tilfelle der vi har en slik situasjon som skissert i figuren under, der far er ukjent, mor er avdød.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 30. desember 2014 kl. 15.53

For å bruke FamilyFinder-test (en analyse av autosomene) til å spore aner, er man avhengig av:

1. Grundig slektsforskning av den kjente grenen for å eliminere alle som er match derfra
2. Mottest eller kontrolltest av en annen person - se eksempler

Det er også viktig at man kun jobber med treff som har stor "longest block" - over 20 cM (centiMorgan) vil jeg si; alt annet vil være for langt bak.

Det kreves også en god del flaks; gode treff å arbeide videre med er avhengig av at noen som er i slekt med den ukjente faren er testet og fins i databasen.

Å peile den ukjente far med kontrolltest av mors nære slekt

Dersom moren har flere barn, men med en annen far enn den ukjente, er disse havlsøsknene ideelle til en kontrolltest:

Med FamilyFinder autosomaltest for både testpersonen og hennes halvsøsken, vil man kunne peile hvilke treff som må være på hennes ukjente fars side. Alle treff testpersonen har som ikke halvsøsken har, er fra hennes far. En sammenstilling av alle disse, med nøye vekting av lengste blokk, vil kunne si noe om farens slekt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 30. desember 2014 kl. 15.58

Hvis det ikke fins slike halvsøsken, men kanskje søskenbarn, kan man se for seg en slik konstellasjon, se figur:

Utfordring her er at søskenbarnet (gult) vil ha halvparten av sitt DNA (og dermed treff) fra sin andre forelder (lysegrønn), og på grunn av rekombinasjon har testpersonen (her rosa) og søskenbarnet (gul) gjennomsnittlig bare 6,25 % DNA felles. Det er derfor ikke mulig å få klare svar med en slik test, bare indikasjoner.

(Les mer på siden om Family Finder autosomaltest og hvilke utfordringer den gir.)
Anne M Berge

dn10058
Sted: LARVIK

Legg inn av dn10058 » 31. desember 2014 kl. 8.36

"Alle treff testpersonen har som ikke halvsøsken har, er fra hennes far. "

Dette er vel ikke riktig. Vi arver 50% av genene våre fra far og 50% fra mor. Det er helt tilfeldig hvilken halvdel vi arver. Forskjellige matcher mellom halvsøsken kan godt komme bare fra mor (i dette tilfellet). Jeg ser dette veldig godt i mine resultater, der jeg har testresultat fra to av mine helsøsken å sammenligne med.

Bare ca 2/5 av mine matcher har jeg felles med den ene helsøsteren min og ca 2/5 felles med den andre, og noen har jeg felles bare med en ene, og noen matcher har jeg bare felles med den andre. Minst 1/5 av matchene er "mine private", dvs jeg deler dem ikke med noen av søstrene mine.

Helt konkret: Halvsøsken kan ha forskjellige matcher som likevel - hos begge - bare kommer fra mor sin slekt.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 31. desember 2014 kl. 11.17

Arnstein skrev:Vi arver 50% av genene våre fra far og 50% fra mor. Det er helt tilfeldig hvilken halvdel vi arver. Forskjellige matcher mellom halvsøsken kan godt komme bare fra mor (i dette tilfellet). Jeg ser dette veldig godt i mine resultater, der jeg har testresultat fra to av mine helsøsken å sammenligne med.

Arnstein, du har helt rett i dette, men når det gjelder akkurat det skisserte tilfellet så snakker vi kun om helt nære treff med longest block (lengst felles segment) over 20cM og helst mye mer. For å finne ukjent far leter man altså etter treff med potensielle tremenninger og nærmere slekt - og da vil søsken/halvsøsken få de samme treffene - eller kjenner du til tilfeller hvor så nær slekt slår forskjellig ut for søsken?

Om alle dine slektninger var testet, er sannsynligheten for at de dukker opp i trefflisten:

* tremenninger og nærmere: over 99 %
* firmenninger: over 90 %
* femmenninger: over 50 %
* seksmenninger: over 10 %
* fjernere slekt: sjeldnere
Anne M Berge

dn10058

Legg inn av dn10058 » 31. desember 2014 kl. 12.52

Min aller nærmeste (en etterkommer av min oldemor) har vi alle tre. Min 2. nærmeste har jeg med totalt 74 cM og lengste blokk 27. Han har bare den ene søstra mi. Så har de to søstrene en med totalt 78 og 51 cM og lengste blokk 30 (begge). Han har ikke jeg.

Men jeg er enig i at veldig nære slektninger (3-menninger), som regel dukker opp hos begge (halvsøsken) dersom slektskapet er på samme side.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 31. desember 2014 kl. 14.03

Ja, det er jo bare veldig nære slektninger av den ukjente faren som kan gi indikasjoner om hvor begynne å lete - sjumenning osv vil gi tusenvis av muligheter og i beste fall bare en svak indikasjon på etnisk opprinnelse.

Hva vil du si er cM-grensen på longest block (lengste segment) og total shared (totalmengde delt DNA) for å komme innenfor tremenninggrensen - estimert ut fra dine erfaringer med 3 i samme søskenflokk?

Personene med lengste segment 27 cM og 30 cM: Hvor nært i slekt med dere er disse personene?

(Jeg har en vag plan om å skrive en veiledning for adopterte og folk som leter etter ukjent foreldre og da med veiledende tall og estimater for hva som kan gi gode svar og hvilke man kan se bort fra.)
Anne M Berge

dn10058

Legg inn av dn10058 » 31. desember 2014 kl. 17.07

Jeg har en match som er etterkommer av min oldemor (det er nok hennes tipp-oldemor). Vi matcher med totalt 216 cM og største blokk er 33 cM.

Så har jeg ei som er etterkommer av min mormors farfar (for henne antakelig enda en generasjon). Der har vi totalt 63 cM og største blokk er 20 cM.

Jeg matcher min nevø med 1726 totalt - 130 største blokk (det blir det samme som for halvsøster/-bror).

dn10058

Legg inn av dn10058 » 31. desember 2014 kl. 17.16

Jeg kan vel nevne at der jeg matcher etterkommeren av oldemor med 216 - 33, så matcher den ene søsteren min henne med 152 - 29, den andre noe mer.

Jeg har imidlertid en kraftig X-match med henne (107 cM), men søstrene mine matcher henne ikke i det hele tatt på X-kromosomet (merkelig nok). Jeg matcher ikke de to søstrene mine - som er HEL-søsken med meg :-) på X i det hele tatt. Jeg tror de må ha fått mye X fra far/farmor (som jeg ikke kan arve X fra).

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»