Antall treff på Family Finder

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Antall treff på Family Finder

Legg inn av dn27404 » 12. november 2012 kl. 11.11

Hei!

Jeg er litt nysgjerrrig på hva andre nordmenn får av treff på Family Finder. Både for mannen min og jeg ser det ut til at får omtrent 25 treff per besteforeldre - altså ca 100 tilsammen. Hvor mange treff har dere?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Antall treff på Family Finder

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2012 kl. 18.53

Fra de første testene ble utført til nå har det i alle fall økt betraktelig!

Noen tall fra mine erfaringer, antall treff pr i dag:

Min sønn: 76
Min far: 71
Min mormor: 82
Min morfars søster: 99
Min farmors bror: 94
Min fars amerikanske tremenning, farmors linje (25% norsk): 91

Da vi startet opp hadde vi vel 25-30, så det øker på etter hvert som flere tester seg.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 23. februar 2013 kl. 14.21

De som har logget seg på fin FTDNA-konto i dag har sikkert lat merke til meldingen som er lagt ut, men i natt ble oppgraderingen av analysen som brukes til å beregen treff på autosomal DNA, dvs Family Finder, ferdig. I praksis betyr dette at alle matcher er beregnet på nytt.

De nye beregningene kan ha ført til at noen tidligere treff har forsvunnet fra listen din, og noen nye treff kan ha blitt lagt til listen. I tillegg har mange tester som er overført fra 23andMe blitt lagt til databasen hos FTDNA, og disse kan dukke opp som helt nye treff.

Med andre ord kan det være gode grunner for å ta en titt på trefflisten dersom du har tatt en Family Finder test.

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 24. februar 2013 kl. 11.18

Jeg har problemer med å forstå hva FTDNA driver med.
Distant matcher er viktige for meg da jeg har aner til gamle kjente bondeslekter i Norge og muligens frälsesläkt i Sverige.
Jeg fikk en 5th remote cousinmatch med total cM 44.62 og longest block 8.8. Vi har minst 10 felles dokumenterbare aner født fra 1634-1675 i Hedmark(Østerdalen/Røros) i Norge.
Den matchen har FTDNA slettet hos meg og da synker min tillit til FTDNA.
Det er et bevis på at meldingen om falske matcher ikke holder mål. Det var viktig for meg å kunne dokumentere nevnte match. Jeg kjenner til at en eller flere som har testet seg har felles dokumenterbare aner i Norge som jeg ikke har fått match med :cry:

dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Legg inn av dn27404 » 24. februar 2013 kl. 19.37

Du sier at du savner et treff hvor dere hadde felles aner fra rundt 1650. Jeg tror ikke autosomale tester er noe særlig tess dersom man vil gå så langt tilbake i tid. Så fremt ikke generasjonene i din slekt er veldig lange så er det ca 10-14 generasjoner fra deg og til 1650. Dersom det er 10 generasjoner bakover har du hele 1024 forfedre tilhørende denne generasjonen, og dermed også svært lite DNA fra hver av dem.

En interssant artikkel som regner litt mer på dette:
http://www.genetic-inference.co.uk/blog ... e-our-dna/

Jeg tror den nye oppdateringen har fjernet en del av dem man fikk treff med bare fordi man hadde DNA som kom fra samme geografiske område. Nå er heller treffene faktiske slekninger. Det liker jeg bedre.

Og her er det litt mer om sannsynligheten for at du får treff med fjerne slekninger:
http://www.isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_statistics

Vi deler altså mindre enn 1% av vår DNA med våre firmenninger.

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 24. februar 2013 kl. 23.37

Du tror men du er ikke sikker? Jeg har fortsatt beholdt noen 5th remote cousins og fått noen nye og da skal disse være mine slektninger og de som er blitt borte kun treff i geografiske områder? Det sies at noen også har mistet treff med mor, far og besteforeldre?
Jeg har for orden skyld kopiert alle mine matcher og hvilke kromosomer jeg har matchet disse på før endringen kom.

dn27099
Sted: OSLO

Legg inn av dn27099 » 25. februar 2013 kl. 12.05

Siren skrev:Så fremt ikke generasjonene i din slekt er veldig lange så er det ca 10-14 generasjoner fra deg og til 1650.

Noen slekter har gjort lange slektsledd nærmest til en tradisjon, men husk at sannsynligheten for mutasjoner øker med alder. Lange generasjoner vil sannsynligvis ha flere mutasjoner per generasjon.

Når det gjelder autosomaltester er det verd å merke seg at jo fjernere slektskap, desto lavere er sannsynligheten for at et treff faktisk indikerer et biologisk slektskap. FTDNA har valg å fjerne de mest spekulative av fjerne treff. 23andMe har valg å liste langt flere slike treff.

Når det er sagt så er det veldig viktig å lese de meldingene fra FTDNA som gjelder denne oppgraderingen av Family Finder. Det er fremdeles noen feil som må rettes, og det er ønskelig at de som oppdager noe de mener er feil rapporterer om dette. Det tar nok et par uker før alt er på stell.

For dem som har spesielle ønsker og behov når det gjelder matching så er det mulig å bruke GEDmatch. For min egen del er jeg veldig glad for å slippe å se for mange spekulative treff, men Jeg har stor forståelse for at andre er interessert i å sjekke papirsporene rundt spekulative treff også.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»